טיפול בכלבים באמצעות פרחי באך

זאוס, כלב מגזע רודזיאן רידג'בק, נהג להתלוות לליאת יובל בכל אשר הלכה. כאשר טסה ליאת לחו"ל, למטרת עבודה, הוא לקה באלרגיה קשה כיוון שחש נטוש, וסבל מבעיות עור חוזרות ונשנות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
טיפול בכלבים באמצעות פרחי באך

ליאת הסתובבה עם זאוס ברחבי הארץ, מווטרינר מומחה אחד למשנהו, אך הבעיה לא נפתרה. לאחר שלא קיבלה מענה הולם מהרפואה הקונבנציונאלית, היא פנתה לטיפולים אלטרנטיביים, והכלב עדיין לא זכה לרפואה שלמה. בעיות העור שבו והופיעו פעם אחר פעם, והמשיכו לשבש את שגרת החיים.


                                                                  זאוס           


באותה עת החלה ליאת ללמוד טיפול באמצעות פרחי באך: "במהלך הלימודים עברתי טיפול ממושך בתמציות, ששינה את חיי. לאחר שנתיים של לימודים, צברתי מעט ניסיון ומספיק ביטחון, והחלטתי לטפל לבדי בזאוס. טיפלתי בו במשך מספר חודשים, כאשר האבחון התבסס על היכרותנו רבת השנים, ונועד לשחרר את הכלב מהטראומה (פעמים רבות אלרגיה הינה טראומה של המערכת החיסונית), לשחרר אותו מן התלות האובססיבית בי, ובמקביל לחזק אותו פיזית ונפשית. התוצאות היו מדהימות. בשנה האחרונה לחייו האלרגיה נעלמה כלא הייתה, והכלב היה מאושר מתמיד."
לא פעם שמעתי מליאת על הכשרתה כמטפלת באמצעות פרחי באך, על הטיפול שהעניקה לזאוס, ועל אמונתה הרבה בהשפעתן של התמציות. בנסיבות מצערות, זכיתי גם אני, להימנות על קהל לקוחותיה. מימי לא הייתי חסידה של רפואה כלשהי. תמיד עדיף להיות בריאים, מאשר להזדקק לטיפול רפואי, גם אם הוא מקצועי וטוב, אך לעיתים, הנסיבות אינן מותירות ברירה. הטיפול הרפואי הופך לכורח המציאות. טיול שגרתי עם שתי כלבותיי, קסם – אסופית ממשפחת הרועים, ועזית – דוברמנית, דור שני בביתי, הפך לסיוט מתמשך, כאשר עזית החליקה על סלע רטוב, וספגה מכה חזקה בגבה. עזית שבה אלי בחצי זחילה, כשלה ומעדה על רגליה האחוריות. עד שהגענו לווטרינרית היא הפסיקה להזיזן לחלוטין.


                                                  עזית והטפטפת


לאחר אבחון שגוי ובזבוז זמן, הגעתי למרפאתו של ד"ר צחי אייזנברג, שצילם ואיבחן את מצבה של עזית – שבר מדרגה בין שתי חוליות, המחייב ניתוח מיידי. למזלה, חוט השדרה לא נקרע, ותחושותיה נשמרו. עזית טופלה בבית דגן על ידי צוות המחלקה הנוירולוגית, שם עברה ניתוח מסובך לקיבוע פנימי של החוליות. בהתחלה זה נראה כהצלחה, אך כעבור זמן קצר, התברר כי אזור הניתוח הזדהם ונפגע על ידי חיידק אלים, ויש למהר ולהסיר את הקיבוע. עזית עברה ניתוח קשה נוסף, במהלכו הוחלף הקיבוע הפנימי בקיבוע חיצוני, שזיכה אותה במראה מזעזע, ובכינוי – "דוברמן עם כנפיים". במשך כחודש היא נאבקה על חייה בבית דגן, ועברה שלושה ניתוחים נוספים, אחד להחדרת נקזים, ושניים להסרת הקיבוע החיצוני, בטרם עת.
בסופו של דבר לקחתי את הכלבה הביתה, כשבגבה שבר לא מאוחה, מאחוריה משתלשל קטטר שתן, החיידק עדיין לא הובס ובאמתחתי הנחייה נחרצת לשבועות הקרובים – למנוע מהכלבה כל תזוזה אפשרית. להחזיק אותה במנוחה מוחלטת, על מנת שלא תקרע את חוט השדרה. בנוסף, ציידו אותי בכמויות מסחריות של אנטיביוטיקה, להמשך מלחמה בחיידק, ועוד שלל הוראות ועצות, כיצד לטפל בכלבה הסיעודית. כבר בבית החולים, אך בעיקר בבית, חשתי כאילו החליפו לי את הכלבה. עזית, ש"סבלה" מעודף ביטחון עצמי, פיתחה חרדת נטישה קיצונית. היא השמיעה יללות מחרישות אוזניים, אם רק העזתי לצאת מחדרה, גם אם לא נשארה לבדה בבית. בנוסף לכך היא סבלה מכאבים ומטראומה.
החלטתי לפנות לליאת, שמכירה את עזית מיום היוולדה, ולהתייעץ עימה. לאחר שיחת אבחון מקצועית, בה שמשתי לעזית כפה, החליטה ליאת על דרך הטיפול. היא בחרה מספר תמציות, שנועדו להעניק לעזית טיפול תומך מבחינה רפואית – חיזוק פיזי וחיזוק נפשי, לצד טיפול מיידי בטראומה שפקדה אותה, ובחרדת הנטישה העמוקה. בנוסף, קבלה עזית תמציות שנועדו לעזור לה להתגבר על הדכדוך שפקד אותה, כתוצאה ממצבה החדש. קיבלתי מליאת בקבוקים עם טפטפות, והוראות מדויקות לטיפול ולמעקב.


                                                 עזית בבית דגן                        

מראש הוזהרתי כי הטיפול אינו בבחינת "זבנג וגמרנו". זהו טיפול ממושך הפועל לעומק, וכך גם השפעתו. הפתרון הינו לטווח ארוך. התחלתי את הטיפול עם ספקנות קלה, בבחינת "אם לא יועיל, לא יזיק", אך בתוך זמן קצר יחסית, החלו התמציות להשפיע, ואמונתי בטיפול הלכה וגברה. חרדותיה של עזית הלכו ופחתו, היא נעשתה רגועה יותר, ושוב ניתן היה להשאירה לבדה בחדר. עדיין דרוכה וקשובה, אך כבר לא מייבבת.
במשך כחצי שנה טופלה עזית במסירות, על ידי ליאת. חלק מהתקופה היא חוותה פרידה הכרחית נוספת, כאשר העברתי אותה למרכז השיקום הווטרינרי בעין דור, לידי ד"ר ליסי שרון. בתהליך איטי אך בטוח, השבר התאחה, ועזית למדה ללכת מהתחלה. לאחר כחודשיים היא שבה הביתה על ארבע. עדיין כחושה, חלשה ומועדת, אבל עם בסיס איתן להצלחה. לאחר מספר חודשים בבית, ואימונים רבים, היא החלה לרוץ. השיקום הוכתר בהצלחה רבה.
אין לי ספק שהטיפול בפרחי באך חיזק את הכלבה, ואיפשר לה להתמודד בצורה טובה יותר עם מצבה הקשה. להערכתי, הטיפול התומך תרם רבות להחלמתה, לשיפור בהתנהגותה ולהשבת ביטחונה העצמי. בעל חיים אינו נתון להשפעת דעות קדומות ואמונות. התנהגותו ותגובותיו משקפים את מצבו האמיתי, ואצל עזית, לאחר טיפול ממושך בפרחי באך, שנמשך כחצי שנה, חל שיפור דרמטי.
הטיפול בתמציות מתבסס על תורתו של ד"ר אדוארד באך, שהוסמך כרופא בשנת 1912. במהלך עבודתו, חקר ד"ר באך את טבע האדם. הוא צפה במטופליו, והגיע למסקנה כי ישנו קשר הדוק בין מצבו הנפשי של המטופל, לבין מצבו הפיזי. הוא חש כי הרפואה הרגילה מתייחסת לסימפטום בלבד, ולא למחלה, לכן חיפש אחר שיטת טיפול חדשה. בין השנים 1930-1936 ערך ד"ר באך סדרת ניסויים עם צמחים, ופיתח שיטת ריפוי, שנועדה להקל על סבל רגשי. שיטה שמאפשרת לתהליכי ריפוי טבעיים לפעול על הגוף, ומשחררת אותו מהשפעתן של מחשבות שליליות, מתחים, דיכאון וכעס. הטיפול מתבסס על שימוש ב-38 תרופות צמחיות, כאשר 37 תרופות מופקות מצמחים שונים, ותרופה אחת מופקת ממי מעין. כל אחת מהתרופות מיועדת לטיפול במצב רגשי או בתכונה מסוימת, של המטופל.
איך מתבצע תהליך האבחון?
"כאשר אני מטפלת בחיית מחמד, אבחון מצבה מתבסס בעיקר על האינפורמציה, שמספק בעליה. למעשה, הבעלים משמש כדובר עבור החיה. מפיו אני לומדת על הרקע הכללי, אורח החיים, המצב הבריאותי, אופי ועוד. בנוסף, מתבססת האבחנה על שפת הגוף ועל התנהגותה הכללית של חיית המחמד."
כיצד נקבע משך הטיפול?
"הטיפול בפרחי באך הוא עדין, אך עמוק בהשפעתו. משכו ארוך יחסית כיוון שהוא נועד לפתור את שורש הבעיה, ולא את הסימפטום. על פי רוב, בעלי חיים וילדים מגיבים לטיפול מהר יותר מאשר אנשים מבוגרים, כיוון שהם אינם עוטים מסכות והגנות מרובות, ואינם נתונים להשפעתן של דעות קדומות. ככל שבעל החיים צעיר יותר, וככל שהבעיה מטופלת קרוב יותר למועד הופעתה, כך משך הטיפול יהיה קצר יותר."
למי נועד הטיפול בפרחי באך, ומה יתרונותיו?
"כמו לבני האדם, גם לבעלי החיים יש רגשות, והם סובלים מתסמינים דומים כמו: חרדות, פחדים, כעס, דיכאון ועוד. כל אלו גורמים להם לחוסר נוחות. בעקבות זאת, הם נעשים חשופים ופגיעים יותר למחלות. בעזרת פרחי באך אפשר לתת מענה למגוון רחב של בעיות. הטיפול המוכר ביותר נעשה בעזרת רסקיו. הוא נועד לתת פיתרון לבעיות עכשוויות, ביניהן עזרה ראשונה במצב של הלם, פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים, וכן הרגעה לפני ואחרי ניתוח. בנוסף, אפשר למקד טיפול סימפטומאטי במקרים של פחד ממקור ידוע, כגון: פחד מזיקוקים או פחד מווטרינר. טיפול אחר בא לפתור בעיות עמוקות יותר, לדוגמא כאלה הקשורות בתהליכים של שינוי סביבתי: לידת תינוק, מעבר לבית חדש ועוד, וכמובן ישנו טיפול במקרים של בעיות התנהגות – תוקפנות או הרס חפצים."
ליאת מדגישה, כי בכל בעיה מומלץ ורצוי לגשת לווטרינר, לקבל אבחנה מקצועית ולשלול סיבה רפואית לבעיות התנהגות. הטיפול בפרחי באך יכול להינתן לצד טיפול וטרינרי קונבנציונאלי, ולעיתים אף יכול להחליפו, אך קודם לכך יש לקבל אבחנה רפואית למצב.


                                             עזית משוקמת


ליאת מסבירה כי כל טיפול מחייב התאמה אישית של התמציות לטיפוס של חיית המחמד, וכלבים שונים עם בעיה דומה, לא יקבלו את אותן התמציות: "כל כלב יקבל את התמצית המתאימה למזגו. מעבר לכך, פעמים רבות, גם מחלות פיזיות הן תוצאה של לחץ נפשי, כך שרק טיפול בצד הרגשי יביא להחלמתה המלאה של חיית המחמד." לאחר האבחון, ליאת קובעת את תרכובת התמציות המתאימות למטופל, ומכינה עבורו בקבוקונים עם טפטפות, לנטילת התמציות דרך הפה. לבעיות עמוקות יש לקחת טפטפת שלמה כ- 5 פעמים ביום (בקבוק מספיק לשבוע), ובעת טיפול במצבים אקוטיים, אפשר לקחת טפטפת, כל רבע שעה עד לשיפור.
לא אחת, נתקלת ליאת, באנשים המטילים ספק בטיפולים בהם היא עוסקת. רבים חושבים שהשפעתם הינה תלוית אמונה, בלבד: "מי שטוען שיש לשיטה זו השפעה פסיכולוגית, לא יכול לומר זאת על בעלי חיים ועל ילדים! תגובותיהם לטיפול, הן ההוכחה הטובה ביותר להצלחתו. הם הרי לא יודעים "לזייף" תגובות. בדרך כלל, רק כשיש בעיות חוזרות ונשנות, שאינן נפתרות בשום דרך אחרת, פונים לטיפולים אלטרנטיבים. במקרים אלו, גם גדולי הספקנים, מופתעים לטובה מהתוצאות. היום לא מעט רופאים ווטרינרים משלבים שיטות טיפול אלטרנטיביות בעצמם, והמודעות להשפעתם הטובה גדלה. בכל אופן, חשוב להגיע למטפל מוסמך בתחומו.
התמציות טבעיות, בטוחות לשימוש ואינן גורמות לתופעות לוואי. הן פועלות בעדינות, ומתאימות לתינוקות, לנשים בהריון, לקשישים, לבעלי חיים ואפילו לצמחים. אין סכנה בלקיחת תמצית לא מתאימה או במינון יתר. ניתן לשלב את הטיפול בפרחי באך עם כל טיפול תרופתי קונבנציונאלי, וכן עם שיטות אלטרנטיביות נוספות. לעיתים ישנן ריאקציות כחלק מהטיפול, דבר המעיד על כך שהתמצית מתאימה והגוף מאזן את עצמו."
ליאת בחרה בשימוש בתמציות פרחי באך כאורח חיים: "אני ממשיכה להיעזר בתמציות במקרים שונים, ומטפלת גם בשני ילדי, שמכירים ואוהבים את הטפטפות כמעט מיום שנולדו. למרות הניסיון שצברתי, בטיפול באנשים וכן בחיות מחמד, בכל פעם התוצאות מפתיעות אותי לטובה, מחדש."

ליאת: [email protected]

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

לצד חתולי הרחוב נדיר לפגוש צבים, אבל בקלות אפשר לפגוש קיפוד בעיקר בשעות הערב והלילה. מה כדאי לדעת אודותיו?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן