המירוץ אחר הדברת פרעושים – איך מנצחים בקרב?

טיפול בפרעושים אינו פשוט כפי שנשמע. הפרעושים נמצאים על בעל החיים, אבל מה עם הביצים, הזחלים והגלמים המצויים בסביבה? דרושה תוכנית עבודה מסודרת להדברת הפרעושים מחיית המחמד
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הדברת פרעושים אצל כלבים

הדברת ומניעת פרעושים על חיות המחמד שלנו הינו תהליך רב- שלבי. הפרעושים הבוגרים חיים רוב הזמן על הפונדקאי שלהם אבל הביצים, הזחלים והגלמים מצויים בשפע בסביבה, בביתכם ובגינותיכם, על-פני שטיחים, מצעים, חריצי מרצפות ודשא. בשל סיבה זו, תכנית יעילה להדברת פרעושים כוללת הן טיפול בסביבה והן טיפול בחיית המחמד עצמה.

הצעדים ההכרחיים לתכנית הדברת ומניעת פרעושים

  • הדברת הפרעושים מסביבת הבית הפנימית.
  • הדברת הפרעושים מסביבת הבית החיצונית.
  • הדברת הפרעושים מחיית המחמד.
  • מניעת התפתחות של צורות לא בוגרות של פרעושים.

קיימים מוצרים שונים להדברת פרעושים, ביניהם קוטלי פרעושים בוגרים, כימיקלים להדברת צורות לא בוגרות של פרעושים, מעכבי גדילה של התפתחות חרקים (IGR), או שילוב של כל המוצרים יחדיו. בחירת המוצר המתאים מתבססת על רמת ההדבקה בפרעושים: סוג חיית המחמד, גזעה, מצבה הבריאותי וגילה.

בנוסף, יש להתאים את הבחירה לסביבה עצמה, לחיות מחמד נוספות בבית ולתנאים משפחתיים מיוחדים (אם יש תינוקות בבית או אנשים חולי אסטמה למשל).

יוצאים לקרב – הדברת פרעושים בסביבה הביתית

הדברת פרעושים בבית כוללת הסרה של כל גלגולי הפרעוש, הדברת הפרעושים הבוגרים ומניעת צורות לא- בוגרות מלהתפתח בעזרת הפעולות הבאות:

נקיון הפרעושים 

יש להתחיל בשאיבת אבק כוללת, במיוחד מתחת לוילונות, קצוות רהיטים ומקום המרבץ של בעלי החיים. בהערכה גסה, שאיבת אבק מסירה כ- 50% מביצי הפרעושים. יש לשאוב אבק על בסיס יומיומי באזורים, שבהם יש תנועה רבה של בעלי חיים ופעם בשבוע בכל האזורים בבית. לאחר כל שאיבה, יש לסגור היטב את שק השואב בתוך שקית פלסטיק ולזרוק אותו לפח.

אין לשים כדורי נפטלין או קולרים למניעת פרעושים בתוך שק שואב האבק, משום שהם עלולים לפלוט אדים רעילים לסביבה. השתמשו במוצר שידביר כל פרעוש בוגר שנותר ושיעצור התפתחות ביצים וזחלים. תזדקקו למוצר שמכיל גם קוטל בוגרים וגם IGR.

בחירת מוצר מתאים

החומרים עשויים להגיע בצורה של אבקה לשטיחים או ספריי. יש לבחור במוצר שמתאים לבית תוך שלוקחים בחשבון הימצאותם של ילדים, דגים, ציפורים, חולי אסטמה וכדומה. ניתן להיעזר בווטרינר שלכם על- מנת להתאים את המוצר הנכון לכם. במקרה של הדבקה קשה בפרעושים, רצוי להזמין מדביר מקצועי לפתרון הבעיה. שטפו את מצעי חיות המחמד שלכם ואת סביבת מקומות המרבץ שלהם כל שבוע עם מוצר שמכיל שילוב של קוטל פרעושים בוגרים ו- IGR.

אל תשכחו לנקות ולטפל ברכבכם, מנשאי בעלי החיים שלכם ומקומות אחרים, בהם מבלות חיות המחמד שלכם זמן רב.

הדברת פרעושים בסביבה החיצונית

הכוונה בהדברת פרעושים בסביבה החיצונית היא לגינה ולאזורי מכלאות, בהם סביר להניח שיימצאו פרעושים. פרעושים אוהבים לחות, חום, צל ואזורים בהם יש שאריות אורגניות.

כן יימצאו פרעושים במקומות בהם חיות המחמד מבלות את רוב זמנן ולכן יש להתרכז בעיקר באזורים כמו פטיו, מתחת למרפסות, חלונות וכדומה. בכדי להפריע לסביבת המחיה של הפרעושים ולאפשר תדירות פעילות טובה יותר של תכשירי הדברה לפרעושים וקרציות בשטח, רצוי לגרף ולנקות שאריות אורגניות כמו עלים, קשים, דשא קצוץ וכדומה. אם בכוונתכם לטפל בגינתכם הפרטית, עדיף להשתמש בחומרים בטוחים יותר לסביבה, כגון חומרים המכילים IGR. הטיפול בחצרכם עשוי להימשך בין שבוע לשלושה שבועות, תוך תלות בסוג החומר בו תשתמשו. זכרו לא לרסס אזורים שמתנקזים לאגמים או נחלים, ללא קשר לסוג החומר. יש לקרוא היטב את התוויות על גבי החומרים ולהשתמש בהם כנדרש.

הדברת פרעושים על חיית המחמד

כעת, לאחר שטיפלתם בפרעושים בביתכם וב"נקודות חמות" בחדרכם, יש לטפל בפרעושים שעל- גבי חיית המחמד שלכם. קיימים מספר תכשירים להדברת פרעושים לשימוש בחיות מחמד, ביניהם תכשירים המיועדים להזלפה על העור והפרווה פעם בחודש, מגוון סוגים של ספריי, דיפים, סוגי שמפו שונים, קולרים, אבקות, כדורים למתן בפה וחומרים מוזרקים.

יש לזכור שעל אף המוצרים ששמים על חיית המחמד ישירות, ניתן יהיה לראות פרעושים חיים על החיה.
על מנת שהפרעושים ימותו, הם צריכים לבוא במגע עם חומר ההדברה ולספוג אותו. יש לזכור שעד שכל הפרעושים שבביתכם ימותו, תמשיכו לראות מספר פרעושים, גם על חיה שטופלה נגדם, משום שהצורות הלא בוגרות שלהם ממשיכות להתפתח.

דבר זה נכון במיוחד אם קיימת בעיה רצינית של פרעושים מלכתחילה.

מילת המפתח היא התמדה. הכרחי לעקוב אחר תוכנית ההדברה לזמן ארוך מספיק על מנת להפטר מכל הפרעושים, בכל שלבי חייהם. דבר זה עלול לקחת בין מספר שבועות לשישה חודשים ואף יותר, תוך תלות במצבכם הספציפי.

אמצעי לחימה נגד פרעושים

אמפולות לשימוש פעם בחודש

יש לשים את האמפולות באזור קטן על גב חיית המחמד. אלה המוצרים הקלים ביותר לשימוש וזמן פעולתם הוא בדרך כלל הארוך ביותר, ביחס לשאר המוצרים הקיימים. כיוון שחלקם מדבירים פרעושים וקרציות ואחרים מדבירים פרעושים בלבד, יש לבדוק את ההתוויה שעל- גבי התווית. הרכב מוצרים אלה מכיל באופן כללי Permethrin, Pyrethrin, Fipronil, או Selamectin. חשוב לקרוא את התווית בזהירות רבה, כיוון שמוצרים מסוימים עלולים להיות מסוכנים לחתולים. זכרו: אין להשתמש במוצרים שמכילים Permethrin על חתולים.

ספריי לריסוס

מגיע בצורת תרסיס או משאבה. כאשר משתמשים בספריי, אין לטבול בו את כל בעל החיים, אבל יש לכסות את כל חלקי גופו בחומר. אסור להכניס את הספריי לתוך העיניים והאוזניים. ניתן להתיז כמות קטנה של חומר על גבי צמר גפן ולשים מסביב לעיניים ולאוזניים. יש לעקוב אחר ההנחיות לגבי אופן וזמני מתן ספריי לחיית המחמד.

שמפו מיוחד להרחקת פרעושים

שמפו של פרעושים וקרציות עוזר בראש ובראשונה, להפטר מפרעושים וקרציות שכבר נמצאים על חיית המחמד, למרות שחלקם פעילים גם לאחר מכן. על- מנת להשתמש נכון בשמפו להדברת פרעושים וקרציות, יש להבטיח שהשמפו מכסה את כל הגוף ואז להשאירו ל- 10 דקות על חיית המחמד לפני שטיפתו. שוב, זכרו לשמור על העיניים והאוזניים של חיית המחמד. רוב סוגי השמפו מכילים Pyrethrin.

קולרים למניעת פרעושים

קולרים למניעת פרעושים וקרציות יכולים להיות יעילים אך יש להשתמש בהם בצורה נכונה. הסימן שהקולר מושם על הצוואר בצורה נכונה הינו שאתם יכולים לשים 2 אצבעות בין הקולר לצוואר חיית המחמד. יש לגזור כל שארית עודפת של הקולר לאחר השמתו. כיוון שאם לא תעשו כן, חיית המחמד שלכם עלולה לנסות ללעוס אותו.
יש לבדוק על- גבי תווית המוצר, מהו זמן יעילות הקולר והאם הוא עמיד במים. כן יש לשים לב אם מתפתח גירוי מתחת לקולר ולהחליף את הקולר באם מופיע גירוי. אל תשתמשו בקולרים המכילים Amitraz, Permethrin או אורגנופוספאטים לחתולים.

מסרק מיוחד להסרת פרעושים

לעיתים ממעיטים בערכם של מסרקי הפרעושים כתכשיר יעיל להסרת הפרעושים. מלבד העובדה, שחיית המחמד שלך תהנה מתשומת לב בזמן סירוק פרוותה, הרי שמסרקי פרעושים אינם רעילים ומהווים את השיטה הטובה ביותר לשימוש על בעלי חיים חולים, בהיריון או גורים. יש לבחור מסרק בעל 32 שיניים לאינץ ולסרק את חיית המחמד. את הפרעושים שהוסרו יש לשים במים עם דטרגנט שיהרוג אותם.

החיסרון במסרקי פרעושים הוא שהשימוש בהם אורך זמן רב. והם אינם יעילים לבעלי חיים שסובלים מאלרגיה לפרעושים.
תכשירים בטבליות או בהזרקה לא מיובאים לישראל, אולם קיימים בשווקים שונים בעולם.

לסיכום – מניעה היא דרך הפעולה הטובה ביותר

הדרך הטובה ביותר להדברת פרעושים היא מניעתם. דוחי פרעושים הינם אבן היסוד של המניעה. ל- Pyrethrins ו- Permethrins שמכילים מדבירי חרקים, יש פעילות דוחת פרעושים (יש לשים לב, שאסור להשתמש ב- Pyrethrin על חתולים). שימוש במוצרים אלה יעזור למניעת התפתחות בעיות הקשורות לפרעושים. שימוש קבוע ב- IGR יפחית את הסיכון להתבססות הפרעושים בסביבה הביתית והחיצונית.

בנוסף, יש להקפיד לעשות אמבטיה למניעת פרעושים לבעלי חיים לפני שהם חוזרים מפנסיון או מאזור הנגוע בהרבה פרעושים (דוגמת פארקים). הדברת פרעושים היא מסובכת בשל העובדה שחיות בר רבות משמשות כמאגר לאוכלוסיית הפרעושים. 50 מיני בעלי חיים ברחבי העולם יכולים להידבק בפרעושים, כגון שועלים, נברנים, ארנבות, חמוסים ואחרים. בנוסף, עם הזמן, מתחילים הפרעושים לפתח עמידות נגד חלק מהמוצרים למניעת פרעושים, במיוחד לאורגנופוספאטים. אם באזורכם קיימת בעיה כזו, יש להשתמש בתכשירים המכילים Pyrethrin לסביבה.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

כ-5,500 תרנגולות מטילות במושב ברק שבעמק יזרעאל נמצאו נגועות בשפעת העופות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן