בעיות התנהגות של כלבים כראי לדינמיקה בעייתית במשפחה

אם ניתן לתאר את הרשת המשפחתית כמסה רגשית- פונקציונלית אחת, הרי שחיית המשפחה היא חלק מן המסה הזו, לטוב ולרע
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בעיות התנהגות של כלבים כראי לדינמיקה בעייתית במשפחה


בצבא שירתי ככלבנית. העניין שלי בנושא, יחד עם הידע שרכשתי במהלך השירות, הובילו אותי להישאר בתחום, וכך, עם סיום השירות הצבאי ובמקביל ללימודיי לתואר הראשון והשני בפסיכולוגיה, התפרנסתי בעיקר מאילוף כלבים ומייעוץ למגדלים. עם הזמן, מצאתי עניין גובר והולך בתחום הייעוץ לבעיות התנהגות של כלבים. מצאתי עצמי מרותקת מהאינטראקציה המשפחתית ומההיבטים הפסיכולוגיים האנושיים שעלו במפגשי הייעוץ.
אחד ממפגשי הייעוץ הראשונים שערכתי התקיים בעקבות פנייה של אישה, שהתקשרה אלי נסערת בנוגע לבעיות התנהגות של כלבה – דולר. "דולר", סיפרה לי בייאוש, "עושה ככל העולה על רוחו. למעשה, הוא השולט בבית, בעוד בני המשפחה נותרים חסרי אונים למולו". היא הוסיפה בבכי שאם מצב זה יימשך, הם ייאלצו למסור את דולר.
את מפגשי הייעוץ נהגתי לערוך בבית המשפחה, וכך עשיתי גם הפעם. לקראת המפגש ביקשתי לפגוש את כל בני הבית לשיחה משותפת. חשוב היה לי לראות את הכלב בסביבתו היומיומית, יחד עם בני המשפחה. רציתי לנסות להבין לעומק את הדינמיקה שנוצרה בבית סביב גידול הכלב.
כשהגעתי לבית שבו דולר חי, פגשתי כלבלב קטנטן (גודלו ממש כגודל שטר של דולר), שאכן, כפי שטענה בפני האישה בטלפון, משליט טרור של ממש בבית. למשל, כשדולר מחליט לשבת על הספה בסלון, הוא "לא מרשה" לאיש מבני הבית להתקרב – הוא נוהם ומאיים על כל מי שמנסה להתקרב. או, כשדולר מחליט לשכב במיטתו של אחד הילדים, הוא אינו מאפשר לילד להתקרב למיטה.
בבית פגשתי את האישה ואת שני בניה, בני 8 ו-10. בתחילת הפגישה תהיתי היכן נמצא אבי המשפחה. האם הסבירה כי הוא איש עסקים השוהה מרבית הזמן בחו"ל, ומגיע הביתה לעתים רחוקות בלבד. בזמן שניהלתי שיחה עם האם, הילדים שיחקו כדורגל בסלון, והאם נראתה חסרת אונים למולם. מדי פעם היא ביקשה שיפסיקו ושישחקו בחדרם, אך הילדים כלל לא שמעו לה והמשיכו בשלהם. רבע שעה בלבד הספיקה לי כדי להבין את מה שדולר הבין הרבה לפני כן: ב"עדר המשפחתי" חסרה דמות אלפא, דמותו של מנהיג העדר.
במשפחתו של דולר, אבי המשפחה כמעט שלא נכח ואילו האם לא הצליחה להוות דמות סמכותית אפילו בעבור ילדיה. לדולר, אם כן, לא הייתה למעשה בעיית התנהגות; הוא פשוט לקח על עצמו, באופן טבעי, את תפקיד המנהיג בבית ועשה כטוב בעיניו.
כדי לפתור את בעיית ההתנהגות של דולר, היה צורך לארגן מחדש את המבנה ההיררכי של המשפחה, ולגרום לכך שמעמדו של כל אחד מבני הבית בהיררכיה יהיה באופן ברור גבוה ממעמדו של דולר. בתחילה, האם כלל לא האמינה שיש בכוחה לומר לדולר לרדת מהספה או להחליט היכן מותר לו להיות והיכן אסור. לימדתי אותה כיצד דולר חושב ומתנהל, והנחיתי אותה כיצד להראות לו את מקומו במשפחה. בשלב זה הילדים הפסיקו, לראשונה, את משחקם, וראו בתדהמה כיצד אמם מסוגלת להיות ברורה והחלטית עם הכלב.
ממפגש זה וממפגשי ייעוץ רבים אחרים, נוכחתי לדעת, שבעיות התנהגות רבות, שעליהן סיפרו לי בעלי הכלבים, היו, בפועל, התנהגותיות טבעיות של כלב. הבעייתיות בהתנהגות הכלב, שהפריעה למשפחה, נבעה דווקא מחוסר התפקוד של המשפחה.
נושא זה היה מרתק בעיני. התחלתי לתעד את מפגשי הייעוץ ובמקביל לחפש חומר תיאורטי, בספרות המקצועית, העוסק בכך. נדהמתי ממיעוט החומר בנושא, אך החיפוש הפגיש אותי לראשונה עם כתביו המרתקים של בוריס לוינסון ועם כתביהם של אחרים.
כבר בשנת 1969 התייחס לוינסון לתפקידו המשמעותי של בעל החיים בכלל, ושל הכלב בפרט, במערכת המשפחתית. בכתביו הדגים לוינסון כיצד הכנסת חיית מחמד למשפחה מתעלת אליה את העוצמות הרגשיות, במקום אל בן משפחה.
גם ווסלס (1984) דיבר על כך שחיית מחמד במשפחה משמשת, במקרים מסוימים, אמצעי השלכה לגילוי בעיות מודחקות ביחסים המשפחתיים.
אחד המושגים הבסיסיים בתיאוריות של טיפול משפחתי הוא ה- Identified Patient (IP), או בעברית: "החולה המזוהה". על פי מושג זה, אחד מבני המשפחה (לרוב, הרגיש ביותר) מבטא את הדינמיקה הבעייתית במשפחה על ידי סימפטום גופני או נפשי. ה-IP מנקז אליו את הפתולוגיה, אך חשוב להבין שמהות הבעיה היא היחסים הבעייתיים במשפחה ולא הוא עצמו.
החשיבה המערכתית על המשפחה יצרה שינוי תפיסתי מהותי, בכך שבעיות ו"פתולוגיות" שעד כה נחשבו לתופעה אישית, נתפסות כעת כנובעות מתהליכים בין-אישיים, משפחתיים (דאלוס ודרייפר, 2004).
המקרה שתיארתי לעיל ומקרים אחרים המחישו לי כי, פעמים רבות, הכלב משמש כ – IP המשפחתי. חשוב לציין, שכשהגעתי לביקורי ייעוץ בבתים, בעקבות בעיית ההתנהגות של הכלב, לא היה לי כל מנדט לטפל בבעיות הרגשיות שעלו במשפחה. לרוב, היו אלה משפחות שכנראה לא היו מגיעות כלל לטיפול משפחתי קונבנציונלי.
לימודי הפסיכולוגיה, ובהמשך הכשרתי כמטפלת הנעזרת בבעלי חיים, חידדו בי את הצורך להגיע למשפחות שונות בדרך עקיפה ולא מאיימת.
כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20 כתב Bowen (1978), מטפל משפחתי ידוע, שהמערכת הרגשית של המשפחה כוללת, לעתים, גם את בני המשפחה המורחבת וכן חיות מחמד.
ווסלס (1984) טען שהשימוש במערכת היחסים עם בעלי חיים, כאמצעי להבנת הדינמיקה המשפחתית, מספק, פעמים רבות, דרך לחשיפת נושאים חבויים, הקשורים למערכת היחסים במשפחה, כשהמטופלים מעדיפים לדון בהם באמצעות הדיון על בעל החיים ולא ישירות זה עם זה (אצל קיוזאק, 2000).
למרות שכבר בשנות ה-60 ידעו אנשי טיפול לזהות את הפוטנציאל הטמון בכלבים לעבודה טיפולית במשפחה, לא ידוע לי, כיום, על מטפלים משפחתיים הנעזרים בחיות המחמד המשפחתיות לשם טיפול במשפחה.
אחד ממפגשי הייעוץ האחרונים שנתתי כמאלפת כלבים חקוק בזיכרוני: משפחה מבוססת מצפון הארץ התקשרה אלי בנוגע לכלבת הפודל העדינה שברשותה. סופר לי שהכלבה עושה את צרכיה בבית, למרות שהיא כבר בת שנתיים. אחרי בירור קצר בבית המשפחה, למדתי שהכלבה מטילה שתן כשבני הבית נכנסים הביתה, ובייחוד כשאב המשפחה מקדם את פניה. הסתבר, שכשהאב, איש גדול וצעקני, היה נכנס הביתה, נהגה הפודלית לעשות פיפי מתוך פחד. גם הילדים נראו חוששים מכוחניותו ומחזותו המפחידה של האב. מכיוון שהאב לא רצה שהכלבה תמשיך לעשות את צרכיה בבית, הוא הסכים לשתף איתי פעולה. בהדרכתי, נעשה האב עדין יותר ורך כלפי הכלבה, רכן אליה, דיבר אליה (לראשונה) בטון אחר, נעים הרבה יותר.
לעולם לא אשכח את המשפט שלחש לי בנו, בצאתי מביתם לאחר ביקורי השני: "לא ידעתי שאבא שלי מסוגל לאהוב כל כך…"
לראשונה, בזכות העבודה שנעשתה עם האב בקשר לכלבתו, ראה בנו את החלקים הרכים והנעימים הקיימים באביו. לא היה פה טיפול משפחתי, אך בזכות הבנת מקור בעיית ההתנהגות של הכלבה החל להיווצר שינוי ביחסים בין כל בני המשפחה.
אסיים במשפט שכתב לוינסון: "אם ניתן לתאר את הרשת המשפחתית כמסה רגשית- פונקציונלית אחת, הרי שחיית המשפחה היא חלק מן המסה הזו, לטוב ולרע (Levinson, 1969).


ביבליוגרפיה –
• דאלוס, ר ו – דרייפר, ר. (2004). מבוא לטיפול משפחתי . הוצאת "אח" בע"מ, קריית ביאליק.
• וסלס , ד. (1984), אצל קיוזאק, א. (2000). מפגשים טיפוליים עם חיות מחמד. ע'מ 144- 146 . הוצאת "אח" בע"מ, קריית ביאליק.

Bowen, M. (1978). Family Therapy in Clinical Practice. New York, Jason *
Aronson.

* Levinson, B.M.( 1969). Pet Oriented Child Psychotherapy. Springfield, IL: Charles C ,Thomas Publisher.


ענבר בראל – פסיכולוגית, מטפלת רגשית הנעזרת בבעלי חיים ומאלפת כלבים. מרכזת את
תוכנית ההכשרה בתחום במכללת אורנים.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

למד על כמה טריגרים נפוצים של עייפות אצל חתולים, כגון מחלות ומתח, וגלה מתי הגיע הזמן להתקשר לווטרינר.
מקורה של האלרגיה לחתולים אינה נובעת מפרוותו של החתול, אלא מהגורמים האלרגנים הקיימים על הפרווה
קביעת המין של החתול החדש שלך היא לא תמיד דבר קל. התכונות של חתול זכר בהשוואה לחתול נקבה לא תמיד ברורות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן