איך נמנע פציעות בסוסי מרוץ?

הפגיעות העיקריות בסוסי מרוץ מתפתחות בעצמות רגליים תחתונות כמו המטאקרפוס ופירסטפאלאנגס. על מנת לעמוד בעומסים האדירים בזמן מרוץ ללא פתולוגיות, העצם צריכה מנגנון שימנע פגיעות. אילו אפשרויות קיימות?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

אמנם קיימות תיאוריות רבות המתארות מנגנונים שונים המאפשרים אדפטציה של העצמות לעומסים, אבל ישנם כמה נתונים שיכולים להשפיע על שיקול הדעת:
 

  • מדידות עומס (strain) בזמן ריצה של סוסים (עצם מטאקרפוס) הראו שיש לא רק הבדל בעומס בין הרגליים הקדמיות אלה גם הבדל עומסים בצדדי העצם עצמה. העומס הגבוה ביותר נמדד ברגל ימין, בצד הדורסלי (פונה קדימה) במהירויות הגבוהות מ 5.5מטר/שניה. מחקרים הראו שהעומס על הצד הדורסלי הוא פרופורציונלי למהירות Davies) 2005).
  • במהירות נמוכה יותר, העומס הגבוה ביותר נמדד בצד המדיאלי (פונה לכיוון הגוף). הצד הלטרלי (פונה החוצה מגוף הסוס) תמיד הראה תוצאות נמוכות.
  • מדידות שבועיות על ידיי צילומי רנטגן בסוסים מסוימים בתחילת דרכם המקצועית כסוסי מרוץ, הראו עליה בגודל העצם בצד הדורסלי המלווה כאב, פתולוגיה ידועה הנקראת shin sore ובדרך כלל זהו סיום קדנציה מקצועית לסוס.

    כללית, בחתך רוחב של עצם המטאקרפוס, הצד המדיאלי הוא הגדול ביותר ואילו הצד הלטרלי הוא הקטן ביותר, עדיין רוב השברים בזמן מרוץ מתרחשים בצד הדורסלי.

  • מחקרים הראו שרוב הפגיעות קורות דווקא בסיבובים במסלול המרוץ (clanton .et al 1991 ) . בסיבובים, העומסים והכוחות משתנים על הסוס, מדידות עומסים הראו תוצאות גבוהות לצד המדיאלי של הרגל החיצונית לסיבוב.
  • עבודות באולטרה-סאונד מיוחד לעצם גם הראו הבדלים בין צדדי העצם: הצד הלטרלי הראה את התוצאות הגבוהות ביותר ואילו הצד הדורסלי הראה את התוצאות הנמוכות ביותר. מה שמרמז על הבדלי חוזק העצם בצדדים השונים. גם ברמה המיקרוסקופית יש הבדלים בין צדדי העצם: הצד הדורסלי מראה קוטר אוסטאון הקטן ואילו צד מדיאלי מראה קוטר אוסטאון הגדול ביותר.
  • בדיקת עצם מטאקרפוס בצד הדורסלי של סוס ששבר רגל אחורית במהלך מרוץ נתנה תוצאה נמוכה משמעותית לאולטרסאונד ובבחינה מיקרוסקופית של קוטר אוסטאון הראה גודל ממוצע של 240 מיקרומטר שזה גדול משמעותית לגודל אוסטאון בצד זה שפורסם בעבר: 176 מיקרומטר .(Gibson et al 2006) קוטר אוסטאון דומה 240 של מיקרומטר, נמדד בסוסים בוגרים לא מאומנים לאחר כמה הרצות קלות בפרסטפאלאנגס כאשר אולטראסאונד הראה ירידה בתוצאה לאחר האימון (Bechor et al 2005).

מחקרים שנעשו בעבר הראו שמעטפת אוסטאון הנקראת Cement line הוא חומר גמיש היכול לשנות צורה וגודל כתוצאה מעומס קבוע על העצם Lakes 1979. עבודות על שברי מאמץ הראו ש Cement line כנראה בעל תפקיד בהגנה על העצם משברים בכך שהראו שסדקים לרוחב העצם עוצרים ב Cement line.

כיוון שעצם הסוס היא בעלת מבנה פנימי כעצם אדם בניגוד לעצם פרה למשל, סוסים הם מודל מתאים להבנה מכנית ברפואת ספורט.
 


 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

לבעלי התוכים ששומרים על כשרות החג ואוכלים קטניות כמעט ואין בעיה. וזאת משום שהתפריט של התוכים לא משתנה כמעט בכלל.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן