חתול הוא לא כלב קטן – הרעלת פרמתרינים בחתול

פרתרינים (Pyrethrin) הם שם כולל לקבוצת תרכובות אורגניות המיוצרות מצמחים כדומת צמח ה"חרצית" המוכר לכולנו, חומרים אלו משמשים לייצור חומרי הדברה טבעיים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
חתול הוא לא כלב קטן - הרעלת פרמתרינים בחתול

פרתרואידים (Pyrethroids), הינם תרכובות סינטטיות הדומות במבנה לפרתרינים אך בעלות רעילות גבוהה יותר, בינהם ניתן למצוא את הפרמתרינים (Permethrin). לפרמתרין פעילות על מערכת העצבים של חרקים, הקוטלת את החרק באופן מיידי. החומר אינו ידוע כרעיל לרב היונקים והעופות, אך כן רעיל לדגים וחתולים.
היכן יש פרמתרינים?
בשוק הווטרינרי קיימים חומרים רבים וטובים היעילים כנגד פרעושים. מספר חומרים הנמצאים בשימוש בארץ מכילים פרמתרינים ולכן אסורים לשימוש בחתולים, בינהם אמפולות של – Advantix (אדוונטיקס), Hartz-כלבים (הרץ).
פרמתרינים נמצאים גם בחלק מהקולרים, תרסיסים, שמפו ועוד.
שמות נוספים לחומר הפעיל ממשפחת הפרתרואידים במוצרי הדברה: Etofenprox, Allethrin, Resmethrin, Sumethrin.

אמפולות של Advantage (אדוונטג') מכילות Imidacloprid אשר יעיל ואפקטיבי מאוד כנגד פרעושים ומותר ואף מומלץ לשימוש בחתולים ובכלבים.
אמפולות של Advantix (אדוונטיקס), מיועדות לשימוש בכלבים בלבד, בעלות יעילות רבה כנגד פרעושים וקרציות, אך מכיוון שהן מכילות בנוסף ל- Imidacloprid גם פרמתרינים, הן אסורות לשימוש בחתולים.
איך להשתמש בחומר נגד פרעושים?
כאשר בוחרים חומר למניעת פרעושים, יש לקרוא היטב את הוראות השימוש ולהתייעץ עם המוכר / הווטרינר, אין להשתמש בחומרים המשמשים לכלבים על חתולים, או להפך!

בבית אשר מתגוררים בו חתולים וכלבים ביחד, מומלץ להשתמש בחומרים נגד פרעושים וקרציות אשר בטוחים לשני המינים או להפריד בין החיות לאחר שימוש בחומר לפרק זמן ממושך.

לאחר ששמים את האמפולה על הכלב / החתול, יש להשגיח עליהם למספר שעות, במידה ורואים התנהגות חריגה ולא מתאימה יש ליצור קשר עם הווטרינר הפרטי.
במידה והחתול שלך טופל בטעות במוצר המכיל פרמתרינים יש להגיע במהירות האפשרית למרפאה וטרינרית – מדובר במקרה חרום!
מה יגרום בחתול להרעלת פרמתרינים?
כאשר שמים על החתול אמפולה המכילה פרמתרינים, כתוצאה ממגע של החומר עם העור של החתול או במידה והחתול ליקק את החומר מהגוף של הכלב שגר איתו / מהגוף שלו.
במחקר מ-2007 שבוצע באנגליה ובחן 286 מקרי חשיפה לפרמתרינים בחתולים, כ- 97% מהחתולים הראו סימנים של הרעלה, לכן יש לפנות לקבלת טיפול באופן מיידי.

איך נראה חתול שעבר הרעלת פרמתרינים?
ברב המקרים, סימני הרעלה יופיעו תוך 3 שעות מרגע המגע עם החומר, אך ישנם מקרים בהם הסימנים הופיעו מאוחר יותר, אפילו כעבור 3 ימים!
הסימנים השכיחים הינם – חולשה, דיכאון, ריור יתר, רעידות שרירים שאינן נפסקות, עלייה בחום הגוף (כנראה בשל רעידות השרירים), הקאות, שלשולים, הפרעות בקורדינציה ובתנועות

הגוף (אטקסיה), קשיי נשימה, רגישות יתר לגירויים בסביבה וחוסר תאבון עד סירוב לאכול (אנורקסיה). סימנים פחות שכיחים – הזיות, ירידה בחום הגוף, עיוורון זמני, בעיות לב.

מה יעשה הוטרינר?
כאשר החתול יגיע לווטרינר, עיקר האבחון יתבצע בעזרת ההיסטוריה והחומר בו טופל החתול. קיימות הרעלות עם מופע קליני דומה (כדוגמת הרעלה בשל חומרים להדברת מזיקים המכילים זרחנים אורגניים או קרבמטים), אך ברב המקרים בעזרת ההיסטוריה ניתן להבין במהירות שמדובר בהרעלת פרמתרינים.
במטרה לתת טיפול יעיל לחתול ולדעת מה מצבו הקליני, הווטרינר יבצע בדיקה רפואית והערכה של מדדים (נשימות, חום גוף, דופק, מצב מנטאלי ועוד) לאחר מכן הווטרינר ייקח בדיקות דם ויתחיל במקביל לתת טיפול כנגד ההרעלה.
הטיפול מתרכז בהסרת החומר מהעור, טיפול תומך ברעידות השרירים וניקוי הגוף מהרעל
מדובר בטיפול תומך בלבד, אין חומר שמנטרל את השפעת הפרמתרינים.

משך הטיפול משתנה בין חתול לחתול בהתאם לסוג החומר, גודל החתול ומידת החשיפה,
אך בכל מקרה יש צורך באשפוז אינטנסיבי במרפאה מתאימה עם השגחת רופא של 24 שעות / בבית חולים וטרינרי.
בהגעה לווטרינר החתול יטופל באופן מיידי –
– שטיפת החומר בעזרת סבון כלים במים פושרים בלבד, ניתן לעשות זאת לפני הגעה לוטרינר, אך במידה ושוטפים את החתול בבית יש לייבש היטב ולעטוף את החתול במגבת כדי למנוע ירידת טמפרטורה שעלולה לסכן חיים. אין לשטוף את החתול במים חמים, הדבר יגרום לעליה בזרימת הדם לעור ולכן לשיפור בספיגה של החומר.
-טיפול נגד רעידות השרירים יתבצע ע"י שימוש בחומרים הניתנים ישירות לווריד ומשמשים נגד עוויתות (ווליום, פנוברביטל ועוד) ו/או משמשים להרפיית שרירים (Methocarbamol).
– הכנסת אינפוזיה לווריד ומתן נוזלים בקצב גבוה במטרה לנקות את מערכות הגוף מהרעל.
-בחשד לחשיפה דרך הפה הווטרינר ישתמש בחומרים שמיועדים לספיחת רעלים ממערכת העיכול.
-טיפול תומך נוסף יינתן לחתול בהתאם למופע הקליני – טיפול נגד שלשול, ריור ועוד.
-ניתן לשים קולר מאורך סביב צוואר החתול ("קולר אליזבת") אשר ימנע ממנו ללק את הגוף ויקטין סיכוי לחשיפה חוזרת לחומר, בנוסף במידה ומספר חתולים הורעלו יש לשים אותם בכלובים נפרדים למניעת חשיפה נוספת לחומר.

מה יקרה לחתול שלי?
במרבית מקרי ההרעלה החתול צפוי להתאושש תוך 24-48 שעות לאחר קבלת טיפול תומך אינטנסיבי אך ייתכן כי ההחלמה תימשך זמן רב יותר, כ 5-7 ימים. במידה והחתול מראה שיפור במצבו (שיפור במצב המנטאלי, מתחיל לאכול ולהגיב לסביבה) סיכויי ההחלמה טובים מאוד.
מחקרים הראו כי שרידות החתולים שעברו הרעלת פרמתרינים עומדת על כ- 90%.
והעיקר – שכולנו נהיה בריאים וללא פרעושים!

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן