פיוטורקס- מוגלה בחלל בית החזה לחתול שמוצקי

שמוצקי, חתול לא מסורס בן 5 שחי גם בתוך הבית וגם בחצר, הגיע למרפאה בעקבות קשיי נשימה קשים, חולשה וחוסר תאבון.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
פיוטורקס- מוגלה בחלל בית החזה לחתול שמוצקי

הבעלים של שמוצקי סיפרו לי שלפני מספר ימים שמוצקי היה מעורב במריבה עם חתול זכר אחר ובמהלכה שמוצקי ננשך במספר מקומות בגופו. כשבדקתי את שמוצקי הוא נשם נשימות בטניות מהירות ושטוחות, ובהאזנה לבית החזה קולות הלב והנשימה שלו בקושי נשמעו. בנוסף, לשמוצקי היה חום גבוה.
בצילום רנטגן לבית החזה ראיתי שחלל בית החזה של שמוצקי מכיל נוזלים רבים. ביצעתי דיקור לבית החזה ושאבתי ממנו נוזלים סמיכים שנראו מוגלתיים. בהסתכלות תחת המיקרוסקופ ראיתי שהנוזלים מכילים תאי דלקת וחיידקים רבים.
נאלצתי להחדיר לשמוצקי שני צינורות מנקזים לבית החזה, והוא אושפז למשך מספר ימים, בהם הנוזלים נשאבו וחלל בית החזה נשטף, ושמוצקי קיבל עירוי נוזלים ואנטיביוטיקה לוריד. לאחר מספר ימים לא היו יותר נוזלים חופשיים בחלל בית החזה והוצאתי את הצינורות מגופו של שמוצקי. שמוצקי הרגיש טוב יותר וחזר הביתה עם המשך טיפול אנטיביוטי והשגחה של הבעלים.

מהו חלל בית החזה?

חלל בית החזה תחום על ידי הצלעות והשרירים הבין-צלעיים, ועל ידי הסרעפת. בתוך חלל בית החזה נמצאים הלב והריאות, הושט, וכלי דם גדולים. השרירים הבין-צלעיים והסרעפת (שהיא גם כן שריר) מאפשרים לחלל בית החזה לשנות את גודלו בזמן השאיפה והנשיפה, כך שאויר יוכל להיכנס ולצאת מן הריאות. חלל בית החזה מופרד לצד ימני וצד שמאלי על ידי קרום שנקרא המדיאסטינום, העוטף את הלב, הושט וכלי הדם. הקרום שעוטף את הריאות ואת הצלעות והשרירים הבין-צלעיים נקרא פלאורה. החלל שבין קיר בית החזה לבין הריאות והלב נקרא החלל הפלאורלי.

הצטברות נוזלים בחלל בית החזה

החלל הפלאורלי אינו מכיל באופן נורמאלי נוזלים. קיימים מצבי מחלה שונים, בהם החלל הפלאורלי מתמלא בנוזלים או באויר: פנאומוטוראקס הוא מצב בו החלל הפלאורלי מתמלא באויר (טוראקס=בית החזה). מצב בו ישנה הצטברות של דם בחלל הפלאורלי נקרא המוטוראקס, והצטברות של נוזל לימפטי נקרא כיילוטוראקס. קיימים מצבים בהם יש הצטברות של מוגלה בחלל הפלאורלי. מצב זה נקרא פיוטוראקס.
כאשר נוזלים ממלאים את החלל הפלאורלי, יש קושי של הריאות להתרחב ושל האויר להיכנס לתוכן. החולה לא מצליח לנשום בצורה מספקת, ומתחיל להשתמש בשרירי הבטן כדי להרחיב את חלל בית החזה. הנשימות הופכות מהירות, מאומצות ושטוחות.

כיצד נכנס מוגלה לחלל הפלאורלי?

בחתולים, הבעיה לרוב מתחילה מפצע נשיכה. בכלבים, לעומת זאת, הבעיה לרוב קשורה לשאיפת גופים זרים לריאות, או לנקב בושט. חיידקים מגיעים לחלל בית החזה, ומתחיל תהליך דלקתי כתוצאה מהזיהום. התהליך גורר ייצור רב של נוזלים מוגלתיים שמצטברים בחלל בית החזה ולוחצים על הריאות. הכלב או החתול מתקשים לנשום, וכתוצאה מהתהליך הדלקתי מופיע חום גבוה וחולשה. ללא טיפול התהליך הינו קטלני.
בכלבים, ברוב המכריע של המקרים לא נמצא הגורם הראשוני לפיוטוראקס. לעומת זאת, בחתולים יש ברוב המקרים עדות לגורם ראשוני (לרוב פצע נשיכה).

כיצד מאבחנים פיוטוראקס?

אבחון של פיוטוראקס מתבסס על בדיקה פיזיקלית, במהלכה הוטרינר יאזין לחלל בית החזה באמצעות סטטוסקופ- קולות הלב והנשימה ישמעו מוחלשים או חסרים עקב הצטברות הנוזלים בבית החזה. הוטרינר יבצע צילום רנטגן או אולטראסאונד לבית החזה כדי לבדוק הימצאות של נוזלים. איבחון סופי נעשה באמצעות דיקור של בית החזה על ידי מחט המוחדרת בין הצלעות ושאיבת הנוזל מתוך חלל בית החזה. הסתכלות תחת המיקרוסקופ תגלה הרבה מאד חיידקים ותאי דלקת בתוך הנוזל.

כיצד מטפלים בפיוטוראקס?

כדי לטפל בפיוטוראקס יש צורך בהחדרת צינורות מנקזים לבית החזה (לרוב משני צידי בית החזה), ושאיבה תכופה של הנוזל מתוך בית החזה. בנוסף, מתבצעות שטיפות לחלל בית החזה על ידי נוזלים סטריליים המוחדרים דרך הצינורות ונשאבים בחזרה. החיה מטופלת באנטיביוטיקה המוחדרת באינפוזיה לוריד. לרוב החיה זקוקה לאישפוז וטיפול אינטנסיבי בימים הראשונים לטיפול.
כאשר קיים חשד לגוף זר בחלל בית החזה, שגרם להצטברות המוגלה, יש לעיתים צורך בניתוח של בית החזה כדי למצוא את הגוף הזר ולהוציאו.
לאחר שהנוזלים מפסיקים להצטבר בחלל בית החזה, והחיה מרגישה טוב יותר, ניתן להוציא את צינורות בית החזה ולהמשיך בטיפול אנטיביוטי.
אם הזיהום לא חוסל לחלוטין, יש סיכוי לחזרתיות של פיוטוראקס.
בכלבים וחתולים בהם המצב אובחן בשלב מוקדם יחסית, וטופל באופן אינטנסיבי, יש סיכויים טוב מאד להחלמה.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

פרעושים וקרציות יכולים לגרום לאי נוחות וסכנה לחיית המחמד שלנו, לכן יש לבצע טיפול מונע לבעל החיים ולסביבה מחוץ הבית.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן