אימון סוסים: הפציעות האופייניות

רצוי שאימון הסוס, שכולל דיסציפלינות ברורות, ייעשה בהנחיית איש מקצוע. בנוסף לבניית תכנית אימונים חייבים לתכנן גם דיאטה המותאמת לסוס
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

הסוס הוא חיה עדינה במיוחד עם פוטנציאל פגיעות גבוה. מאמר זה סוקר מידע בסיסי בנוגע לפגיעות רגליים שכיחות – זיהוי, מניעה ודרכי הטיפול.


הסוס: חיה עדינה במיוחד עם פוטנציאל פגיעות גבוה?

תיקול רגליים

תיקול רגליים זהו מצב שבו הסוס פוצע את עצמו כתוצאה של פגיעת רגל אחת ברגל אחרת מסיבה כלשהיא. בעיה זו קשה לאבחון באופן הוויזואלי, כלומר כשמנסים לראות "מה פוגע במה" בזמן אמת. בסוסי מרוץ ובעיקר בענף הטרוטרים, נעזרים בצילום וידיאו ברזולוציית זמן גבוהה על מנת להגיע לפרזול מיטבי או כדי לאבחן התנהלות שגורמת לתיקול רגליים. אבל כאשר הסוס עומד, בחינה מדוקדקת של אזור הרגליים, מהברך ומטה, מאפשרת לאתר פצעים קטנים ובינוניים שבאים והולכים. פצעים שחוזרים על עצמם הם סיבה טובה לחשוד בתיקול רגליים.
 

כאשר מבצעים את הבדיקה הוויזואלית, יש לקחת בחשבון שככל שיורדים מטה הסבירות לפגיעות אלו עולה. יש לבחון את הרגל התחתונה ביתר תשומת לב ובמיוחד באזור העקבים ועד לתוך הקרנית של הרגליים הקדמיות (תיקול מסוג over reaching). כאשר התיקול הוא יותר תחתון (forging) ניתן לשמוע לפעמים נקישות בין הפרסות או פרסות קדמיות שנופלות כתוצאה ממשיכתם על-ידי רגל אחורית ותיקול זה בדרך כלל אינו מביא לפציעות ופירזול מתאים יפתור את הבעיה.
 

סיבות לתיקול רגליים
 

הסיבות לבעיה זו יכולות להיות בין היתר:

  • פרזול לא נכון – זוויות לא נכונות, מנעל בולט.
  • מבנה רגליים בעייתי – במקרה זה יש להתייעץ עם מפרזל ומאלף ואולי ניתן לפתור את הבעיה. אבל גם אם לא, ניתן לקנות מגנים ייעודיים שזהו תכליתם.
  • סייחים באילוף וגם סוסים עייפים עלולים לתקל רגליים, אבל דבר זה חולף בדרך כלל.
  • סוס שעבר אילוף לא נכון או שלא עבר אילוף בכלל, עד כדי כך שהתנהלותו איננה קוהורנטית – אילוף מחדש.

כמובן שישנן עוד סיבות ופתרונות, אבל בכל מקרה, בשלב הראשון ולפני שמנסים לפתור את הבעיה, אין להמשיך את שגרת האימונים ללא מיגון מתאים.

דלקות ומתיחות – גידים ורצועות
 

דלקות באזורי הגידים והרצועות, בדרך כלל, נגרמות על-ידי מאמץ לא מבוקר. במקרים מסוימים גידים עלולים אף להימתח ולאבד את המבנה הביו-מכני שלהם. במקרים כאלה הנזק הוא משמעותי ובעל השלכות ארוכות טווח עם מאפיינים כרוניים. בדרך כלל, פציעה כזו, גם לאחר החלמתה החלקית, מסיימת קריירה של סוסים במקצועות אתלטיים.

לא תמיד קל לזהות דלקות מינוריות באזורי הגידים והרצועות. ניתן לראות מעט נפיחות מאזור המפרק ומעלה והאזור חם מעט יותר. הישנות דלקות מינוריות אלו גם הן גורמות נזק מצטבר בצורת סידן שנשאר באזור לאחר החלמת הדלקת.
 

מתיחת גיד

במקרה של מתיחת גיד, הנזק המשמעותי מצריך טיפול ארוך ומשולב. סיכויי החלמה המשתנים בהתאם לחומרת הפציעה, למהירות ויעילות הטיפול, שכאמור צריך להיות משולב (מפרזל, וטרינר ודיאטה מותאמת) וארוך.

הפציעה השכיחה בעניין זה suspensory ligament injury. במקרה זה, בנוסף לנזק הביו מכני שנגרם משינוי צורתו של הגיד, מתפתחת דלקת סביב האזור הפגוע שהוא נפוח וחם והסוס סובל מכאבים וצולע. כאשר הסוס עומד הוא אינו דורך על הרגל ורק מניח אותה מבלי לדרוך על העקב כאשר את כל המשקל הוא מעביר לרגל השנייה. דבר זה מצריך בנוסף לטיפול ברגל הפגועה, אמצעי תמיכה לאותו הגיד עצמו ברגל הבריאה שנושאת ברוב הנטל בזמן ההחלמה הארוך של הרגל הפגועה.

ברוב המקרים לא ניתן לשקם גיד מתוח באופן מושלם ולהחזירו למצבו המקורי בגלל אופיים של הסיבים ברצועות ובגידים. הדרך היחידה לשקם גיד מתוח היא באופן מכני על-ידי אמצעים חיצוניים. בנוסף ישנו חלון זמן מוגבל וחד פעמי להליך זה. כלומר, כל עוד ישנה דלקת, מתקיימת האפשרות לעצב או למקם מחדש את הגיד. כאשר האזור מבריא חלון זמן זה תם וזאת תהיה צורתו הסופית של הגיד. כאשר עם הזמן מצטבר סידן באזורי הגיד והמפרק והאזור מאבד גמישות ויכולות ולכן ככל שההליך מוצלח יותר כך המרכיב הכרוני יהיה קטן יותר. לכן מאד חשוב להתחיל בטיפול מיד, להזעיק וטרינר ומפרזל שינסו להעריך את המצב ולגבש טיפול משולב מיטבי תוך כדי ניתור וויסות המצב הדלקתי.
 

דרכי טיפול

דרכי הטיפול יכללו הליכים אלו בין היתר:  

הרגל הבריאה- תחבש בתחבושת אלסטית למניעת נזק בשל העומס המצטבר לאורך הטיפול המתמשך ברגל הפגועה. מומלץ לחבוש כך את כל ארבעת הרגליים לפני יציאה לאימון.  ניתן לרכוש מגנים ייעודיים להגנה מפני פגיעות גידים. הדבר הקריטי שיש לדעת כאשר חובשים הגנה זו הוא כיוון החבישה. גיד שנמתח אינו נמתח רק החוצה אלא גם הצידה לכוון פנים ועל-כן חבישה שאינה נגד כוון המתיחה, לא רק שהיא לא תמנע מתיחה היא אפילו עלולה "לעזור" לגיד להימתח. הכוון הנכון לחבישה הוא מפנים הרגל החוצה.
 
המפרזל יתקין לרגל הפצועה מנעל (פרסה) בעל עקב מוגבה, דבר שיוריד לחץ מהגיד.
הווטרינר והמפרזל יעריכו את הסיכוי לשיקום הפציעה ולדרכי הטיפול.

על הסוס להישאר מצב של מנוחה לאורך כל תהליך הטיפול וההחלמה הארוך.

בשלב הראשון יש להפסיק את מתן האוכל המרוכז ולתת מנה גדולה יותר של חציר. עד כאן בקצרה בנושא זה.

גידולים סידניים על העצמות
 

רוב הגידולים הסידניים על העצמות מופיעים בדרך כלל ממאמץ לא מבוקר או מאימון לא מדורג. לרוב הם מופיעים על העצמות התחתונות הארוכות והדקות, בדרך כלל, על עצם -third metacarpal ברגליים הקדמיות.

עצמות בכלל ועצמות הסוס בפרט הן איבר חי שוקק כלי דם ודינמי. כאשר תכנית האימונים אינה מדורגת או כאשר סוסים עובדים קשה, אך באופן אקראי ולא קבוע, העצם לא מקבלת את הזמן והאפשרות הנדרשים להתפתחותה והסתגלותה לשינויים, לתגובה מתאימה ולחיזוקה. מבחינת העצם זה מצב טראומטי, שגורם לעצם לחזק עצמה בברירת מחדל ולייצר שכבת סידן חיצונית באזורי חולשה המתפתחים בעצם והנראים כמין בליטות קטנות ועגולות על העצם בדרך כלל בצד הפנימי של העצם third metacarpal bone.
 

לסיכום, כאשר מרכיבים תכנית אימונים יש להקפיד על תכנית מדורגת שתאפשר התפתחות בריאה. כמו שלמסת שריר יש קצב התפתחות מסוים כך גם לעצמות וכל ניסיון להאיץ תהליכי אימון מעבר לקצב הטבעי של התפתחות המארג הכולל : עצמות, סחוסים, שרירם, גידים ורצועות יוביל לפציעות ונזקים. 

אפרופו עצמות, העניין הזה שרואים בדרך כלל בסרטים שכאשר סוס שובר רגל – אין מה לעשות מלבד להמיתו ממש לא נכון!!! עצמות סוסים מתאחות בהחלט.

מאת: שאול בלס, מאלף ומאמן סוסים מאמן סוסי מרוץ בחו"ל (לשעבר) בעל תעודת גוקי בן לאומית. מפרזל מוסמך מאלף ומאמן סוסים לכל המקצועות.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

עצירות זה כאשר הצואה "מוחזקת" לאורך זמן היא מתייבשת ומתקשה וכך הקושי בהעברתה גדל, מהו מגה קולון?
פקחי רשות הטבע והגנים חילצו עוף דורס מסוג חיוויאי שהוחזק בניגוד לחוק בבית בחדרה.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן