מחלה ושמה השמנה – איך תטפל בהשמנה אצל חתולים?

ארגון הבריאות העולמי (לבני אדם) הכריז על ההשמנה כעל מגיפה עולמית. המחלה תתפלאו תוקפת גם את ידידו הטוב של בן האדם, וגוררת עימה סיבוכים בריאותיים משניים, פוגעת באיכות החיים, בתפקודם התקין של איברים פנימיים ופוגעת קשות בתוחלת החיים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
השמנה אצל חתולים

סקר של אחת מאגודות ההצלה האמריקאיות העלה תוצאות מפתיעות: הכלבים והחתולים המגיעים לאגודות הצלה אלו מחולקים לשתי קבוצות מוצא.

האחת, כלבים וחתולים שגדלו במשפחות נורמאליות אך נאלצו "לעבור דירה" בשל משבר או חוסר התאמה, וקבוצה שניה של כלבים וחתולים שעברו התעללות או הזנחה ונלקחו מתוקף צו בית משפט ובחסות החוק המונע התעללות בבעלי חיים. מרבית הכלבים זוכים להזדמנות שניה ומוצאים משפחות אחרות לחיות עימן. הכלבים והחתולים בשתי הקבוצות מגיעים מאותו רקע ובאותו הרכב גזעים ומהווים חתך ייצוגי של מרבית הגזעים המצויים ברחבי ארה"ב. ההבדל העיקרי בין שתי הקבוצות היה מצבם הגופני ובעיקר משקלם. מרבית הכלבים מקבוצת המוזנחים היו במצב של תת-משקל. המחקר אסף נתונים אחר התפתחותם של הכלבים שקיבלו הזדמנות שניה – במסגרת בניית פרופיל כולל מדוייק עד כמה שאפשר לזיהוי וטיפול יעיל יותר בחריגים.

הנתונים העלו מגמה ברורה ומובהקת בה תוחלת החיים של הכלבים מקבוצת "המוזנחים" שסבלו מתת משקל היתה טובה יותר ב-20%-30% מהכלבים שבאו מבתים "רגילים". כלומר אלו שזכו למזון מסודר ולכל הפינוקים ולרוב סבלו ממשקל יתר. (חשוב לציין שחלק מהכלבים שנמסרו לאימוץ "יד שניה" הציגו בעיית התנהגות כזו או אחרת ועברו עיקור או סירוס כחלק מתהליך השיקום שעברו, מהווים נתון מרכזי בבעיית ההשמנה (כפי שנפרט בהמשך).

פעם רצנו אחרי האוכל

בני אדם היו פעם ציידים-לקטים. הם נאלצו לעבוד קשה עבור מזונם. כלביהם רצו עימם ועזרו להם לצוד. הם צרכו את מה שצדו, ובמסגרת הציד, לא היו חטיפים או קינוח. היום אנחנו לא כל כך רצים אחרי המזון שאנו צורכים וגם הכלב שלנו מוצא את מזונו בצלחת. הנוסחה הפשוטה לשמירה על משקל תקין היא: כמות הקלוריות שאנו שורפים צריכה להיות שווה לכמות הקלוריות שאנו צורכים. כאשר אנו צורכים פחות מכפי שאנו שורפים אנו יורדים במשקל אך כאשר אנו צורכים יותר מכפי שאנו שורפים הגוף אוגר את הקלוריות הנצברות כרקמת שומן ואנו מעלים במשקל.

העליה במשקל יוצרת עומס על מפרקי התנועה, יוצרת פגיעה מתמשכת בסחוסים וברקמות החיבור העוטפות אותן, יוצרות לחץ על איברים פנימיים וגורמת לקשיים בנשימה ובתפקודי הלב. רקמות השומן משגשגות והכלב או החתול מקבלים "נפח". העור נמתח על המימדים החדשים, מגיע לקצה גבול גמישותו ויוצר בעיות עור ופרווה. ישנם גזעי כלבים שנטייתם הגנטית היא להשמין (לברדור רטריבר למשל). בימים בהם גם הכלבים רצו אחר מזונם, הם חטפו בכל הזדמנות והתנהגות זו עדיין אופיינית גם להיום.

חתולים צדו למחייתם, וכיצורים יחידניים צרכו כפי צרכם ולא יותר. לסירוס ולעיקור השפעה על הגברת התיאבון למזון. ממחקרים של השנים האחרונות עולה כי חוסר תשומת לב להשמנה לאחר עיקור וסירוס מביאה לעליה של יותר מ-20% במשקל כבר בארבעת החודשים הראשונים לאחר העיקור או הסירוס. מאחר ומרבית חתולי הבית מעוקרים או מסורסים, הבעיה הזאת אופיינית להם אף יותר.

מחלה לא חשוכת מרפא

השמנה היא אכן מגיפה. בעבר היו מפחיתים את הכמות היומית. השיטה לא יעילה לטווח ארוך בשל כמה סיבות. ראשית לא מטפלים בתחושת השובע והכלב ימצא לעצמו פתרונות יצירתיים להשלמות לא תמיד מתאימות. שנית, הפחתת הכמות היומית גם מפחיתה בהכרח את הכמות הנדרשת של המינרלים והויטמינים החיוניים. הדרך הנכונה לטפל בבעיית ההשמנה מתחילה בזיהוי הבעיה. חשוב מאוד לדעת מה משקל כלבכם מאחר ולעיתים מינוני תרופות ותכשירים ניתנים לפי משקל גוף. במרבית התקנים של כל גזע (כלב או חתול) מצויין משקלו הטיפוסי. חשוב שתדעו מה המשקל ותנהגו בהתאם. בכלבים וגם בחתולים ישנו הבדל משמעותי במשקל שבין זכרים לנקבות וחשוב שנתון זה ילקח בחשבון.

הצעד הראשון – קל

ובכן, שקלתם את חתולכם או כלבכם וזיהיתם שהמשקל גבוה מהרצוי, ובטנו העגלגלה מסגירה את הסיבה. הצעד הראשון הוא קל – כלומר עוברים למזון קל (Light) מזון המיועד למשקל עודף קל עד בינוני. זהו מזון בו נלקחו הנתונים החשובים ביותר בחשבון; אחוזי שומן נמוכים לעומת אחוזי חלבון גבוהים (חלבון עם רמת נעכלות גבוהה) אחוז גבוה של סיבים תזונתיים לתחושת שובע מוגברת. תשומת לב הושמה לתוספי המזון החיוניים לתקינות האיברים הפנימיים, מערכת השרירים והשלד.

הכופתית גדולה באופן יחסי, ומעוצבת כך שצורתה כבייגל עם חור במרכזה. עיצוב זה מאט את קצב האכילה, מחייב לעיסה נמרצת וכך אנו "מרוויחים" גם טיפול בהיגיינת הפה. חשוב ביותר לשלב פעילות גופנית מתונה בהתאם למצב הכלב.

כלבים מבוגרים יותר הסובלים מבעיות מפרקים יתקשו לעמוד בפעילות מאומצת מדי. לעיתים כאבי המפרקים מהם הם סובלים היא הסיבה להפחתת הפעילות שלהם ועם הפסקת הפעילות חלה עליה במשקל. ניתן לטפל בבעיית המפרקים ע"י כונדרטין וגלוקוזמין בנוסף על הקיים במזון של רויאל קאנין, ובמקרים קיצוניים להיוועץ בוטרינר לגבי טיפול תרופתי. (התרופות האנטי דלקתיות אינן מומלצות לשימוש לטווח ארוך אך לעיתים עדיפות על הפסקת פעילות).

חשוב לזכור שבעיית ההשמנה מתחילה כבר בתקופת הגורות, הגור צריך להיות במשקל תקין, ורצוי אף מעט נמוך מהמצויין כמשקל טיפוסי. כך יגדל ללא לחץ על המפרקים וללא צורך להתמודד עם משקל עודף. נכון הדבר שבעתיים בגזעים גדולים או גזעי ענק.

פתאום גיליתם שאתם מגדלים הר…

ויש לעיתים שאתם לא שמים לב, או שגם אתם מעדיפים חיסול חטיפים ורביצה מול הטלביזיה, וחתולכם או כלבכם מקבל נפח משמעותי. לעיתים קורה הדבר לאחר עיקור או סירוס כפי שכבר הזכרנו, ואז המשקל הופך להיות סכנה בריאותית ברורה ומיידית. המלצתנו – גשו לוטרינר. הוטרינר יאבחן את מקור ההשמנה, ישלול גורמים אחרים ולאחר האיבחון יתכנן עבורכם את מסלול ההרזיה.

התכנון הוא ירידה מתונה של כאחוז אחד ממשקל הגוף לכל שבוע. כלב ששוקל 30 ק"ג ירד 300 גר' בשבוע. הוא יכול לספק לכם פתרון יעיל. רויאל קאנין יצרה סדרת מזונות מיוחדת למקרי השמנה בינוניים הנקראת Vet-Care. מזונות אלו מחולקים לארבעה גדלים, קטן, בינוני, גדול וענק. לכל גודל רכיבים ייעודיים המסייעים לפתור את המאפיינים המתעוררים בכל גודל. מעבר למזון זה בסמוך לעיקור או סירוס וכמובן לאחריו ימנע את בעיות ההשמנה וישמור על מחמדכם בגיזרה הנכונה. וחשוב הרבה יותר – בריא, עם תוחלת חיים טובה ובאיכות חיים מצויינת.

מתי המשקל מתחיל להיות מסוכן?

כאשר הוא גדול ביותר מ-30% מהמשקל הטיפוסי. הכלבים והחתולים מתנועעים פחות, מראים קושי בקימה מרביצה, בשל האטת הפעילות הגופנית שלהם הפעילות המטבולית מואטת. ואנו עדים להיווצרות גזים, עצירות uקשיי נשימה. במקרים קשים בהם המצב מוביל לשעות רביצה ארוכות, עלולים להיווצר פצעי לחץ בנקודות חיכוך. (כמו מרפקים, עקבים וכיו"ב).

במקרים כאלו הוטרינר יאבחן את הבעיה, יקבע לכלב משקל מטרה וימליץ לכם על מזון רפואי. מזון מסדרת ה-Obesity, מזון הניתן במרשם רופא, מספק את כל הרכיבים החיוניים בתוספת נוסחאות המסייעות לרדת במשקל בקצב קבוע. הרכב החלבון גבוה, והוא מאיכות בעלת נעכלות מעולה. אחוזי השומן הופחתו משמעותית והם על טהרת חומצות השומן החיוניות (EPA) אומגה 3, 6, ו-9. תוספים כמו אל-קרניטין ואחרים מעודדים שריפת שומנים מואצת המקלה באופן משמעותי על תהליך ההרזיה. סיבים תזונתיים שמקורם מפסיליום, עולש ופולי סלק הסוכר מספקים מצע נוח להתפתחות פלורה טובה. הם סופגים נוזלים, ממצקים את הגללים ומסדירים את פעולת מעיים.

שילוב של פעילות ספורטיבית

בצד המעבר למזון הרפואי יש לקבוע פעילות גופנית רצויה, יש לקבוע את כמות הפעילות ורמתה בהתאם למצבו של הכלב, גילו, משקלו והבעיות הרפואיות שלו. לבעיות פרקים למשל ההמלצה תהיה פעילות הידרותראפית בצד פעילות ארובית מתונה. אצל חתולים הבעיה גדולה הרבה יותר מאחר והם יושבי בית. חשוב למצוא עבורם פעילות שהיא מעוררת ומספקת. כזאת שתתרום בצורה חיובית לתהליך ותחזיר את החתול למימדיו הטבעיים.

  • החיים של כלבים וחתולים שמנים קשים, קצרים ומלאי סבל. משקל תקין הוא ערובה לאיכות חיים טובה.
  • דאגו לפעילות גופנית קבועה ותקינה עבורם. תמיד לפני האוכל (בכדי למנוע אפשרות של היפוך קיבה ובמיוחד בגזעים גדולים).
  • יש למנוע מתן תוספים כחטיפים ושיירי מזון.
  • עשו שימוש נכון ומושכל בכוס המדידה ובכמות המזון המומלצת.
  • התאימו את צלחת המזון לגודל המנה המומלצת. מנה המוגשת בצלחת גדולה מאוד תראה כאילו המנה קטנה מדי.
  • הקפידו לשקול את חתולכם או כלבכם בצורה קבועה. המזון צריך להיות מוגש בזמנים קבועים, לפרק זמן קצוב. נשאר בצלחת, לא להשאיר למועד אחר. נסו לחשב את זמני הארוחות כך שיש כ-10 שעות בין ארוחה לארוחה.
  • עברו למזון light מיד לאחר עיקור או סירוס או כאשר יש צורך בתכנית להפחתת משקל.

איך שוקלים חתול או כלב?

עולים ונשקלים על המשקל. אחר כך לוקחים את החתול או הכלב על הידיים וחוזרים על התהליך. במקרה של כלבים גדולים רצוי להשתמש במשקל תעשייתי או אצל הוטרינר. העמדה של כלבים גדולים על המשקל כאשר הם עומדים על שתי 2 גפיים אחוריות מסירה חלק מהמשקל כאשר הם נשענים עליכם והתוצאה אינה מדוייקת.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

יונים הם ככל הנראה המטרד המשמעותי ביותר בישראל. נכון להיום הפתרון הטוב והיעיל ביותר הוא התקנה של רשתות נגד יונים, אילו ס

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן