טיפול בגורי כלבים וחתולים חסרי ישע

אימוץ גור כלבים או חתולים חסר ישע הוא מעשה יפה ומעורר הערכה. אולם, לא פשוט לדאוג לצורכי הגורים, במיוחד בכל הקשור למזון מתאים
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
טיפול בגורי כלבים וחתולים חסרי ישע

גידול גורים חסרי ישע מצריך שמירה על טמפרטורת סביבה מתאימה, האכלת חלבית מאוזנת במשך שלושת השבועות הראשונים לחיים, וגירוי למתן שתן וצואה. לגורים צעירים מאוד אין יכולת טובה לווסת את טמפרטורת הגוף, ולכן הם נזקקים למקור חימום חיצוני – כאשר באופן טבעי החום האידיאלי הינו אימם – על מנת לשמור על חום גופם.
הטמפרטורה הסביבתית האידיאלית היא 29.5 מעלות צלזיוס בשבועיים הראשונים לחיים, ו-26.5 מעלות צלזיוס בשבועיים שלאחר מכן. יש צורך לספק אזורים חמימים וקרירים יותר בסביבה, על מנת שהגורים יוכלו לזחול לאזור מתאים. ניתן להשתמש בבקבוקי מים חמימים (ולהחליפם בתדירות גבוהה), אך שמיכות ופדים חשמליים אינם מומלצים, משום שהם עלולים לחרוך את עורם העדין של הגורים בקלות. מנורות חימום מצוינות למטרת חימום, ובטוחות לשימוש.

יותר מ-90% מהנוגדנים האימהיים מועברים אל הגור באמצעות החלב הראשון, הקולוסטרום, על ידי האם. מסיבה זו מומלץ לנסות ולתת לגור לינוק קולוסטרום קרוב לזמן המלטתו, רצוי בתוך 2-3 שעות מן ההמלטה. יכולת ספיגת נוגדנים במערכת העיכול של הגור קיימת במשך יום חייו הראשון בלבד (כאשר מקסימום הספיגה הוא כ-8 שעות לאחר ההמלטה).
אם אין יכולת לדעת אם הגור יונק קולוסטרום, הווטרינר יכול להזריק לו סרום מדם אימו, או מדם חיית מחמד בריאה ומחוסנת אחרת בבית (בדרך כלל מזריקים סרום שלוש פעמים – קרוב להמלטה 12 ו-24 שעות לאחריה). לעיתים יש לחסן גורים שלא ינקו קולוסטרום בחיסון מוקדם מהרגיל.

יש צורך לשקול גורים כשהם נולדים, ולהמשיך לשקול אותם כל יום לאחר מכן. על גורי חתולים לשקול כ-100 גרם בזמן שנולדו. משקל גורי כלבים שונה מגזע לגזע; ב 24 שעות הראשונות לחיים המשקל עלול לרדת מעט. לאחר מכן, על הגור לעלות במשקל כל יום, ועליו להכפיל את משקל לידתו תוך 7-10 ימים מההמלטה. על גורי חתולים להוסיף בין 50 ל 100 גרם במשקלם ליום.

חלב הינו מקור התזונה העיקרי לחתולים וכלבים בשלושת השבועות הראשונים לחייהם. החלב מכיל חיסון סביל וחומרי מזון, ומהווה המקור העיקרי לנוזלים עבור הגור, הואיל והוא מכיל 85% מים. החלב חשוב לשמירה על מאזן נוזלים תקין בגוף, וכן מספק חומרים ביו-אקטיביים כגון אנזימים, הורמונים ופקטורי גדילה.
מומלץ לעשות תמיד מאמץ למצוא אם מניקה חלופית לגורים היתומים. אף חלבית מסחרית או תוצרת בית אינה מכילה את כל מרכיבי חלב האם. תכולת החלבון ואחוזי הקלוריות מהחלבון שבחלב נמצאים בקורלציה חיובית עם קצב גדילת בעל החיים.
חלב פרה נמוך יותר בחלבון מחלב כלבה וחתולה. חלב עיזים, שאף הוא תחליף חלב מקובל, מהווה תחליף דל לחלב כלבה וחתולה.

השוואה תזונתית בין מרכיבי חלב ממקורות שונים:
 

 (% חומר יבש)

מרכיב תזונתי

כלבה

חתולה

פרה

עז

חלבון

35.5

43.8

26.6

25.4

שומן

43

27.6

30.6

34.6

לקטוז

15.4

37.3

37.9

30.8

 

תחליפי חלב מסחריים עדיפים על פני תחליפי חלב תוצרת בית. תחליפי חלב מסחריים הינם בעלי הרכב תזונתי מאוזן, נמוכים בסיבים, ומכילים חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה. על תחליפי מזון לחתולים לכלול מקור לטאורין, על מנת לאפשר גדילה אופטימאלית של הגור. תחליפי חלב מתוצרת ביתית טובים לשימוש במצבי חירום בלבד.
בעיות שדווחו בהאכלת תחליפי חלב (מסחריים או ביתיים) לגורים כוללות: קטרקטים קטנים, בשל חוסר בויטמינים, או חומצות אמינו – בעיה זו נפתרת בדרך כלל לאחר הגמילה.

גדילה איטית יותר בשל חסר באנזימים הנחוצים לעיכול שומנים
חלב כלבה משתנה בהרכבו לאורך תקופת ההנקה, ודבר זה לא ניתן לחיקוי על ידי תחליפי חלב, אשר מספקים רמות קבועות של חלבונים וחומרי מזון אחרים.
גורים שגדלו בהאכלת יד מגיעים לגודל של חבריהם לשגר שינקו, לאחר מספר חודשים. תכולת הלקטוזה הגבוהה שבחלב פרה, והדחיסות הקלורית הנמוכה שבחלב זה, מקשים על מתן קלוריות מספיקות לגורים יתומים ללא גרימה לשלשול. אם ההאכלה גורמת לשלשול, ניתן לדלל את תחליף החלב 1:2 עד שהגור מתרגל אליו.
הכמות שיש להאכיל משתנה בהתאם לדחיסות הקלורית של תחליף החלב, לגיל ולמשקל הגור. יש לתת לגורי חתולים 220-380kcal לק"ג חתול ליום, מחולק ל-4-6 האכלות. על גורי כלבים לקבל 230-260 kcal לק"ג כלב ליום, מחולק ל-4 האכלות.

ניתן להפחית את תדירות ההאכלה ל-3 פעמים ביממה לאחר שהגור הגיע לגיל שבועיים.
לדוגמה: תחליף חלב ביתי מספר 1 לחתולים מכיל 237 kcal לכוס, השווה ל-3 kcal למיליליטר. גורי חתולים צורכים 220-380 kcal לק"ג ליום; גור חתולים השוקל 113 גרם זקוק ל 25-44 kcal ליום. יש להאכילו, אם כן, 4 האכלות ביום של 2-4 לארוחה.
בדומה לכך, תחליף חלב ביתי מספר 3 מכיל 208 kcal לספל. התחשיבים קובעים, לפיכך, האכלה של 10-12 מ"ל בארוחה לפי 4 האכלות ביום.

בתחליפי חלב מסחריים אין צורך, על פי רוב, בתחשיבים קלוריים, משום שהם מספקים הנחיות האכלה על גבי התווית. יש לחמם את תחליף החלב ל-35-38 מעלות צלזיוס בהאכלת גור בן עד גיל שבועיים. אם הגור חסר תאבון, כדאי להאכיל אותו כמחצית הכמות היומית המחושבת במשך יום או יומיים.
הציוד הנדרש להאכלת גורים צעירים כולל כפיות, בקבוקי טפי, בקבוקי האכלה או צינוריות. האכלה בעזרת כפיות ובקבוקי טפי מסוכנת, משום שרפלקס ההקאה בקרב גורים מוגבל ומאפשר חדירת חלב בקלות לריאות. האכלה בבקבוק מהווה סכנה פחותה יותר של שאיפת חלב, ומאפשרת את צורך הגור ביניקה ביתר קלות. ניתן להשתמש בבקבוקים המיועדים לגורים או בבקבוקים המיועדים לתינוק פגים. אין ללחוץ על הבקבוק על מנת לגרום ליציאת חלב מוגברת כשהגור יונק.

האכלה בעזרת צינורית הינה מהירה, אך יש להיעזר בווטרינר על מנת לרכוש מיומנות בסוג האכלה שכזה. הצינורית מוחדרת דרך הפה לוושט ומשם לקיבה, ויש לוודא שהיא מוחדרת לתוכה, על מנת למנוע גלישת חלב או רגורגיטציה לפה ולחללי הנשימה. על הגור להיות מונח אופקית על גחונו.

גורים נגמלים
גמילה, התחלת האכלה במזון מוצק, מתחילה בגיל 3 שבועות בקרב גורי כלבים, ואצל גורי חתולים בגיל 3-4 שבועות. בגיל 3 שבועות השכבה השרירית של מערכת העיכול מכפילה את עובייה, ומאפשרת מעבר חומרי מזון גדולים, והפרשת אנזימי עיכול מהלבלב גדלה. יש לתת מזון מתאים לגורים ולא מזון של תינוקות. חיות צעירות זקוקות ליותר חומרי תזונה בכדי לאפשר גדילה והתפתחות נורמאליים. אולם, לוקח להן זמן רב יותר לאכול ולעכל מזון, דבר הדורש האכלה במזון עם נעכלות גבוהה מאוד ודחוס באנרגיה.
בתחילה יש לתת מזון בצורה דייסתית, על ידי ערבול חלק אחד של מזון יבש עם 2 חלקים מים, או 2 חלקים מזון רטוב עם חלק אחד מים, לגורי כלבים, וחלק אחד מזון יבש ל-3 חלקים תחליף חלב, או 2 חלקים מזון רטוב וחלק אחד תחליף חלב – לגורי חתולים. באכילת מזון ספוג היטב בנוזלים קיימות פחות בעיות של התרחבות הקיבה לאחר ארוחה. יש להציע מים טריים בכל עת לגור.
יש להפחית באופן הדרגתי את המים, או תחליף החלב, עד אשר הגור אוכל מזון יבש בלבד. הגמילה תושלם בסביבות גיל 6-8 שבועות. בזמן זה משקל הגור יהיה פי 6-10 ממשקל לידתו.

גורים לאחר גמילה
לאחר שנגמלו, גורי חתולים יכולים לקבל מזון באופן חופשי. עליהם לאכול מזון לגורים עד הגעתם לגודל חתול בוגר. גור חתולים אוכל בממוצע 28 גרם מזון יבש בגיל 5 שבועות, 56 גרם מזון יבש בגיל 10 שבועות, ו 70-84 גרם מזון יבש בסביבות גיל 20 שבועות.
אין להאכיל גורי כלבים לקצב גדילה מקסימאלי. עודף אנרגיה גורם להשמנת ובעיות שלד בקרב גורי כלבים. עודף צריכת קלוריות גורם לגדילה במספר ובגודל תאי השומן בגוף, המהווה סיכון להשמנת יתר לאורך חיי הכלב. ככלל, גורים זקוקים לכמות כפולה מהאנרגיה הדרושה לבוגר לפי משקל הגוף, כאשר הם במחצית הדרך לגודל בוגר. הדבר שונה בין גזע לגזע. יש להאכיל גורי כלבים בארוחות, כאשר משאירים את האוכל 10-20 דקות 2 פעמים ביום, עד אשר הגור מגיע ל 80-90% ממשקל גוף כלב בוגר. גורים המקבלים עד 25% פחות מחברי השגר שלהם בזמן הגדילה, מגיעים לאותו גובה ולאותו משקל לאחר גיל שנה.
 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

זן הסיסים נמצא בסכנת הכחדה תוך שנים סופרות, ללא התערבות מידית תוכי הסיסים יכחדו מהעולם.
בני זוג הונגרים חותרים בקייק בנהר הדנובה מזהים שני נשרים בסכנת טביעה ומחלצים אותם כנסו לסרטון

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן