הכשת נחש

עם בואם של ימי החום כולנו יוצאים לטיולים ברחבי ארצנו היפה ועימנו ידידינו ההולכים על ארבע. יחד עם הפריחה והתחדשות הטבע חשוב שנזכור שזוהי גם שעתם של הנחשים הרעבים ומלאי הארס שהקיצו מתרדמת החורף. בצעידתכם בשבילים בלו בנעימים אך היו ערניים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

מי הוא הנחש ואיך נזהה?
נחש צפע ארצישראלי , Vipera palaestinae, הוא נחש ארסי ממשפחת הצפעוניים, החי בצפון ישראל ובמרכזה, בסוריה, בירדן ובלבנון. זהו הנחש הארסי הנפוץ ביותר בישראל, והאחראי על מירב מקרי ההכשה המתרחשים בבני האדם וחיות גם יחד. נחש הצפע הוא נחש פעיל לילה ובשעות היום הוא עשוי להימצא בפינות קרירות שונות כמו מתחת לשיחים וסלעים. עיקר פעילותו בחודשי האביב, אך גם במהלך הקיץ והסתיו וכשאינו פעיל הוא חבוי במקומות מסתור.
בכדי להתאים את הטיפול לזן הנחש הספציפי מומלץ לצלם את הנחש כשניתן. נחש הצפע מזוהה על ידי צורת הX או V שמופיעה בראשו, דוגמת הזיגזג לאורך כל גבו וצבעו אפור-צהבהב או חום.

על פי אילו פרמטרים נקבעת חומרת ההכשה?
חומרת ההכשה מושפעת ממספר פרמטרים הקשורים הן לחיה והן לנחש. רגישות להכשות נחש משתנה בין סוגי החיות השונות כאשר כלבים נמצאו רגישים יותר מחתולים. חומרת הסימנים תלויה גם בגודל החיה ומיקום ההכשה ובכלבים קטנים (מתחת ל-15 ק"ג) והכשות בגפיים יש נטייה גבוהה יותר לסיבוכים. הכשות בצוואר ובראש לרוב פחות מסוכנות, בשל רקמת תת העור שמונעת את הספיגה ופיזור הארס בדם, אלא במצבים בהם הכלב מראה קשיי נשימה. הכשות בחודש הראשון של הקיץ יותר מסוכנות מהמשך העונה בשל כמות הארס שהצטברה במהלך תקופת החורף ומוטיבציית הנחש.

הנחיות ראשוניות
לאחר אירוע ההכשה חשוב לנקוט במספר אמצעים מיידיים בכדי להפחית את הסיבוכים הצפויים. ראשית יש להגביל את תנועת הכלב שכן תנועה מגבירה את זרימת הדם וכך את התפשטות הארס. שנית, יש להגיע למרפאה להערכת מצב הכלב ואף מומלץ להשאיר את החיה לאשפוז של 24 שעות כיוון שחלק מהסימנים מתבטאים בשלב מאוחר בלבד. כלב שהוכש בצוואר ומראה קשיי נשימה יכול להימצא במצב מסכן חיים עקב חסימה של דרכי האוויר ולכן דורש טיפול חרומי.

השלכות ההכשה
ארס הנחש מכיל מספר רכיבים ולכל אחד איבר מטרה שונה. איברי המטרה כוללים את מערכת העצבים, לב, כלי הדם, מערכת הקרישה ורקמת השריר. הסימנים אותם נראה מתחלקים למקומיים, באתר ההכשה, וסיסטמיים אלו נובעים מפגיעה תפקודית באחת או יותר מהמערכות שפורטו. לרוב ניתן לראות נפיחות משמעותית באזור ההכשה, עקב בצקת מקומית, וסיבוכים משניים בהתאם לאזור שהוכש עקב הלחץ מהנפיחות, לדוגמא קשיי נשימה כשההכשה בצוואר וצליעה כשברגל. כאב שיכול להתבטא ביללות, עלייה בקצב נשימה, חוסר מנוחה וכו'. חום גבוה, שינויים במצב המנטאלי ודימומים. במצבים חמורים הכלב יכול להיכנס לשוק שיתבטא בחולשה כללית, אפאטיה וחוסר תגובה לסביבה.

בדיקות וטיפול
בעת הגעה למרפאה חשוב לבצע בדיקת דם מלאה הכוללת בדיקה להערכת תפקוד מערכת הקרישה. בנוסף חשוב לנטר אחר הפרמטרים הללו במהלך האשפוז שכן חשוב לעקוב אחר מגמת השינוי בערכים הללו ולשנות את הטיפול בהתאם. הטיפול במצבי הכשת נחש לרוב יכלול מתן נוזלים לווריד, שיכוך כאבים ואנטיביוטיקה, בשל החשש מזיהום באזור ההכשה. מנת דם או פלסמה יינתנו במצבים הקשים יותר ובהתאם לתוצאות בדיקות הדם. טיפול עם אנטי-ונום, המכיל נוגדנים נגד ארס נחש הצפע, נמצא כפחות יעיל בחיות ולרוב נשמר למקרים הקשים בלבד. עלות האנטי- ונום גבוהה ולכן לרוב המינון שניתן לחיות אינו מותאם למשקל גופם. חשוב לדעת שבכדי שמתן האנטי- ונום יהיה אפקטיבי יש לתת אותו עד אפקט. למרות כל אלו אחוזי התמותה בהכשות נחש נמוכים (כ-5%) ורוב החיות מתאוששות ומשוחררות לביתן לאחר יום עד מספר ימים של טיפול אינטנסיבי.

לסיכום: הכשת נחש דורשת טיפול רפואי מיידי ואינטנסיבי. חשוב לעקוב אחר מצב החיה למשך 24 שעות גם כשהחיה לא מראה סימנים בשלבים הראשונים. רוב החיות שורדות את האירוע בהנחה שטופלו בהקדם ובהתאם לחומרת המצב.
רק בריאות.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן