לימפומה בכלבים וחתולים

הלימפומה היא למעשה גידול ממאיר של מערכת הלימפה. זהו אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בבני אדם ובחיות בית ומסיבה זו הם נחקרים בצורה אינטנסיבית. כיצד מתפתחת לימפומה וכיצד יש לטפל בה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
לימפומה בכלבים וחתולים

לימפומה, הקרויה גם לימפוסרקומה, היא למעשה גידול ממאיר של מערכת הלימפה. מערכת הלימפה בנויה מרשת של כלי לימפה וקשרי (בלוטות) לימפה, המהווים את נתיב התנועה הראשי של מערכת החיסון. חלבונים הזרים לגוף וגורמי מחלה, כמו חיידקים ווירוסים, מוצגים לתאי מערכת החיסון (תאי הדם הלבנים), אשר מגיבים כנגדם ביצירת נוגדנים, בהריסתם או בהפעלה של תאים אחרים. מערכת הלימפה מצטלבת עם מערכת הדם ומאפשרת סירקולציה מפושטת בגוף. לימפוציטים הם תאי מערכת חיסון השוכנים בדרכי הלימפה ובמערכת הדם ומוכנים לפעול כנגד גורמים עוינים.

גידול, או "סרטן", מתרחש כאשר התא "טועה" וחלה פגיעה במערכת החלוקה שלו, כך שהוא מתחלק שוב ושוב ללא בקרה, ומייצר תאים חדשים רבים במספר, הדומים פחות ופחות לתא המקורי. אלו התאים הסרטניים. האיבר אליו שייך התא נהרס והתאים הסרטניים משתלטים על המבנה, ולעיתים חודרים גם לאיברים שכנים.

כאשר מתרחש גידול או "סרטן" של לימפוציטים בקשר הלימפה הוא מתנפח ומתקשה. לימפוציטים ממאירים נעים בדרכי הלימפה לקשרים שכנים, ובמהרה כל קשרי הלימפה מוגדלים. בסופו של דבר, גם מח העצם (המקום בו נוצרים תאי הדם האדומים והלבנים) נפגע ומערכת החיסון כולה נהרסת בשילוב עם אנמיה (חוסר תאי דם אדומים).

לימפומה בקרב כלבים
החולה "הטיפוסי" הוא בדרך כלל כלב בגיל הביניים, אשר מגיע למרפאה בגלל נפיחות כללית של קשרי לימפה בגוף. לאחר שבוצעה בדיקה כללית וסקירה של קשרי הלימפה ע"י הרופא הווטרינר, מבוצעים ספירת דם כללית, פאנל ביוכימי, דקירה של תוכן קשר לימפה באמצעות מחט ובחינת הנוזל והתאים תחת מיקרוסקופ (אספירציה) לאישור חשד ללימפומה. בדרך כלל מתבצעת גם ביופסיה מקשר לימפה אחד או יותר, על מנת לאבחן את המחלה באופן החלטי, וגם לתת הערכה למידת התוקפנות שלה.

אז מה עושים עכשיו?
זמן החיים הממוצע של כלב חולה, אשר אינו זוכה לטיפול, הוא כחודשיים מרגע האבחנה. באופן תיאורטי ניתן לרפא לימפומה, אך לא באופן מעשי, בכל הקשור לחיות מחמד. בשלב זה יש להתמקד בתגובה ריאלית לטיפול, שמטרתו היא להאריך את זמן החיים ככל האפשר, תוך שמירה על איכות חייו של המטופל.

כדי להעריך את מצבו של הכלב בצורה הטובה ביותר ולהתאים לו את פרוטוקול הטיפול, מומלץ לבצע ביופסיה (אם לא בוצעה בשלב האבחון). לשם דירוג מדויק נחוצה גם בדיקת מח עצם וביופסיות מאיברים נוספים (טחול, כבד). קיימים 5 דירוגים של לימפומה:
• דרגה 1: מעורבות של קשר לימפה אחד בלבד
• דרגה 2: מעורבות של כמה קשרי לימפה באזור מסוים
• דרגה 3: כל קשרי הלימפה מעורבים
• דרגה 4: כל קשרי הלימפה מעורבים ובנוסף אליהם גם הטחול, הכבד או קרום בית החזה
• דרגה 5: מעורבות של מח העצם

חשוב לציין, כי פרט למחלה בדרגה 5, שעלולה להגיב פחות טוב לכימותרפיה, אין הדרגה מעידה על אופי התגובה לטיפול.
טיפול בכלבים
כימותרפיה זכתה "ליחסי ציבור" גרועים מאוד, בעיקר בגלל שהיא מזוהה עם התקרחות, הרגשה רעה מאוד, הקאות ועוד תסמינים קשים. זוהי אחת הסיבות העיקריות לכך, שחיות מחמד רבות (וגם בני אדם) לא מטופלים כראוי. כימותרפיה היא למעשה טיפול בתרופות, שמטרתן להילחם בתאי הגידול וברוב המקרים לא גורמות לכלב לחוש חולה. תיתכן בחילה ורגישות לזיהומים, אך רוב הכלבים לא חווים סיבוכים כאלו. שערות חישה ו"שפם" יכולות לנשור, אך נשירה של הפרווה עצמה בדרך כלל לא מתרחשת. עם זאת, ישנם גזעים מסוימים בהם תתיכן התקרחות, כמו כלב רועים אנגלי, פודל, לאסה אפסו ושיצו. זמן השרידות של כלבים מטופלים תלוי בפרוטוקול הטיפול ובתגובת הגידול לטיפול ויכול להגיע לחודשים רבים, ובמקרים של תגובה מצוינת אף שנים.

לימפומה בקרב חתולים
לימפומה בקרב חתולים מסווגת לפי מיקומה האנטומי, כאשר הצורה של הגדלת קשרי לימפה הכללית (כמו בכלבים) פחות נפוצה, ואילו הצורה האופיינית יותר היא מחלה של מערכת העיכול.
צורה נוספת אצל חתולים מתבטאת בגידול בחלל בית החזה והיא נגרמת בעיקר כתוצאה מנגיעות בוירוס ה-FeLV (Feline Leukemia Virus), המביא להתמרה סרטנית ומדביק בדרך כלל חתולי רחוב יחד עם וירוס האיידס של החתולים.

לימפומה של מערכת העיכול תוקפת בדרך כלל חתולים מבוגרים (מעל גיל 9) עם היסטוריה של הקאות, שלשולים, אובדן משקל וירידה בתיאבון. הגידול יכול להופיע בצורה של מסה מוגדרת או בצורה מפושטת. מסה מוגדרת יכולה לגרום לחסימת מעיים ולהביא למשבר שלעיתים חייב פיתרון כירורגי. חשוב לדעת שכאשר מדובר במסה מוגדרת וממוקדת הסרה שלה חייבת להיות מלווה בטיפול כימותרפי, על מנת להביא לשיפור במצבו הכללי של החתול.
במצבים של מחלה מפושטת במערכת העיכול ללא גידולים מוגדרים, קשה מאוד להגיע לאבחנה של לימפומה, מאחר והמחלה דומה מאוד לדלקת מעיים והדרך היחידה לאבחון וודאי היא ע"י ביופסיה של המעיים בניתוח או באנדוסקופיה.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

המדע של אקווריומי מים מלוחים עבר דרך ארוכה, ארוכה, במיוחד בעשורים האחרונים
לצד חתולי הרחוב נדיר לפגוש צבים, אבל בקלות אפשר לפגוש קיפוד בעיקר בשעות הערב והלילה. מה כדאי לדעת אודותיו?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן