כיצד בוחרים וטרינר טוב?

פעמים רבות אנו ניצבים בפני דילמה – 'האם הוטרינר שלנו הוא אכן וטרינר טוב'? 'האם הטיפול שהוא נותן הוא אכן הטיפול האופטימלי בעבור חיית המחמד שלנו'?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
איך לבחור וטרינר טוב?

 

השאלה מורכבת והתשובה עליה אינה חד משמעית, אולם ישנן כמה שאלות משנה אותן אנו יכולים לשאול את עצמנו על מנת להגיע להחלטה.

בראש ובראשונה עליכם לשאול את עצמכם – האם אני סומך על הוטרינר?

האם הוטרינר אליו אני הולך הוא בן אדם המעניק לי תחושה שלווה ובטוחה באשר לדרך האבחון והטיפול בחיית המחמד שלי, או שמא אתם מתייחסים בספקנות וחשדנות בסיסית בהתנהלות שלכם מולו. כמו בהרבה מצבים אחרים בחיים, למערכת היחסים והאמון האישי ביניכם לבין הוטרינר משקל מכריע שישפיע גם על הערכתכם המקצועית אותו. פעמים רבות מגיעים/מתקשרים אלי לקוחות חדשים ואומרים: "הוטרינר טיפל במוקי. בדק X, נתן Y ואמר שצריך לעשות לו טיפול/ניתוח כזה וכזה… לא יודע: אני לא סומך עליו… מה דעתך דוקטור?"

לאותם אנשים אני אומר שמבלי קשר למה שאמר או לא אמר הוטרינר, כנראה שהם צריכים לחשוב מחדש האם הוטרינר מתאים להם, שכן ברגע שאין אמון ותחושת ביטחון אצל הוטרינר, לא משנה מה הוא יגיד, תמיד יראה להם כאילו הוא אומר את מה שהוא אומר רק על מנת 'לחלוב' מהם עוד כסף. במקרה שכזה גם אם האבחנה ודרך הטיפול תהיה מעולה – תמיד ינקר בקרבם החשש שמא לא זה המצב.

פן נוסף של אותו העניין: אמינות מעל לכל. חשוב שתוכלו לסמוך על הוטרינר שלכם 'בעיניים עצומות' כך שכשהוא אומר 'חיסנתי… בדקתי… עשיתי…' תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שהדברים אכן קרו. אחרי הכל היכולת שלכם, כלקוחות שאינם מבינים בתחום, לעקוב אחר הדברים מינימאלית (מה עוד שבחלק מהמקרים, דוגמת פרוצדורות בהרדמה, כלל אינכם נוכחים בעת הביצוע).
ועל כן – במידה ואינכם סומכים על הוטרינר שלכם שיתן למחמדכם את הטיפול והיחס האידיאליים – כנראה שאתם לא במקום הנכון!
ואחרי שעברנו את סוגיית האמון האישי, שהינה עניין סובייקטיבי לגמרי, ישנם פרמטרים נוספים, אובייקטיביים, שניתן למדוד/ לבחון בגדי להעריך האם הוטרינר שלכם עונה על צרכיכם

האם הוטרינר מסביר לכם את צעדיו?

האם הוטרינר מסביר לכם את צעדיו ומשתף אתכם בתוכנית האבחון והטיפול אותה הוא מתכנן בעבור חיית המחמד שלכם. פעמים רבות, במיוחד ברפואה הומאנית, אנו נתקלים ברופא שנחשב מצוין ויוצאים ממנו מתוסכלים כי הוא אמנם בדק, רשם והורה על טיפול, אך מבלי שהבנו מה בעצם הבעיה.

ברפואה וטרינרית המצב בדרך כלל פחות קיצוני, ועדיין – זכותכם לקבל הסבר באשר להליך הבדיקה והאבחון. וטרינר טוב הינו וטרינר שמסביר לכם את צעדיו ומשתף אתכם בתהליך האבחון והטיפול. בתור בעלי החיות (ובתור אלו שמשלמים את החשבון בסוף הטיפול), זכותכם להבין 'מה יש לכלב' ומה בכוונת הוטרינר לעשות עימו

כיצד מתייחס הוטרינר אל חיית המחמד שלכם?

כוטרינרים אנו מחוייבים מחוייבות כפולה: הן לבני האדם ('הלקוחות') והן לבעלי החיים בהם אנו מטפלים ('הפציינטים'). חשוב לשים לב כיצד ניגש הוטרינר אל בעלי החיים. איך הוא מחזיק אותם בשעת הבדיקה, כיצד הוא מרסן אותם בעת הצורך. ומנגד – לא להתרגש יתר על המידה מכל יללה או רעד של מחמדכם.

זכרו כי תפקידו של הוטרינר לבדוק ולאבחן את מצב בריאותו של בעל החיים. בדיקה זו כרוכה, לעיתים, בסטרס ופחד מצד בעלי החיים וגרימת כאב ואי נוחות מצד הוטרינר. האמינו לווטרינר שלכם כי הבדיקות הנערכות הן לטובתו של בעל החיים, גם אם נראה כי הן כואבות לו.

הליך הבדיקה הרפואית – האם הוטרינר מבצע בדיקה קפדנית בעת ביקורכם במרפאה?

נהוג כי בדיקה כללית תהיה מקיפה (גם אם קצרת משך) ותכלול את איברי הגוף והמערכות הבסיסיות. כל וטרינר יודע לבצע את הליך הבדיקה הגופנית. השאלה היא האם הוא אכן מבצע אותה.

בדיקת אוזניים, שיניים, עיניים, מפרקים וכו' אמורה להיעשות בכל ביקור, גם אם מטרת הביקור היא חיסון. בידקו – האם הוטרינר מפנה את תשומת לבכם במהלך הבדיקה לממצאים שונים, או שאתם צריכים 'להפעיל' אותו בבקשה שיבדוק את העיניים… והאוזניים… והשיניים… והנשימות וכו'.

העריכו וטרינר הבודק את כלבכם בכל ביקור, והישמרו מכאלה הנותנים חיסון ללא כל בדיקה. ושוב – משך הבדיקה אינו בהכרח המדד לבדיקה איכותית. בדיקה כללית לא צריכה לארוך זמן רב, אך היא חשובה מאין כמוה לבריאות חיית המחמד שלכם.

כיצד נראית המרפאה?

האם המרפאה היא מקום שנעים להיכנס אליו? מרפאה וטרינרית לא צריכה להיות חדשה ונוצצת (אם כי ברור שנחמד יותר להגיע לאלה…), אך יחד עם זאת אמורה להיות נעימה למראה ומסבירת פנים. המרפאה צריכה להיות מסודרת ונקייה (שתן, ערימות פרווה על הרצפה…).

בשל ההתעסקות עם בעלי חיים, סובלות מרפאות רבות ממטרד של ריח לא נעים. בידקו: האם המרפאה מסריחה בעת שנכנסים אליה? סביר להניח שוטרינר המקפיד על סדר וניקיון יקפיד בצורה מירבית גם בכל הנוגע לטיפול בחיית המחמד שלכם.

איבזור וציוד רפואי

בשנים האחרונות עבר עולם הרפואה הוטרינרית בארץ מהפכה של ממש ורמתו עומדת כיום בשורה אחת עם רמת הרפואה הניתנת במרבית מדינות המערב. בדיקות וטיפולים מתקדמים דוגמת אולטרא-סאונד, CT וכימותרפיה, שלפני מספר שנים לא היו זמינים, הופכים נפוצים יותר יותר.

מובן שמרפאה אינה יכולה (ואינה צריכה) להתהדר בכל אותן אפשרויות, אולם ברמת הרפואה הניתנת היום בארץ ראוי כי בכל מרפאה (טובה) המכבדת את עצמה יהיה ציוד איכותי לצילומי רנטגן (במרפאות אחדות קיים אפילו ציוד דיגיטלי, מתקדם ביותר). במרפאות גדולות ומתקדמות יש בד"כ גם מעבדת דם לביצוע בדיקות דם שונות ומכשיר לביצוע אולטרא-סאונד בסיסי.

נסיון

למספר שנות הוותק והניסיון של הוטרינר יש חשיבות, אולם בשום אופן אין לראות בכך את 'חזות הכל'. וטרינרים ותיקים אמנם בעלי ניסיון וסביר להניח כי קשה 'להתקיל' אותם במקרים רפואיים. מנגד – מדע הרפואה הינו תחום דינמי, המתחדש ומתעדכן כל העת, ועל כן בתחום זה, לעיתים, דווקא לצעירים ישנה עדיפות. בכל מקרה, ללא קשר לוותק או לגיל הוטרינר, לימודי המשך, ספרות מקצועית והשתלמויות זמינים לציבור הוטרינרים. ניתן (בעדינות) להתרשם, אגב שיחה, האם הוטרינר שלכם נוהג להשתלם ו'להתרענן' מדי פעם בחידושי רפואה שונים.

תחום התמחות

בעבר נהוג היה שרופא הינו רופא כללי, וכך גם וטרינר: הוטרינר בדק, אבחן, ניתח, טיפל ושלט בכל תחומי הרפואה. כיום, עם התפתחות התחום, חלה ספציפיקציה מקצועית. בדומה לרפואה ההומאנית, ניתן היום למצוא וטרינרים מומחים בתחומי רפואה מאוד ספציפיים. ישנם מומחים להדמייה וטרינרית (ביצוע וקריאת צילומי רנטגן, אולטרא-סאונד ו- CT), מומחים באונקולוגיה, רפואה פנימית, כירורגיה, קרדיולוגיה, עיניים וכו'… חשוב לזכור, כי וטרינר, טוב ומוכשר ככל שיהיה, לא יכול לשלוט בכל תחומי הרפואה.

היזהרו מווטרינר ש'יודע הכל' והעריכו את אלה המבקשים להפנות אתכם למומחה בתחום לשם המשך אבחון וקבלת חוות דעת נוספת. וטרינר טוב מודע ליכולותיו ואמור להיות מסוגל להודות במגבלותיו. היזהרו ממילים מפוצצות כמו 'מומחה ל…' (ישנה הגדרה ברורה ל'מיהו מומחה'. מספר המומחים בכל תחום הינו מצומצם ביותר, והשימוש בתואר ללא הצדקה הינו עבירה על החוק) בית חולים וטרינרי (לא כל מי שיש לו מרפאה עם כלוב אשפוז עונה להגדרה של בית חולים…) וכו.

לסיכום

ולסיום – חשוב לא פחות (אך בשום אופן לא במקום שאר הסעיפים) – תנו גם למוקי/ בוקי/ צ'ומפי או שמיל להחליט. אם הכלב מושך אתכם למרפאה ונכנס בשמחה וצהלה – יש סיכוי גבוה שאתם במקום הנכון (או שלא….)

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

הנה איך לדעת אם לחתול שלך יש תולעי סרט וכיצד להיפטר מהם במהירות וביעילות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן