סימבוליות כלבים בתרבויות שונות

מי לא מכיר את האמרה הידועה "הכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם". מסתבר שבחלק מהתרבויות אכן הכלב מסמל את הידיד הטוב והנאמן, אך בתרבויות אחרות הכלב יכול לסמל דברים שונים, החל מאל או קדוש ועד לסמל לרוע או מוות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
סימבוליות כלבים

 

ביהדות היחס לכלב משתנה בין הזרמים השונים: מצד אחד משמעות המילה כלב – כולו לב. ומצד שני, ההימנעות המוחלטת של חלק מהזרמים לגדל כלב.

בספרות המקראית הכלב מתואר כפגע-רע, אשר אנשים מגרשים אותו ביחס מזלזל ומתרחקים ממנו.
כיום, נדיר מאוד לראות דתיים אדוקים אשר מגדלים בביתם כלב, בעוד אצל הדתיים המסורתיים כן ניתן למצוא רבים אשר מגדלים כלבים. יש כמה הסברים לכך.

בתורה יש התייחסות רבה לבעלי חיים 

על-פי היהדות יש איסור לצער בעלי חיים ללא צורך, המתייחס לבעלי חיים שמביאים תועלת לאדם ולחברה.
היחס לחיות טורפות הוא שונה מאחר והם עלולים להזיק לבריות. מצד אחד הכלב נחשב חיה טורפת ומאמינים שהוא עלול להפחיד או להזיק. אך מצד שני, הוא משמש כשומר אמין ויעיל. בסופו של דבר ההחלטה אם מותר לגדל כלב או לא תלויה בסוג הכלב.

בספר שולחן ערוך מתייחסים לגידול כלב למטרות שמירה בלבד. ואז הוא צריך להיות קשור ביום, ובלילה משוחרר. אם מדובר בכלב אשר עלול לתקוף את בני הבית, אסור לגדלו בכלל. בזרמי היהדות המסורתיים הפחות אדוקים, ניתן לגדל כלב ביתי, לא למטרות שמירה, בתנאי שהבעלים משגיחים שלא יפחיד ילדים קטנים.

מה באשר לשבטים וזרמים אינדיאנים?

בקרב שבטים אינדיאנים באזור קנדה ואמריקה הצפונית, הייתה נפוצה האמונות של גילוף עמודי טוטם, עמודי עץ עצומי ממדים שייצגו את תכונות השבט או משפחה בשבט.

טוטם בצורת זאב (אבותיו של הכלב) מסמל: מורה, נאמן לזוגתו וללהקה, בעל אינטואיציה מאוד מפותחת.
ביוון העתיקה האמינו שהכלבים הם שליחים של האלים. אך מצד שני, לפי סיפורי המתולוגיה היוונית, האלים פחדו מכלבים. יש את סיפורו של קרברוס, הכלב של האדס (אל השאול), שומר השער של המתים. לפי המיתולוגיה, קרברוס היה כלב בעל שלושה ראשים המשמש כשומר נאמן, קפדן ואכזרי, המתנהג בעדינות למי שנותן לו מנחה, ומניח לו לעבור את סף השאול.

הדת ההינדית ויחסה לכלבים

גם בדת ההינדית מתייחסים לכלב כסמל לשומר השער לעולם השאול. הסמל הוא כלב בעל ארבע עיניים ששומר על עולם המתים.

הסינים רואים בכלב סמל לאושר ושפע, ואפילו נותנים שמות לשנים ע"פ בע"ח, ביניהם גם שנת הכלב. אנשים אשר נולדו בשנת הכלב נחשבים רגישים, חכמים ונאמנים.

גזע הפקינז למשל, היה נחשב בסין העתיקה לאריה קדוש אשר מגן על המשפחה, ורק לעשירים ולבני אצולה היה מותר לגדל אותו. אם מישהו היה פוגע בכלב זה, עונשו היה מוות.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מקובל לחשוב שציפורים חיות על גרעינים בלבד, אבל האמת היא שבעלי כנף זקוקים לוויטמין A שמצוי בירקות, פירות ועוד

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן