משעמם לכלב שלך? הנה כמה דברים על תעסוקה לכלב

כלב הנו בעל חיים אינטליגנטי. מחקרים חדשים מראים שלכלבים יש יכולות קוגניטיביות הדומות לאלו של ילדים בני שנתיים-שלוש.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
צעצועים לכלבים אם משעמם לכלב

האם נשאיר ילד בגילאים אלו בבית לבד למשך שעות רבות להשתעמם, ללא יכולת להפעיל את מוחו? סביר להניח שלא. אבל את הכלב כן…

בדומה לכלבים אשר לא מקבלים מספיק פעילות גופנית, כלבים משועממים מפתחים בעיות התנהגות שונות. חלקם מכרסמים חפצים יקרי ערך, חלקם נובחים או מייללים במשך שעות רבות, וחלקם מוצאים דרכים מגוונות לברוח ולשוטט לבדם באופן המסכן את עצמם ואת הסביבה. הבעיה חמורה יותר בכלבים חכמים במיוחד, אשר דורשים הפעלה במשך שעות רבות במהלך היום.

כדי לפתור בעיה זו פותחו צעצועים רבים, אשר נועדו לצמצם את השעמום שהכלבים חווים ולספק להם תעסוקה. צעצועים אלה מבוססים על הרעיון שהכלב צריך לעבוד תמורת מזון או חטיף, עבודה אשר תעייף ותספק אותו מנטלית. רוב הצעצועים נועדו להחליף לחלוטין את קערת האוכל. חלק מהצעצועים קשים יותר להפעלה עבור כלבים, ובחלקם אפשר לשנות את מידת הקושי בהדרגה. רצוי להתחיל בצעצועים "קלים" יותר, ובהדרגה להעלות לכלב את דרגת הקושי.

הנה כמה דוגמאות לצעצועים כאלו

קונג – Kong

זהו אחד הצעצועים הותיקים והמוצלחים ביותר. צעצוע זה מגיע במגוון גדלים. ישנם דגמים אשר מיועדים לגורים, דגמים המיועדים לכלבים קשישים ודגמים המיועדים לכלבים הרסנים במיוחד. במרכז "מאלף ועד ת'" אנחנו ממליצות על הקונג המיועד לכלבים הרסנים – קונג "אקסטרים", אשר מגיע בצבע שחור. דגם זה עמיד במיוחד, בניגוד לחיקויים הרבים הקיימים בשוק. את צעצוע הקונג ממלאים בממרח ייעודי או באחד ממתכוני הקונג המומלצים , ונותנים לכלב לחשוב איך להוציא את ההפתעות.

בקבוק סגול – Tug-a-Jug

בקבוק עמיד במיוחד, המאפשר מתן ארוחה שלמה לכלב בצורה מאתגרת ומעניינת. הבקבוק מגיע בצבעים נוספים, אך בארץ נפוץ הצבע הסגול. את האוכל מכניסים מפתח ההברגה בתחתית הבקבוק. חורי ההרחה מאפשרים לכלב להריח בדיוק מה יש בפנים, אך הדרך היחידה להוציא את האוכל היא על-ידי משחק עם החבל בקצהו השני של הצעצוע. ההבדל בין שתי מידות הבקבוקים הקיימות הוא בכמות האוכל אשר נכנסת בתוכו. אם הכלב מצליח לקרוע את החבל אפשר להכניס לתוכו כמה כדורי טניס או פינג-פונג, דבר אשר יגרום לגרגרים לצאת בקצב איטי יותר. תערובת של אוכל יבש עם מעט חטיפים תוסיף להנאה של הכלב מהארוחה.

כדור האכלה

קיימים יצרנים ודגמים שונים של כדורי האכלה, כאשר הדגם לכלבים מתקדמים הוא קובייה ולא כדור. הכדור בנוי כך שהאוכל צריך לעבור סדרה של מכשולים לפני שהוא יוצא מהחור הייעודי. מבנה זה גורם לכך שהגרגרים נופלים בקצב איטי, ועל הכלב לגלגל את הכדור ולהתאמץ בשביל להוציא את האוכל. בדומה לבקבוק הסגול, אם הכדור גדול מספיק אפשר להכניס את כל הארוחה של הכלב לתוכו, וניתן להוסיף מעט חטיפים.

קונג וובלר – Kong Wobbler

צעצוע זה בנוי בדומה לבובת "נחום תקום". את האוכל מכניסים לתוך חלקו העליון של הצעצוע, ומבריגים חזרה את החלק התחתון והכבד. החור באמצע הצעצוע מאפשר לגרגרי האוכל ליפול רק אם הכלב משחק בצעצוע. חלק מהכלבים יבחרו לבעוט בו באמצעות רגליהם הקדמיות, בעוד חלקם יחליטו לנסות להרימו בפיהם. צעצוע זה לא גדול מספיק בשביל להכיל ארוחה שלמה של כלבים גדולים, אך יכול בהחלט להספיק לחלק מהארוחה, או לארוחה שלמה לכלבים קטנים יותר.

קונג חכמולוגי – Kong Genius

צעצוע מודולרי, הבנוי מכמה חלקים המתחברים זה לזה ויוצרים מבוך. הוספת חלקים נוספים וסידור שונה של חלקי הצעצוע יעלו לכלב את רמת הקושי. הצעצוע מגיע בשתי מידות, אחת לכלבים בינוניים וגדולים ואחת לכלבים קטנים. גודל הפתח תואם פחות או יותר את גודל גרגרי האוכל היבש של כלבים מגדלים שונים, ולכן כדאי לבחור במידה המתאימה לכלב. בהתאם לכמות החלקים וגודל הארוחה של הכלב ניתן להשתמש גם בצעצוע זה כתחליף לקערת האוכל של הכלב.

צלחת סגולה – Twist-&-Treat

גם צעצוע זה מגיע בצבעים נוספים, אך בארץ נפוץ הצבע הסגול. הצעצוע בנוי כשתי "צלחות מעופפות" המתחברות בהברגה זו לזו. ברווח שנוצר בין שני החלקים מכניסים אוכל או חטיפים. ועל הכלב לשחק ולסובב את הצלחת בשביל שהגרגרים יפלו החוצה. מידת הסגירה קובעת את מידת הקושי לכלב.

סנאי סגול – Squirrel Dude

צעצוע זה דומה במבנהו לקונג, אך מגיע בצורה של סנאי (לרוב בצבע סגול). בפתח התחתון של הסנאי ישנם 4 חלקי גומי אשר גורמים לכך שהאוכל בתוך הצעצוע יצא לאט. והכלב יצטרך לעבוד בשביל להוציא את הגרגרים. גם הסנאי מגיע במידות שונות, וכדאי לבחור בגודל המתאים לגודל הכופתאות של המזון של הכלב.

משקולת סגולה – Chuckle ו-Waggle

צעצוע זה גם הוא מאותה "משפחה סגולה", וקיים בצבעים נוספים. במבנהו הוא מזכיר משקולת יד, כאשר אל הכדורים החלולים מכניסים אוכל או חטיפים. חלקי הגומי בפתחים גורמים לכך שגרגרי המזון יפלו בקצב איטי. יתרונו של צעצוע זה הוא בכך שיש לו שני חללים להכנסת מזון. ואפשר להכניס לכלב אוכל מסוגים שונים. צעצוע זה מתאים יותר לכלבים מתקדמים ומנוסים בצעצועי האכלה, מכיוון שהאוכל לא נופל בקלות. המשקולת מסוג Chuckle מכילה גם צפצפה המופעלת כאשר מנערים את המשקולת מצד לצד. דבר שיתאים לכלבים אשר אוהבים צעצועים מצפצפים.

אורקה Orka Jack

אמנם צעצוע זה לא מיועד במקורו להיות צעצוע האכלה, אך החורים שבו מתאימים לממרחים שונים או למעט גרגרים של אוכל יבש וחטיפים.

פוטבול סגול – Football

הפוטבול מגיע בכמה מידות. הוא בנוי בצורת פוטבול, עם חורים לאורכו בצורה המתאימה להשחלת ביסקוויט לכלבים, או מריחת ממרח כלשהו.

צעצועי האכלה נוספים

ישנם צעצועים נוספים אשר לא מיובאים לארץ, וחבל שכך. צעצועים אלו כוללים צעצועים נוספים מ"הסדרה הסגולה" (קוביה סגולה, Kibble, Bouncy Bone, Funny Bone , Bristle Bone), צעצוע בשם Linkables הדומה לקונג "חכמולוגי", צעצוע חשיבה בשם טורנדו, צעצוע בשם occupi ועוד. אם אתם מתכוונים להביא לכלב מתנה מחו"ל כדאי לבחור באחד הצעצועים הללו.

מלבד צעצועי ההאכלה, אפשר לתת לכלב עצמות בקר (מבושלות במים למשך 10 דקות, או כאלו אשר נרכשו בחנות ציוד לחיות מחמד) ועצמות לעיסה שונות. חשוב לא להשאיר לכלב משחקים שהוא עלול לפרק ולבלוע חתיכות, למשל חבלי משחק. אם אתם בוחרים צעצוע שלא קיים ברשימה הזו כדאי לשים לב שאם יש פתחים בצעצוע, חשוב שיהיו לפחות שניים כאלו. בכל מקרה, מומלץ להשגיח על הכלב בזמן משחק עם צעצוע, במיוחד אם הצעצוע חדש לכלב.

טריק נוסף למניעת שעמום הוא לבצע תחלופה בין הצעצועים. משאירים לכלב רק 2-3 צעצועים מסוגים שונים, למשל צעצוע האכלה, עצם וכדור, ובכל יום מחליפים את אחד הצעצועים. התחלופה גורמת לעניין מחודש בצעצוע.

נשמח לעזור לכם לבחור בצעצוע המתאים לכלב שלכם.
כל הזכויות שמורות ל"מאלף ועד ת' – המרכז לטיפול בכלב".

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

הארנבון (rabbit) והארנבת (hare) שייכים לאותה משפחה, בעוד השפן איננו אפילו קרוב רחוק. כל מה שכדאי לדעת על הארנבון
בואו נדבר קצת על ציפורי מחמד. מהם הסוגים הפופולריים לאימוץ, התכונות של המינים והתאמתם לחיי שבי.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן