חיסון משושה, פרוו, כלבלבת באמת צריך?

החיסונים נועדו להגן על הכלב ממחלות נדבקות נפוצות, המסכנות את בריאותם וחייהם. החיסונים גורמים לגוף החיה לייצר נוגדנים, שיגנו עליה ממחלות. הכלבים חשופים יומיום לסכנת הידבקות במחלות קשות שונות, העוברות ביניהם באמצאות מגע ישיר או עקיף עם חפצים ומקומות שונים, שהזדהמו בגורמי המחלות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
חיסון משושה, פרוו, כלבלבת באמת צריך?

חד משמעית –חובה לחסן
מנתונים שהועברו מהשירותים הוטרינריים של משרד החקלאות עולה כי ישנה עליה בשנה האחרונה של מקרי הדבקות במחלת הפרוו והכלבלבת. בנוסף מנתונים שנבדקו בסקר של חברות ההפצה של החיסונים הווטרינרים נמצאו נתונים מקבילים. ההנחה הרווחת היא שיש שינויים באלימותם של הוירוסים מצד אחד ובמקביל בעלי כלבים, אינם מחסנים את כלביהם מתוך מחשבה שאלו מחלות ששכחו מן העולם. במרפאתנו במקביל למפורסם, חלה עליה במספר הכלבים שאושפזו עקב שלשולים חריפים והקאות עד כדי יובש מסוכן, מצבים שקרו לגורי כלבים בעיקר, אולם גם לכלבים בעלי תנגודת חיסונית נמוכה. ובכן רבותי – חובה לחסן ותמיד.

חיסון המשושה מכיל תרכיב משולב המגן נגד 6 מחלות כלבים:
• פרוו וירוס- מחלה נגיפית קשה הגורמת לשלשול דמי הקאות חום דיכאון והתייבשות, כתוצאה מהמחלה הכלב עלול למות תוך מספר ימים.
• כלבלבת– גורמת לתופעות קשות של הצטננות, דלקות בדרכי הנשימה ובריאות, דלקת עיניים, הקאות, שלשול, חום גבוהה, עוויתות שרירים ופגיעה במערכת העצבים. גורמת למוות בייסורים.
• דלקת כבד נגיפית.
• עכברת 1- פגיעה קשה בכבד.
• עכברת2- פגיעה קשה בכליות.
• פאראינפלואנזה- פוגעת בדרכי הנשימה וגורמת לשיעולים ונזלת.

מספר כללים מחייבים:
פרוו וכלבלבת יש לחסן כל גור כלבים החל מגיל 6 שבועות במשך 3-4 פעמים בהפרש של 3-4 שבועות בין חיסון לחיסון.בהמשך יש לחסן את כלב אחת לשנה למשך המשך חייו. זו המלצה של ארגון הוטרינרים לחיות מחמד ויישומה הוכיח את עצמו. במשך למעלה מעשור פחתו מקרי התחלואה האלו בצורה ניכרת.

שיעורי הישרדות:
91% מהלוקים בפרוו ימותו תוך 48-72 שעות, ללא טיפול. למעלה מ80% מהכלבים שיגיעו עם תחילת התסמינים, בעזרת טיפול אגרסיבי הולם יתאוששו ויהיה ניתן להצילם.
ממה להיות מוטרדים:
כלב שנהיה אפאטי, מתחיל לשלשל, לחילופין מקיא וזאת במשך מספר ימים מחייב אותנו לבדיקה מעמיקה. במקרים לא מעטים השילשולים ילווו בהפרשות דמיות. בדיקה מעבדתית תאתר את המצאות הוירוס. הגורם לפרוו, כלבלבת,קורונה . בכל מקרה שיטות הטיפול די זהות וכוללות אישפוז במרפאה, מתן עירוי אגרסיבי של נוזלים להתמודד עם נזקי ההתקפה הויראלים.

דרכי ההדבקה:
באזורים שונים בארץ קיימים מוקדים בהם לא מקפידים על חיסון גורף של הכלבים, אז ישנה העברה של גורמי המחלה בנקודות מפגש של כלבים לא מחוסנים עם כלבים חולים. במקומות בהם היה כלב שחלה בפרוו, הוירוס נמצא בסביבה- מלונה, מצעים, קעריות אוכל וגם פרוות הכלב. צואה של כלבים חולים מקור הדבקה מצויין, כלביות ופנסיונים שבהם עברו גורים, שלא מטופלים מהווים מקור הדבקה. חרקים, חיפושיות וזבובים שהתפלשו בצואה נגועה והגיעו לפיו של הכלב בצורה כלשהי.

כיצד להתגונן:
פשוט לחסן בחיסון משושה הכולל פרוו וכלבלבת גם את הגורים וגם את הבוגרים וזאת ל]חות במהלך עשר שנות חייו הראשונות. יש להקפיד לאסוף את צואת הכלב ובמקביל לא לתת לכלבים להיות במגע עם צואות של כלבים אחרים. במידה והכלב חלה בפרוו, אחרי המחלה יש לחטא היטב את סביבתו. להרתיח את מצעיו ב70-60 מעלות, לנקות באקונומיקה(כן אקונומיקה) כל משטח וכלי של הכלב ולהשהות את כניסתו העתידית של בעל חיים נוסף (באם יגיע) לחודש לפחות. לדאוג שהכלבים שנכנסים לפנסיון או הסגר יהיו מחוסנים לפחות שבועיים טרם כניסתם. ולהימנע ככל האפשר ממגע בין הכלבים הבריאים לכלבים משוטטים שלא ידוע אם הם מחוסנים או לא.



המרכז הוטרינרי מגן דוידוף
צילום יולי קוגן



 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

יונים הם ככל הנראה המטרד המשמעותי ביותר בישראל. נכון להיום הפתרון הטוב והיעיל ביותר הוא התקנה של רשתות נגד יונים, אילו ס
הטלת שתן של החתול בכל הבית גורמת לריח חריף ואי נעימות. איך אפשר למנוע זאת?
המדע של אקווריומי מים מלוחים עבר דרך ארוכה, ארוכה, במיוחד בעשורים האחרונים

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן