הנחשים כבר כאן!

וטרינרים העוסקים ברפואת חירום יודעים שבפסח מתחילים להופיע המקרים הראשונים של הכשות נחשים. האביב, והימים המתארכים והחמים הבאים איתו, מאותתים לנחשים שהגיע הזמן להתעורר מתרדמת החורף.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

הנחשים כבר כאן!

הנחשים עדיין מחפשים מקומות להתחמם בלילות הקרירים ולכן הם עלולים להתקרב למקומות מגורים. כך נוצרת הסכנה לאנשים ולחיות מחמד. הסיטואציה הנפוצה יותר היא הכשות של כלבים, אבל לעיתים קורה שדווקא חתול תמים מנסה לברר מה מקור הרחשים העולים מתוך העשב, או לשחק עם החיה המעניינת שהופיעה פתאום בחצר, ואז דווקא החתול הופך להיות הקורבן.

חשוב לזכור שלא כל הנחשים ארסיים. נשיכה מנחש לא ארסי גורמת לפצע או זיהום מקומי ותו לא. אולם הכשה של נחש ארסי, הנפוץ ביותר במרכז הארץ הוא הצפע, עלולה להיות מסוכנת ביותר. הכשת נחש צפע גורמת לזיהום מקומי וכן לפגיעה בטסיות הדם, הקשורות למנגנון קרישת הדם. לכן, קורבנות הכשת נחש צפע עלולים לסבול מדימומים אקוטיים. בנוסף, חדירת הארס לגוף מפעילה מנגנון תגובה דלקתי-אלרגי, העלול להידרדר למצב של נפילת לחץ-דם, בצקות, שוק, קריסת מערכות ומוות.

לאחרונה, מעט לפני ליל הסדר, הגיעה למרפאתנו אחת הלקוחות הותיקות והמסורות עם החתול שלה בן השנתיים – בלנקו. בלנקו הינו חתול ידידותי, סקרן ורגוע, ולכן לא נרתע מהנחש שהופיע בחצר. למרות ששאר החתולים שמרו על מרחק סביר, בלנקו ניסה לבדוק מקרוב במה מדובר. הנחש הצליח להכיש את בלנקו שמיד ברח והתחבא בבית. לוכד נחשים שהוזעק למקום הצליח לתפוס את הנחש ולזהות אותו כצפע.

בבדיקה פיזיקלית של בלנקו ניתן היה לראות נפיחות, בצקת ודימום תת-עורי באיזור החזה וכן סימני שיניים של הנחש, אולם עקב הכאב הרב היה צורך לטשטש את בלנקו לצורך בדיקה מעמיקה והתחלת טיפול. אזור הנשיכה הלך והתנפח ואיתו התפשט גם הדימום התת-עורי. במצבים כאלו טיפול אגרסיבי מיידי הינו חיוני למניעת הופעת הסיבוכים שתוארו לעיל. ספירת דם שנעשתה במעבדת הדם שבמרפאה הראתה תחילת השפעה סיסטמית של הארס – הופעת תאי-דם אדומים מסוג אכינוציטים, תאים לבנים מסוג בזופילים ולימפוציטים, והידבקות מסיבית של טסיות. לשמחתנו, לחץ הדם היה עדיין בנורמה ובדיקה של מנגנון קרישת הדם היתה תקינה אף היא.

מקום ההכשה עבר ניקוי וחיטוי יסודיים. בלנקו אושפז והחל לקבל אינפוזיה של נוזליים איזוטוניים לוריד, אנטיביוטיקה, משככי כאבים, אנטי-היסטמינים וסטרואידים למניעת התגובה הדלקתית. בלנקו הגיב יפה לטיפול ולא היה צורך לשלוף מההקפאה את הנסיוב (אנטי-ונום). יצויין כי במקרים קשים ניתן לתת אנטי-ונום, אולם מדובר בטיפול יקר ביותר ולא בלי סיכון, ולכן לא מקובל לתת אותו אלא במקרים קשים . למחרת בערב בלנקו כבר הראה התאוששות כה משמעותית שניתן היה לשחררו הביתה להמשך טיפול בכדורים. הוא המשיך להגיע בכל יום לביקורות עד שהיה ברור שגופו התגבר על הארס לחלוטין ואין עוד חשש לסיבוכים. מכיון שקיבל משככי כאבים כבר לא היה צורך לטשטש כדי לבצע את הבדיקות, מה גם שבלנקו באופיו הוא, כאמור, חתול ידידותי להפליא.

מקרה כזה מזכיר לנו כמה מיידית וחמורה היא סכנת הנחשים, אפילו באזורים עירוניים. לקראת הקיץ כדאי לזכור את ההמלצות הבאות בנוגע לנחשים ארסיים:
• מומלץ לנקות חצרות באופן יסודי, כולל עלים יבשים, קוצים, פסולת, ערימות קרשים, גלי אבנים, קופסאות או חפצים אחרים היכולים לשמש מקום מסתור לנחשים.
• במידת האפשר רצוי לנסות לראות באיזה נחש מדובר אולם בכל מקרה לא כדאי להתקרב אליו.
• לוכדי נחשים זמינים להקפצה בכל שעות היממה והם יכולים לתפוס את הנחש ולסלק אותו מהשטח.
• עד כמה שאפשר יש להגביל את תנועת הכלב או החתול כדי למנוע התפשטות הארס.
• לא לנסות לטפל בבעל החיים בעצמכם. שיטות שונות כגון מציצת הארס, חיתוך בסכין, חסימת עורקים או קירור בקרח, אינן יעילות ומתאימות יותר לסרטים מאשר למציאות.
• יש להביא את הכלב/החתול לוטרינר באופן מיידי! מדובר בחירום אמיתי ובסכנת חיים פוטנציאלית.

ד"ר אסף דגן, מומחה אמריקאי לרפואת כלבים וחתולים, המרכז הוטרינרי רמת-השרון

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן