אבצס בחתולים

לא פעם אנו נתקלים במקרה בו חתול מובא למרפאתנו עם תלונה שהוא 'חולה': לא אוכל, לא שותה, פחות פעיל, מדוכא... לעיתים מתלוננים הבעלים גם על נפיחות באזור מסוים בגוף, על צליעה או כאב באחד האברים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
אבצס בחתולים

במרבית המקרים בדיקה גופנית קצרה ע"י וטרינר מעלה שלחתול יש חום גבוה. מישוש הגוף מגלה איזור נפוח, חם וכואב. דקירת המקום גורמת לפרץ מוגלה ולאבחנה כי החתול סובל מאבצס!

מהו אבצס?
אבצס הינו כיס המכיל מוגלה, המעיד למעשה על תהליך דלקתי ממוקד באזור מסויים. במרבית המקרים האזור כואב, חם, אדום ונפוח (=סימני דלקת קלאסיים).
אבצסים נגרמים, בדרך כלל, בשל חדירת זיהום לשכבה התת עורית ושגשוג חיידקי במקום. 'אמצעי ההחדרה' עשוי להיות גוף זר שחדר לרקמה וזיהם אותה (קוץ, מסמר, זכוכית ועוד), כמו גם ציפורן או שן של בעל חיים אחר (שריטות או נשיכות חתולים נפוצות ביותר). במקרה שכזה הגוף שולח תאי דלקת (תאי דם לבנים) רבים למוקד המזוהם והם, בתוספת להפרשות שנוצרות, מהווים למעשה את הנוזל המוגלתי. התגובה המקומית חזקה מאוד באופיה – האבצס גדל ויוצר לחץ (וכאב) רב באזור. כמות המוגלה גדלה ומגבירה את הלחץ עד כי, פעמים רבות, האבצס נקרע/ נפרץ והמוגלה מתנקזת ממנו ופורצת החוצה. בכך מתחיל למעשה תהליך ריפוי האבצס.

אבצסים נפוצים מאוד בחתולים המסתובבים מחוץ לבית, ובעיקר בחתולים דומיננטיים הנוטים 'להסתבך' בקרבות עם חתולים אחרים. הגורם העיקרי להם הינו שריטות או נשיכות מחתול דומיננטי אחר במסגרת קרבות רחוב.

הטיפול באבצס:
הטיפול כולל ניקוז של האבצס, ניקוי יסודי של הכיס הריק ממוגלה וטיפול אנטיביוטי שמטרתו להלחם בחיידקים שגרמו לכל התהליך. ישנה חשיבות רבה להאם האבצס סגור או שכבר נפרץ.
במידה והאבצס לא נפרץ עדיין יש צורך בטשטוש החתול ובביצוע ניקוז כירורגי של האבצס (ביצוע חתך באמצעות סקלפל ע"ג האבצס עצמו). לאחר ניקוז כל המוגלה מבצעים שטיפות רבות על מנת לנקות את החלל משיירי זיהום או גופים זרים. החתול מטופל בזריקת אנטיביוטיקה ובמרבית המקרים גם בזריקה להורדת חום וכאב. במידה והחתול מיובש יש צורך בטיפול בנוזלים באמצעות עירוי תת עורי או עירוי לוריד.
המשך טיפול בבית כולל אנטיביוטיקה ומשככי כאבים, במידת הצורך.

במידה והאבצס עדיין 'לא הבשיל' – קרי, ישנה נפיחות קלה המלווה בכאב, אך ללא כיס המוגלה הברור, ניתן לנסות טיפול אנטיביוטי ללא התערבות כירורגית, אולם הבעלים צריכים לקחת בחשבון כי קיים סיכוי שאנטיביוטיקה לבדה לא תספיק וכי לאחר מספר ימים של הטבה, התהליך יחזור ביתר שאת ויחייב ניקוז כירורגי של המקום.

חשוב להדגיש כי בכל מקרה של נשיכה, גם אם היא נראית לא עמוקה, מומלץ להגיע למרפאה לבדיקה ע"י וטרינר. ברוב המקרים טיפול אנטיביוטי קצר, כבר בשלב הראשוני שלאחר הנשיכה, ימנע סיבוך מיותר.


 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

אילוף כלבים הוא בראש ובראשונה תקשורת וניהול המצבים אליהם נקלע כלב. כל רמז או פקודה הם שיחה בינך לבין הכלב שלך.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן