כוכב רוק – גרסת הכלבים

כאשר כלב נפצע, הוא נוהג ללקק את פצעיו. האם הרוק יכול לשפר את מצבו הרפואי של הכלב? האם יש לו תכונות אנטיביוטיות?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כוכב רוק – גרסת הכלבים

פעמים רבות נשאלתי לגבי כלבים המלקקים את פצעיהם, והאם הדבר מעכב או תורם להחלמת הפצעים. באופן ספציפי יותר נשאלתי – האם רוק של כלבים הוא בעל תכונות אנטיביוטיות? התשובה לנושא מורכבת.

רוק מיוצר ומופרש על ידי בלוטות הרוק. תאים מיוחדים בבלוטות הרוק מפרישים נוזל המכיל מים, מלחים, ריר ואנזימים. נוזל זה מופרש לתוך צינוריות איסוף, שבתוכן הרכב ההפרשות משתנה. מבין המלחים, רוב הנתרן נספג בחזרה לגוף, האשלגן הולך להפרשות, וכן מופרשות כמויות גדולות של ביקרבונט. שני המלחים האחרונים חשובים לנטרול החומציות בקיבה.

מצינוריות האיסוף, ההפרשות עוברות לצינוריות גדולות יותר המתרוקנות לחלל הפה.
קיימות מספר בלוטות רוק, אשר מפרישות סוגים שונים של הפרשות. הפרשת רוק נשלטת על ידי מערכת העצבים האוטונומית, אשר מבקרת את כמות וסוג הרוק המופרש. לדוגמא, כאשר כלב אוכל מזון יבש הוא מפריש רוק שהינו נוזלי בעיקרו, בעוד שכלב שאוכל מזון שהינו בשרי בעיקרו – מפריש רוק רירי יותר.

בין הגורמים לגירוי חזק ליצירת רוק, נמנים נוכחות מזון, או חומרים שמגרים את חלל הפה, וכן מחשבות על מזון או ריח של מזון. הריור נשלט על ידי המח, ומכאן ברור מדוע גירויים נפשיים גורמים לריור יתר, למשל, מדוע כלבים מריירים בכל הבית בזמן סערת ברקים.

מדוע הרוק חשוב?
לרוק יש מספר תפקידים:
• מסכך משמן וקושר: הריר שברוק יעיל ביותר בקשירת מזון שנלעס והפיכתו לעיסה חלקלקה, אשר (בדרך כלל) מחליקה בקלות דרך הוושט, מבלי לגרום נזק לרקמות מסביבה. הרוק גם עוטף את חלל הפה והוושט כך שאוכל, בעיקרון, לעולם לא נוגע בתאי רקמות אלה.
• ממוסס מזון יבש: יש למוסס מולקולות באוכל על מנת שניתן יהיה לטעום אותן.
• היגיינת פה: חלל הפה נשטף באופן כמעט קבוע על ידי הרוק, אשר אחראי למעבר שאריות מזון הרחק מהפה ושמירת על ניקיון יחסי שלו. זרם הרוק קטן באופן משמעותי בזמן שינה, דבר המאפשר לאוכלוסיות של חיידקים להיבנות בפה, כאשר התוצאה היא ריח רע מהפה בבוקר. רוק מכיל ליזוזים – זהו אנזים שמפרק חיידקים ומונע צמיחת יתר של מושבות חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים בפה.
• מתחיל עיכול עמילן: בקרב רוב בעלי החיים קיימת הפרשה מימית של אלפא-אמילאז, שהינו אנזים המתחיל את עיכול העמילן שבמזון למלטוז (סוג של סוכר).
• מספק נוזל איזון בסיסי לחומציות הסביבה.
• מספק קירור ומאדה: בקרב כלבים פעולה זו חשובה ביותר, משום שבלוטות הזיעה שלהם לא מפותחות. ניתן לראות פעולה זו של הרוק בבירור אצל כלב מלחית לאחר ריצה.

מכל ההסבר הנ"ל ניתן בהחלט להבין, שבעוד שחשוב למנוע מכלב ללקק פצע שאך זה נתפר (משום שהוא יכול למשוך ולקרוע את התפרים, ובכך לגרום לצלקת גדולה וחמורה יותר), הרי שלאחר שהתפרים כבר קרובים להסרה, ניתן לתת לכלב ללקק את פצעיו ובכך אף לתרום להחלמתם.

קיימות לכך שתי סיבות עיקריות. האחת היא, שכאמור לרוק יש תכונות אנטיביוטיות בכך שהוא מכיל ליזוזים – אותו אנזים שמפרק והורס חיידקים מזיקים (ספציפית חיידקים גם חיוביים כגון סטפילוקוקוס וסטרפטוקוקוס).
הסיבה השנייה, הינה גירוי ישיר של רקמות כלי דם קטנים המקיפים את אזור הפצע. דבר זה עוזר לזרימת הדם ומאפשר צמיחת נימי דם חדשים הנושאים עימם תאי דם לבנים, טסיות דם, פקטורי גדילה וחומרים טבעיים אחרים של הגוף, אשר תורמים להחלמת האזור הפצוע.

למרות הכל, על מנת להיות בטוחים, אם כלבכם נפצע או עובר ניתוח, שאלו את הווטרינר שלכם האם יהיה בטוח לאפשר לו ללקק את פצעיו.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

פעמים רבות, כאשר גורים נטושים מגיעים אלינו – אנחנו רואים את החשיבות של ה"ביחד" עבורם. כמה זה עושה להם טוב!
קביעת המין של החתול החדש שלך היא לא תמיד דבר קל. התכונות של חתול זכר בהשוואה לחתול נקבה לא תמיד ברורות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן