חיות הבר בישראל – כל מה שרציתם לדעת

ישראל היא ארץ קטנה וצפופה אולם בעלת גיוון אקולוגי גבוה. ישראל התברכה במגוון חיות-בר מהעשירים בעולם.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
חיות הבר בישראל

מעריכים כי בישראל חיים כ- 400 מיני בעלי-חוליות יבשתיים. מתוכם כ- 100 מיני יונקים, כ- 200 מיני ציפורים וכ- 95 מיני זוחלים – אליהם נוספים כ- 30,000-15,000 מיני חרקים ועוד.

ההתערבות הבלתי מבוקרת של האדם בעידן המודרני במערכות אקולוגיות גרמה לקצב הכחדה גדל והולך של חיות-הבר בעולם ובארץ, בשיעור גבוה פי 100-50 מקצב ההכחדה הטבעי. פיתוח אינטנסיבי של שטחים פתוחים (לבנייה, סלילת דרכים ועוד) הגורם להרס בתי גידול טבעיים, זיהום שטחים חקלאיים בחומרי הדברה ודישון וציד לא-חוקי הם חלק מהגורמים להיעלמותן של חיות רבות. בשנים האחרונות נוצר איום חדש על חיות בר בישראל מצד עובדים זרים, שרבים מהם עוסקים בציד לא חוקי.

רשות הטבע והגנים אומדת מדי שנה את גודלן של אוכלוסיות חיות הבר באמצעות ספירות הנערכות מדי שנה. תוצאות הספירות משמשות סמן למצב המין בישראל, ובנוסף גם למצב השטח בו האוכלוסייה נספרת. תוצאות הספירות משמשות לתכנון ועדכון תכניות הממשק עבור אותן אוכלוסיות.

במאה האחרונה נכחדו מישראל 22 מינים של חולייתנים (בעלי חוליות) ועוד 4 תתי-מינים. אליהם מצטרפים עוד לפחות 6 מיני חרקים ו- 15 מיני רכיכות. מינים רבים נעלמו מבלי שידענו עליהם דבר. מיני חיות הבר החולייתנים שגודל האוכלוסייה שלהם נמצא במגמה של ירידה והנמצאים בסכנת הכחדה ("המינים האדומים") קובצו ב"ספר האדום" המכיל את כלל המידע לגבי כל מיני החולייתנים בישראל השרויים בסיכון.

חיות בר ופסולת

מינים רבים של חיות בר בישראל מצויים בסכנת הכחדה. הסיבות לכך הן רבות. – ירידה במספר השטחים הפתוחים ובמקומות החיות, הרס מקומות החיות, ציד בלתי חוקי ועוד. לאחרונה נוספה תופעה חדשה. והיא: פסולת המושלכת בשטח. כולל אשפה של מטיילים ופסולת צבאית, פוגעת בבעלי חיים ואף גורמת למותם.

כיצד נפגעות חיות הבר?

חיות הבר הן סקרניות מטבען, ולכן הן ניגשות לחפצים שונים בשטח ובוחנות אותם. המגע עם פסולת המושלכת בשטח כגון שקיות ניילון, פחיות משקה וקופסאות שימורים, וכן פסולת צבאית כגון שברי מתכות, מצנחים ומיתרים של פצצות תאורה וכבלי תקשורת, גורם לפגיעות רבות בקרב חיות הבר.

יש גם מקרים שבהם האדם מאכיל בעלי חיים, והדבר גורם להם לבעיות תפקודיות שונות מאחר שהמזון אינו תואם את צורכיהם.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

פרויקט מדהים של כלבים המאולפים להגן על החיות בר מפני ציידים שבה את ליבנו

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן