הרניה סרעפתית אצל כלבים וחתולים

בוני, כלבת פקינז בת 4 שנים, הגיעה למרפאה כשעה לאחר שנדרסה על ידי רכב חולף. כשבדקתי אותה לא הבחנתי בפצעים או שטפי דם, ולא היתה עדות לשברים או דימומים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הרניה סרעפתית אצל כלבים וחתולים

בזמן הבדיקה הבחנתי שבוני נושמת נשימות מהירות ומאומצות ושהחניכיים והלשון שלה כחלחלים. כשהאזנתי לבית החזה באמצעות הסטטוסקופ הבחנתי שקולות הלב שלה נשמעים עמומים. במישוש הבטן היתה לי תחושה שהבטן מרגישה ריקה מאיברים. החלטתי לבצע צילום רנטגן לבוני, ובו ראיתי שקו הסרעפת, המפרידה בין חלל בית החזה לבין חלל הבטן, אינו ברור. עוד ראיתי בצילום שבתוך חלל בית החזה נמצאים איברים מלאים באוויר החשודים כמעיים. בוני קיבלה זריקת הרגעה ועירוי נוזלים, והוכנסה לכלוב חמצן. כעבור מספר שעות מצבה התייצב מעט ואז היא הוכנסה לניתוח. במהלך הניתוח גיליתי שחלק מהמעיים וחלק מהכבד של בוני חדרו דרך קרע בסרעפת מחלל הבטן לחלל בית החזה וגרמו ללחץ על הריאות. החזרתי בעדינות את האיברים למקומם ותפרתי את הקרע בסרעפת. בוני אושפזה וכעבור כיומיים הרגישה שוב טוב וחזרה לביתה.

מהי הסרעפת?
הסרעפת הינה מבנה שרירי המפריד בין חלל בית החזה לבין חלל הבטן. במהלך השאיפה והנשיפה, הסרעפת מתרחבת ומתכווצת ובכך מסייעת לריאות ולחלל בית החזה בתהליך הנשימה.
מהי הרניה סרעפתית?
קרע בשריר הסרעפת נקרא "הרניה סרעפתית". הסכנה בהרניה סרעפתית היא מעבר של איברים מחלל הבטן (קיבה, מעיים, כבד, טחול ועוד) אל תוך חלל בית החזה דרך הקרע בסרעפת. איברי הבטן שחודרים לחלל בית החזה גורמים ללחץ על הריאות והלב, מקשים מאד על הנשימה, ויכולים לגרום לאי סדירות בקצב הלב.
כיצד נוצרת הרניה סרעפתית?
קרע בסרעפת נגרם לרוב מטראומות כגון תאונת דרכים, נפילה מגובה או מכה חזקה בבטן. קיימות גם הרניות מולדות, אך אלה נדירות.

מהם הסימנים הקליניים של הרניה סרעפתית?
הסימנים הקליניים תלויים בחומרת ההרניה. אם הקרע קטן ואברי חלל הבטן לא עברו דרכו אל תוך חלל בית החזה, יתכן והכלב או החתול לא יראו כל סימן לבעיה, או שהבעלים יבחינו בקשיי נשימה, בעיקר בזמן התרגשות או מאמץ. בקרעים חמורים ואקוטיים של הסרעפת, החיה תראה מצוקה נשימתית חמורה, שלעיתים מלווה בכיחלון ריריות. אם יש כליאה של הקיבה או המעי בתוך חלל בית החזה, עשויות להופיע הקאות ובחילות. בבדיקה הוטרינר עשוי לשמוע קולות לב ונשימה עמומים וקצב לב לא סדיר. הבטן עשויה להרגיש "ריקה" במישוש, זאת מכיוון שחלק מהאיברים שבה עברו לחלל בית החזה. לעיתים קרובות הסימנים הקליניים של מצוקה נשימתית יופיעו מיד לאחר הטראומה. עם זאת, לעיתים מופיעים סימנים קליניים של מצוקה נשימתית חודשים ואפילו שנים לאחר התאונה או הנפילה של הכלב או החתול. במצבים אלה ככל הנראה אין מעבר של איברים מחלל הבטן לתוך חלל בית החזה מיד לאחר התאונה, או שיש מעבר כזה אשר אינו גורם ללחץ משמעותי על הריאות והלב, ורק בשלב מאוחר יותר איברי חלל הבטן עוברים לחלל בית החזה וגורמים ללחץ ולמצוקה נשימתית.

כיצד ניתן לאבחן הרניה סרעפתית?
האבחון מתבסס על היסטוריה (האם הכלב או החתול עברו טראומה), בדיקה פיזיקלית על ידי וטרינר, וצילומי רנטגן. לרוב יתבצעו גם בדיקות דם ולעיתים אולטרא סאונד. קיימים מצבים בהם האבחון אינו פשוט, ויש צורך בצילומים מיוחדים עם צביעה ניגודית כדי לאבחן קרע סרעפתי.
כיצד מטפלים בהרניה סרעפתית?
תיקון ההרניה מתבצע בניתוח, שבו איברי חלל הבטן נמשכים בעדינות מבית החזה ומוחזרים אל תוך חלל הבטן, ולאחר מכן הקרע בסרעפת נתפר. בסוף הניתוח מוחדר צינור לבית החזה שממנו ישאבו לאחר הניתוח נוזלים או אויר שהצטברו בו. לפני הניתוח, יש לייצב את בעל החיים מבחינה נשימתית על ידי תרופות הרגעה, חמצן ונוזלים. קיימים מצבי חירום בהם יש צורך להיכנס לניתוח חירום מיידי ואין אפשרות לייצב את החיה לפני הניתוח.

מהי הפרוגנוזה להרניה סרעפתית?
הרניה סרעפתית היא מצב חירום חמור ביותר. ישנם כלבים וחתולים שמצבם חמור והם מתים זמן קצר לאחר הטראומה. חלק מהכלבים והחתולים אינם שורדים את הניתוח או את תקופת ההתאוששות שאחריו. עם זאת, ישנם אחוזי הצלחה לא מועטים לניתוח וקיימים כלבים וחתולים שחוזרים לעצמם מספר ימים אחריו. במידה וההרניה מתגלה תקופה ארוכה לאחר הטראומה, יש חשש שנוצרו הידבקויות בין אברי הבטן לבין הריאות, וכן יש חשש שהחזרת איברי הבטן למקומם לאחר הניתוח ייצור לחץ בחלל הבטן. לכן חשוב לזהות הרניה סרעפתית סמוך לאירוע שגרם לה, וחשוב להיכנס לניתוח לתיקון ההרניה בימים הסמוכים לטראומה. אם הכלב או החתול שלכם עבר טראומה כגון מכה חזקה, תאונת דרכים או נפילה מגובה, מומלץ לבצע צילום כדי לשלול הרניה סרעפתית, גם אם הוא אינו מראה סימנים של מצוקה נשימתית.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תוכי קקדו הרוקד לצלילי הבקסרטיט בויז
מה התוכים אוכלים? מה מותר ומה אסור? ככל שניתן לתוכי שלנו אוכל איכותי יותר כך הוא יהיה בריא יותר

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן