על חתולים, תרופות ומה שביניהם

כאשר אנו רואים את חיית המחמד שלנו סובלת, אנו עלולים לחשוב כי המצב ישתפר ע"י מתן תרופה הומאנית פעמים רבות מתן תרופה כזו עלול להזיק ואף לגרום למוות.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
על חתולים, תרופות ומה שביניהם

השבוע הגיעה למרפאה לקוחה עם חתולה צעירה בת כשנה, אשר החלה להקיא ולנשום במהירות במשך מספר שעות ללא הפסקה. בבדיקה פיזיקאלית במרפאה, הריריות שלה היו כחלחלות, ובלקיחת דם לצורך אבחון הבעיה – צבעו היה חום.
 "האם החתולה קבלה משהו לאכול, שאינו כלול בתזונתה הרגילה?" שאלתי.
"כן", ענתה הלקוחה, "הבוקר, חשבתי שלחתולה יש חום, משום שהייתה שקטה ואפה היה חם, ולכן נתתי לה אקמול".

מיד התחלתי בטיפול תומך בעזרת חמצן, אצטילציסטאין, ויטמין C ועוד שאר תרופות, על מנת לנסות להתגבר על ההרעלה. למרות כל מאמצינו וטיפול רפואי אגרסיבי,
נפטרה החתולה לאחר מספר שעות. סיבת המוות הייתה קריסת מערכות בשל אכילת האקמול, אשר אסור לשימוש בחתולים בשל רגישותם הרבה לתרופה זו.
אקמול הוא תרופה למניעת כאבים והורדת חום אצל אנשים, ועל כן השימוש בו ובתרופות דומות, חייב להיעשות בזהירות רבה, ובהדרכת וטרינר.
מהן תרופות מונעות כאב שאינן סטרואידים ? Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs- NSAIDS

NSAIDS הם קבוצה של תרופות, אשר ניתנות על מנת להפחית כאב, דלקת וחום. אספירין ו – ibuprofen (למשל נורופן) הם NSAIDS הומאניים מוכרים.

קיימים NSAIDS יעילים בהפחתת דלקת, נפיחות, קשיחות וכאבי מפרקים וכאבים כלליים. לכן, השימוש הנרחב ביותר עבורם הוא בקרב בעלי חיים
מבוגרים ובקרב בעלי חיים הסובלים מדלקות במפרקים.

כמה אכן בטוח השימוש ב NSAIDS בחיות מחמד?
רבים ממשככי הכאבים ההומאניים הם בטוחים לשימוש בחיות מחמד, אך רק לאחר בדיקה של ווטרינר ובהתאם להמלצותיו בלבד. כמו כן, ככל שמשכך הכאבים ניתן לתקופה ארוכה יותר, כן גובר הפוטנציאל שלו לגרימת נזק ללא פיקוח וטרינרי.

מה יכולות להיות תופעות הלוואי לשימוש ב NSAIDS?
תופעות לוואי אופייניות יכולות להיות: חוסר תאבון, הקאות, שינוי במתן צואה (למשל שלשול או צואה דמית/שחורה), שינוי התנהגותי, כגון רמות פעילות, אגרסיביות או חוסר קואורדינציה,
פרכוסים, צהבת, שינוי בהרגלי מתן שתן (תכיפות, צבע וריח), שינויים בעור (אדמומיות, פצעים), גירודים; דיכאון או חולשה.
תופעות קשות יותר כוללות דימום במערכת העיכול, כיבים, כיבים חודרים, ובמקרים נדירים נזק לכליות או לכבד ומוות.

מה עליכם לעשות לפני שאתם נותנים NSAIDS לחיית המחמד שלכם?
שאלו את הווטרינר שלכם מהם היתרונות ומהם הסיכונים ותופעות הלוואי של כל תרופה, כולל NSAIDS. ספרו לווטרינר שלכם מהם התסמינים שמהם סובלת חיית המחמד שלכם,
ומהן התרופות שכרגע היא מקבלת, כולל תרופות צמחיות ומוצרים להדברת פרעושים וקרציות. לעיתים, מתן NSAIDS עם תרופות אחרות/תוספים אחרים, עלול לגרום לנזק לחיית המחמד.
רצוי ומומלץ, כי כל חיית מחמד, המועמדת לקבל NSAIDS, תעבור, לאחר מתן היסטוריה רפואית, בדיקה פיזיקאלית ,ואם יש צורך בכך, גם בדיקות אחרות, כמו בדיקת דם או שתן.

מה עליכם לעשות בזמן שחיית המחמד שלכם מקבלת NSAIDS?
על תרופות למניעת כאב בחיות מחמד, כמו NSAIDS, להינתן רק כאשר הדבר הכרחי ובמינון הקטן ביותר שהינו יעיל. אם מצב חיית המחמד שלכם משתפר,
יש לבחון המשך השימוש ב NSAIDS עם הווטרינר שלכם. לעולם אל תתנו NSAIDS או תגדילו מינון או תדירות שלו ללא הנחיית הווטרינר. לא קיים NSAIDS אחד שנחשב יותר יעיל או בטוח מאחר,
משום שכל בעל חיים מגיב באופן שונה ל NSAIDS. אם אתם חושדים, במהלך השימוש, שקיימת תופעת לוואי כלשהי, הפסיקו את השימוש בתרופה מיידית וצרו קשר עם הווטרינר שלכם.

קיימים NSAIDS ווטרינריים המותאמים לשימוש בחיות מחמד, ועדיף להשתמש בהם לטיפול בחיית המחמד שלכם.
חלקם דומים מאוד לתרופות ההומאניות, אולם הותאמו לשימוש בחיות מחמד ועל כן בטוחים יותר.דוגמא נפוצה הינה רימדיל (caprofen): זהו NSAIDS מאותה משפחה של Ibuprofen ,
אולם הוכח כבטוח לשימוש בחיות מחמד, במינונים מתאימים במעקב ווטרינר. השימוש בו הוא לשיכוך כאבים, בעיקר במקרי דלקת פרקים ולאחר ניתוחים אורטופדיים.
השימוש בתרופה זו עלול גם הוא לגרום לתופעות לוואי, אולם אלה אינן נפוצות כמו במקביל ההומאני.
קיימת עדיפות ברורה מבחינה בריאותית למתן תרופות לשיכוך כאבים שהוכחו כבטוחות לשימוש בחיות מחמד, וגם אז – אין לתת אותן ללא בדיקה ומעקב ווטרינר.

Acetaminophen-(אקמול)
Acetaminophen הינו נגזרת סינטטית של P-aminophenol. השימוש בו הוא כמשכך כאבים להורדת חום. אספירין מתפרק בכבד למטבוליטים לא רעילים.
כאשר חסרים בכבד מסלולי פירוק לאקמול, הוא הופך למטבוליט רעיל אשרצמד לתאי כבד וגורם להם נזק ומוות. המטבוליט הרעיל של אקמול גורם לנזק חמור לתאי דם אדומים.
רעילות מאקמול עלולה להיגרם במתן מנה רעילה אחת של התרופה, או במתן חוזר של הכדור. בקרב כלבים, המינון הרעיל לנזק בכבד הוא פי עשרה מהמינון המומלץ לשיכוך כאבים, ונזק לכדוריות
דם אדומות נגרם במינון פי 20 מהמינון לשיכוך כאבים.
חתולים רגישים מאוד לאקמול, ולכן אין לתת אקמול לחיה זו.

סימנים קליניים להרעלת אקמול: דיכאון, חולשה, נשימה מהירה, קוצר נשימה, כחלון, צהבת, הקאות, בצקת בגפיים ועוד סימנים הקשורים להרעלה בכבד ובדם. אצל חתולים,
בדרך כלל מופיעים עוד סימנים של הרעלת דם, ואצל כלבים, יותר סימני הרעלה כבדיים. סימנים להרעלת דם עלולים להופיע עד שש שעות מזמן בליעת הכדור.
סימנים להרעלת כבד עלולים להופיע תוך 72 שעות.

Ibuprofen-(נורופן,אדקס,אדוויל)
חומצה פנילאלקנואית עם תכונות של שיכוך כאבים, הורדת חום ושיכוך דלקתי. בדומה ל NSAIDS אחרים Ibuprofen פועל דרך עיכוב של אנזים (חלבון) הנקרא cyclooxygenase ,
דבר הגורם לירידה בייצור פרוסטגלנדין (אשר הינה גורם לתופעת החום, כאבים וכו').
עיכוב יצירת פרוסטגלנדין עלול להיות בעייתי במערכת העיכול, שם בעקבותיו יש פגיעה במכניזם המגן על דופן הקיבה. כמו כן – בכליה עלול להיווצר נזק בשל היצרות כלי דם הנובעות מחוסר בפרוסטגלנדינים.

סימנים קליניים: הסימנים הנפוצים ביותר להרעלת Ibuprofen, הם חוסר תאבון, בחילות, הקאות, חולשה, שלשול, צואה שחורה, שתייה מרובה והשתנה מרובה. סימנים קשים יותר הינם פרכוסים, איבוד הכרה ומוות.
השימוש בתרופה זו אינו מומלץ בכלבים. חתולים רגישים הרבה יותר מכלבים, ולכן השימוש בתרופה זו בהם אסור.

Acety/salicylic acid-(אספירין)
זהו אסטר סליצילטי של חומצה אצטית. השימוש בו הינו לשיכוך כאבים, הורדת חום ופעילות אנטי דלקתית. בנוסף, יש לו אפקט אנטי – פרוסטגלנדין, וכן יכולת עיכוב קרישת טסיות(קרישת-דם).
בשונה מ Ibuprofen, הנזק הכלייתי אינו נפוץ, אולם קיימים מספר דיווחים על נזק לכבד.

סימנים קליניים: חום, נשימה מהירה, הקאות, צואה שחורה, כאב בטן, פרכוסים ואיבוד הכרה. השימוש אצל חתולים חייב להיעשות בזהירות ובמינון נמוך, בהתאם להנחיית הווטרינר.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

בעולם מעריכים שכשליש ממיני הדו-חיים נמצאים בסכנת הכחדה. בישראל הסלמנדרה היא מין בסכנת הכחדה בחבל הים תיכוני
לבעלי התוכים ששומרים על כשרות החג ואוכלים קטניות כמעט ואין בעיה. וזאת משום שהתפריט של התוכים לא משתנה כמעט בכלל.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן