הטיפול בכלבות בהיריון

בשעה טובה מודיע לכם הווטרינר כי כלבתכם בהיריון. לאחר בדיקת אולטרה-סאונד, בה מוצאים את מספר הגורים ובריאותם, אתם מוכנים להתחיל לטפל בכלבתכם. מדריך לטיפול בכלבה המעוברת, כולל יום הלידה המרגש.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלבה בהריון בבדיקת אולטרא סאונד

נתונים בסיסיים לגבי היריון של כלבות

כלבות ממליטות, בדרך כלל, בין 57-64 ימים לאחר ההרבעה, כאשר על פי רוב הן ממליטות לאחר 63 ימים. רצוי להגיע לבדיקות שגרתיות במרפאה הווטרינרית במהלך ההיריון, על מנת לעקוב אחר המצב הגופני של הכלבה ומצב הגורים.

תזונה

הדרישות התזונתיות של כלבתכם ההריונית עולות בהדרגה במהלך ההיריון, על מנת להזין את הגורים המתפתחים. יש להאכילה במזון המותאם לכלבות בהיריון, כלבות מניקות או במזון גורים, על מנת לספק את צרכיה. את המעבר ממזונה הרגיל של הכלבה למזון החדש יש לבצע בהדרגה, בכדי למנוע בעיות במערכת העיכול שלה. כ- 3 שבועות לאחר הכניסה להיריון, כלבתכם עלולה לחוות בחילות קלות ואובדן תיאבון, בדומה ל"בחילות הבוקר" הידועות אצל נשים בהיריון. הן אמורות לחלוף לאחר כשבוע. לכן, אם הסימפטומים נמשכים, ייתכן וקיימת בעיה, ויש לאבחנה. תוספות סידן מאוד מפתות, אך אינן רעיון מוצלח. אם הכלבה מקבלת תזונה מאוזנת, אין לה צורך בתוספות. תוספת סידן עלולה לדכא את ההורמונים, האחראים לשחרור סידן טבעי מהתאים בגוף. כך שכאשר יהיה צורך בעודף סידן בזמן ההנקה, לכלבה לא יהיה איזון הורמונים מתאים, על מנת לייצר סידן זמין לגורים. מצב זה מסוכן הן לכלבה והן לגורים! בסביבות היום ה- 30 להיריון מומלץ להגיע למרפאה ולערוך בדיקת דם לאישור ההיריון ותקינותו מבחינה הורמונאלית.

פעילות גופנית

הליכות רגילות עוזרות לכלבתכם לשמור על שריריה פעילים ועל כוחה, אולם אימון רב, תצוגות או אילוף מלחיצים מדי עבורה. השמנת יתר הינה מסוכנת עבור כלבות בהיריון, ובעיות סוכר בדם עלולות להוות בעיה, ולסכן את ההמלטה ואת הגורים. מצד שני, היריון אינו זמן מתאים לדיאטה ולתוכניות להפחתת משקל. במרפאה תוכלו לקבל ייעוץ לגבי תוכנית תזונה נכונה, המותאמת אישית לכלבתכם.

חיסונים

לא מומלץ לחסן כלבה בזמן ההיריון, כיוון שבחלק מהחיסונים קיימים חומרים, שעלולים להזיק לגורים המתפתחים. מאוד מומלץ לחסן את כלבתכם טרם ההיריון. היא תעביר את החיסון שלה לגוריה בחלב הראשון (הקולוסטרום), ולכן כדאי שרמות הנוגדנים שלה יהיו ברמה גבוהה, בכדי להימנע מחיסון בזמן ההיריון.

טיפול נגד טפילים ותולעת הפארק

אין מניעה לתת טיפול תקופתי למניעת תולעים וטיפול נגד תולעת הפארק. מאוד מומלץ שכלבתכם תהיה נקייה מתולעים, שחלקן מועברות ברחם או בחלב לגורים. הדברת פרעושים חשובה בזמן ההיריון, ואפילו יותר לאחר ההמלטה. חשוב להשתמש במוצרים הבטוחים לשימוש בזמן היריון. תולעים עגולות (Toxocara) ותולעי קרס (Hookworms) עלולות לעבור כבר בזמן ההיריון לגורים. זהו מטרד, שמסתיים לרוב באם ובגורים מודבקים בתולעים. ניתן לטפל ולמנוע הדבקות אלו ע"י מתן טיפול ובדיקות צואה שגרתיות. כשבוע לפני ההמלטה, רצוי לעשות צילום רנטגן לכלבה, על מנת לאשר את מספר הגורים, בכדי שתהיו מוכנים לבעיות אפשריות, וכן על מנת לדעת מתי כל הגורים הומלטו, ושהסתיימה ההמלטה.

המלטה

הרגע הגדול לו חיכיתם עומד לקרות, ועליכם להיות מוכנים לכך. למרבה המזל, רוב הכלבות ממליטות את גוריהן ללא צורך בעזרה חיצונית. קיימים מקרים, בהם למרות הכל, תהיו חייבים להיות מעורבים, זמנים בהם הכלבה ו/או הגורים יזדקקו לעזרתכם לאחר ההמלטה. להלן קווים מנחים שיעזרו לכם לדעת מתי לעזור ומה לעשות בזמן המלטה ואחריה.

הציוד הנדרש :

1. קופסת המלטה. 2. משקל, לצורך שקילת הגורים. 3. דף ועט, לרישום זמן המלטה, מין, משקל ועוד. 4. מגבות ובדים נקיים ויבשים, ע"מ לייבש, לשפשף ולחמם את הגורים. 5. ניירות עיתון וריפוד שניתן להחלפה, שישמשו כמצע בקופסת המגורים שלהם לאחר ההמלטה. 6. בקבוקי מים חמים או מנורת חימום. 7. תמיסת יוד, על מנת לחטא את קצה חבל הטבור של הגורים. 8. מזלף אוזניים לשאיבת נוזלים מפי הגורים לאחר ההמלטה, ע"מ להקל על נשימתם. 9. הרבה מגבות נייר לניקיון בזמן ההמלטה. 10. כפפות גומי חד פעמיות. 11. קנקן קפה- הכנה ללילה ארוך…

איך נדע שההמלטה מתחילה?

1. לעיתים, הסימן הראשון הוא ירידה בטמפרטורת הגוף של הכלבה במעלה אחת. יש לבדוק טמפרטורה באותם זמנים בבוקר ובערב, לפחות שבוע לפני תאריך ההמלטה המשוער. הטמפרטורה עשויה לעלות ולרדת, אך כשהיא נשארת נמוכה, כדאי להתכונן. 2. הכלבה מלקקת את עצמה ואת הבושת שלה כהכנה להמלטת הגורים שלה. כמו כן, עשויה להופיע הפרשה רירית עם מעט דם באזור. 3. הכלבה עשויה לקנן, ואנו מקווים שתעשה זאת בקופסת ההמלטה שלה, ע"י חפירה דרך הסדינים שהוכנו עבורה שם. 4. הכלבה תתחיל להלחית, ותעביר צואה רכה לעתים קרובות. כעת אתם יודעים שהיא מוכנה!

מתי לדאוג?

1. הגורים אמורים להתחיל להגיע כ- 5-10 דקות לאחר שירדו המים ונפתח שק ההיריון הראשון. לעולם אל תחכו מעבר לשעה לאחר שירדו המים- במקרה כזה, קראו לווטרינר בהקדם. 2. סימני מצוקה: אי נוחות גדולה, הפסקת תנועתיות פתאומית של גור, הפרשה ירוקה מהכלבה בזמן ההמלטה, וכל סימן כאב מעבר ללחיצות של ההמלטה.

פתיחת השק

1. יש להרגיש ראש (ולא רגליים) לפני שפותחים שק היריון. באם מופיעות רגליים, אין לפתוח את השק עד שכולו בחוץ. 2. פתיחת השק על ידי האצבעות נעשית באזור הראש, ולאחר מכן יש לתחוב את האצבע לתוך פי הגור ולהוציא משם כל מה שמפריע לו. 3. יש לשאוב בעזרת מזלף האוזניים נוזלים עודפים מפי הגור. 4. לאחר מכן, יש להסיר את שק ההיריון מן הגור.

חיתוך חבל הטבור

נעשה על ידי משיכה של הגור משק ההיריון או על ידי שימוש בהמוסטט ומספריים מחוטאים באלכוהול. במקרה כזה, יש לשים את ההמוסטט במרחק 5 ס"מ מהגור, ולחתוך מהצד המרוחק של ההמוסטט מן הגור. לאחר מכן, יש לשים תמיסת יוד על החתך שנוצר.

ניעור גור

במידה והגור אינו מתחיל לנשום לאחר שפשוף וניקוי הפרשות, יש לנער אותו בצורה הבאה: 1. יש לשים את הגור בתוך מגבת, משום שהוא חלקלק מכדי לאחוז אותו ביד. יש לאחוז את הגור חזק (אך לא חזק מדי) בידיים, כאשר האגודלים מוחזקים מאחורי ראש/צוואר הגור. אחזו את הגור מעל ראשכם ונערו אותו בהחלטיות אך בעדינות כלפי מטה בתנועה אחידה. חזרו על הפעולה מספר פעמים ובדקו נשימות מדי פעם. כאשר הגור נושם- יש להפסיק את הפעולה.

בין המלטת גור אחד לשני

1. לאחר שהגור נולד ונראה טוב ונושם, הניחו אותו ליד הפטמות של אמו להנקה. הגורים מתחילים לינוק מיד בדרך כלל. אם הוא לא עושה זאת, ניתן לעזור לו על ידי פתיחת פיו וקירובו לפטמה. 2. כאשר הגור הבא בדרך, כדאי לשים את הגור הראשון תחת מנורת חימום או בקבוק מים חמים, משום שלעתים קרובות הכלבה מאוד חסרת מנוחה לקראת הגור הבא. לאחר מכן, ניתן להחזיר את הגור שנולד לפטמות האם.

בזמן ההמלטה

רצוי לנסות לשמור על המצע נקי ויבש ככל האפשר, על ידי שימוש במגבוני נייר. בזמן ההמלטה יש הפרשות רבות ודרושים מגבוני נייר רבים.

לאחר ההמלטה

1. תנו למשפחה החדשה לנוח כשעה, ואז קחו את הכלבה (גם אם היא מתנגדת) לסיבוב עשיית צרכים. 2. שימו את הגורים באזור חמים ונקו היטב את קופסת ההמלטה. 3. יש להחליף מצע בקופסת ההמלטה בכל יום. 4. לאחר 24 שעות, יש להגיע למרפאה וטרינרית, על מנת שווטרינר יבצע בדיקה פיזיקאלית לאם ולגוריה. מזל טוב!!!
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן