הכנת מחמדכם לחורף: כלבים, חתולים וחיות אקזוטיות

החורף בא ועימו הגשם, הרוחות והקור. חיות המחמד שלנו, ממש כמונו, חשופות לפגעי מזג האוויר ועלולות לחלות. הקפדה על מספר כללים פשוטים תסייע להן (ולנו) לעבור את החורף בשלום.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הכנת מחמדכם לחורף: כלבים, חתולים וחיות אקזוטיות

כהכנה לחורף מומלץ לקחת את חיית המחמד שלכם (בעיקר כלבים וחתולים) לביקור שגרתי במרפאה הוטרינרית. הוטרינר יערוך בדיקה גופנית מלאה וידריך אתכם כיצד לשמור על בריאותו של בעל החיים. במיוחד בתקופת החורף חשוב להקפיד על שגרת החיסונים, שכן הקור עלול לפגוע במערכת החיסונית ולהעלות את הסיכוי לתחלואה.
כמו במקרים רבים, הטיפול הכי טוב הוא מניעה. להלן מספר טיפים שיכולים לעזור למחמדכם לקראת החורף:

יונקים:
כלבים וחתולים, ארנבים ושרקנים, כמו יונקים אחרים, שומרים על טמפרטורת גוף קבועה גם כשטמפרטורות הסביבה משתנה (בעלי 'דם חם' – הומותרמים). בימים הקרים של עונת החורף חיות המחמד שלנו נחשפות לסביבה קרה ורטובה שעלולה לגרום לירידה בטמפרטורת הגוף ובעקבות כך לפגיעה ממשית, דוגמת מכת קור (היפותרמיה) או פגיעה במערכת החיסונית ובעקבותיה התפתחות מחלה.
כשטמפרטורת הגוף של בעל החיים יורדת מתחת ל-35 מעלות (הטווח הנורמאלי הוא בין 38 ל-39 מעלות) ישנה ירידה בקצב הלב, בתפקוד הכליות, ירידה בלחץ הדם ובחילוף החומרים במרבית רקמות הגוף. במקרים קיצוניים עלולים שינויים אלה להוביל גם למוות.
כלבים וחתולים:
כשגרה: כשהטמפרטורות יורדות ומזג האוויר נעשה קר וסוער, מומלץ לשמור על בעל החיים בבית, בחדר מחומם, מאוורר היטב. במידה ועליכם להוציא את כלבכם לטיול נסו את התרגיל הפשוט הבא: הישארו עימו בחוץ. כשנעשה לכם קר ואתם מרגישים שאתם חייבים להיכנס הביתה על מנת להתחמם – קרוב לודאי שכלבכם מרגיש כך גם, על כן אל תשאירו אותו בחוץ. במידה ולא ניתן להכניס את הכלב או החתול הביתה, הקפידו שיהיה במקום מחסה יבש וחמים, מוגן מרוחות, גשם וסכנת הצפה. בימים של טמפרטורות נמוכות במיוחד, או באזורים המועדים לתנאי מזג אויר קיצוני (חרמון, הרי ירושלים וכיו"צ) מומלץ לספק לבעל החיים שמיכות על מנת שיוכל להתכרבל בהן.
מספר גזעי כלבים עמידים יותר לתנאי קור, ועל כן יכולים לשהות בחוץ זמן ממושך גם בימי החורף הקרים. גזעים אלה מאופיינים בפרווה ארוכה וסמיכה (דוגמת האסקי סיבירי, סמויאד וכו.) לעומתם, כלבים קטני גוף, בעלי פרווה דקה רגישים במיוחד לתנאי קור (תחש, פינצר, פאג ודומיהם) ועל כן מחייבים מתן תשומת לב יתרה, כמו למשל יציאות לטיולים קצרים, כשהם לבושים בסוודר או מעיל המסייע להם בשמירת חום גופם.
גיל הכלב או החתול הינו גורם חשוב המשפיע על יכולתם להתמודד עם תנאים של קור: גורים, צעירים וכן מבוגרים רגישים יותר לפגיעות קור. כלבים זקנים הסובלים מבעיות מפרקים עלולים לסבול מכאבים חזקים בימים קרים (ממש כמונו, בני האדם), העלולים להתבטא בהליכה קשה, צליעה, כשילות ואפילו מעידות וחבלות. יש לתת תשומת לב יתרה לכלבים אלה בעת טיול ביום קר. ניתן לפנות לוטרינר על מנת שימליץ על אמצעים להקלה על מכאובם של כלבים אלה. גם למצב בריאותו של הכלב, השפעה על 'סבילותו' לקור: מצבי תחלואה דוגמת סכרת, מחלות לב, מחלות כליה ובעיות הורמונאליות עלולים לפגוע ביכולתו של בעל החיים לחמם עצמו, ולהקטין עמידותו לתנאי קור. מומלץ לא לחשוף כלבים שמצב בריאותם הכללי אינו תקין לסביבה קרה.
חתולי רחוב, רגישים במיוחד בתקופת החורף, היות ולעיתים קשה להם למצוא מחסה מהגשם והרוח. לחתולים נטייה טבעית להתכרבל במקומות חמימים, כולל מתחת למכסה המנוע של המכונית, חתולים רבים סובלים מפגיעות הנגרמות מהפעלת מנועי הרכב בעת שהם ישנים לידו. על כן חשוב להתריע בפניהם כשאתם נכנסים למכונית באמצעות טפיחה על מכסה המנוע, צפירה או השמעת קול חזק וזאת על מנת לגרש את החתולים שאולי ישנים שם.
לפרוותם של בעלי החיים תפקיד חשוב בשמירה על טמפרטורת גופם. כלבים וחתולים, כמו גם מיני יונקים אחרים 'מתכוננים' לחורף ע"י הצמחת פרווה חדשה, צפופה ועבה ('פרוות חורף'). תקופה זו מאופיינת בד"כ בנשירה מוגברת. נשירה זו עלולה להתבטא באזורי הקרחה קטנים – לא לדאוג! זוהי תופעה נורמאלית שתחלוף עם השלמת החלפת הפרווה. רטיבות פוגמת בבידוד שהפרווה מספקת לגוף ועל כן חשוב לייבש היטב את בעל החיים במידה ונרטב (לדוגמא – לאחר טיול בגשם).
הזנה: בכל ימות השנה, ובמיוחד בחורף חשוב להקפיד על מזון איכותי. מזון ירוד יגרום לאכילה מרובה מבלי שיסייע ליצירת אנרגיה מספקת הדרושה לחימום הגוף. יחד עם זאת מומלץ שלא להפריז בכמויות המזון וזאת על מנת להימנע מהשמנת יתר. חשוב לזכור שבחורף, בשל תנאי מזג האוויר, הטיולים קצרים יותר והכלב מוציא פחות אנרגיה.
כלבים וחתולים רגישים לרעשים חזקים, דוגמת קולות רעמים. רגישות זו עשויה להתבטא בתגובות חרדה ופחד בעת השמע הרעם. החששנים יותר עלולים להיבהל ולברוח. במקרה של סופת רעמים יש להרגיע את כלבכם באמצעות ליטוף ודברי הרגעה. במקרי חרדה קיצוניים ניתן להיוועץ בוטרינר, שיסייע במציאת פתרון להרגעת הכלב.

מכרסמים:
מתוקף היותם בעלי חיים קטני מימדים מכרסמים רגישים במיוחד לקור ועל כן מומלץ לספק להם חומרי ריפוד לבניית קן (נסורת יבשה, גזרי נייר, קש וכו). במקרים בהם לא ניתן להכניס את בעל החיים הביתה, לדוגמה בפינות חי, יש להקפיד על מחסה יבש המוגן מרוחות ורטיבות ואפילו לחמם את הכלוב. מיני מכרסמים רבים נוטים להוריד את רמת הפעילות שלהם בתקופות הקרות, וחלקם אפילו נכנסים לשנת חורף. מזון עשיר ואיכותי יסייע להם לעבור את התקופה בצורה הטובה ביותר.

זוחלים:
בניגוד ליונקים, הזוחלים (איגואנות, נחשים) הינם בעלי 'דם קר' וזקוקים למקור חימום חיצוני על מנת לשמור על טמפרטורת גופם. נושא זה חשוב בעיקר בחורף, עת הטמפרטורה החיצונית נמוכה ממילא.
ניתן לחמם איגואנות ע"י מנורת חימום או אבן חימום המונחת בכלוב. על הטמפרטורה בויואריום להיות כ-25 מעלות. חשוב ליצור 'מפל טמפרטורות', כך שיהיה איזור חמים בתא ואיזור קריר יותר, וזאת על מנת לאפשר לבעל החיים לווסת את טמפרטורת גופו כרצונו. בכל מקרה יש להיזהר מחימום יתר שעלול לפגוע בזוחל (היפרתרמיה, כוויה). לזוחלים אין קצות עצבים באיברי קצה (דוגמת הרגליים) ועל כן לא ירגישו שהם נכווים. איגואנות זקוקות לאור השמש לשמירה על בריאותן ועל כן מומלץ, גם בימות החורף, לספק להן מספר שעות של שמש ישירה, וזאת ע"י ניצול הימים היפים והוצאת הכלוב לשמש. חשוב לזכור שימי שמש חורפיים עלולים להיות קרים ועל כן גם בימים אלה יש (לעיתים) לחמם את הכלוב.

ציפורים ותוכים:
רוב מיני התוכים והציפורים אותם אנו מגדלים כחיות מחמד, מקורם מאזורי אקלים טרופי, המאופיינים במזג אויר חמים מרבית ימות השנה. בשל עובדה זו מזג אויר קר עלול להוות סכנה ממשית לבעלי הכנף – פגיעה במערכת החיסון שתוביל לתחלואה ואפילו מוות. גם כאן, הקפדה על מספר כללים בסיסיים תסייע בשמירה על בריאותם ואיכות חייהם של ציפורי המחמד שלנו. חשוב להזיז את כלוב הציפורים כך שלא יהיה ע"י חלון או דלת, דרכם עלולה לחדור רוח קרה. במקומות קרים במיוחד יש לשקול לכסות את הכלוב בשעות החשיכה או בימי קרה, במטרה לשמור על טמפרטורה נוחה בתוכו.
יש לשים לב במיוחד בבתים מחוממים, שלא לחמם באופן שיפגע בבעל הכנף.
עופות רגישים במיוחד לעשן ועל כן חשוב להקפיד על אוורור החדר, במיוחד בעת חימומו (בבתים המחוממים באח בוערת או תנורי גז/נפט). יש להקדיש תשומת לב גם למקורות עשן אחרים: עשן סיגריות, גז בישול וכו'.

במידה וחיית המחמד שלכם נפגעה בשל תנאי מזג האוויר יש להגיע לוטרינר על מנת שיבצע בדיקה כללית. לרוב ניתן להבחין בסימני מחלה דוגמת: ירידה בפעילות ובמצב הרוח, דיכאון, אדישות, ירידה בתיאבון, הפרשות מהאף וכדומה. לעיתים, במיוחד במקרים הקלים, הטיפול הנדרש מסתכם במנוחה ובחימומו של בעל החיים ע"י אמצעי חימום חיצוני, דוגמת שמיכות, מנורת חימום, בקבוק מים חמים או מפזר חום. על תהליך החימום להיות הדרגתי ובהשגחה, שכן בע"ח רגישים מאוד לכוויות מהחימום. במקרים קשים יותר, ובמיוחד במקרים בהם נשקפת סכנת חיים לחיית המחמד יעלה הוטרינר את חום הגוף ע"י החדרת אינפוזיה חמה ישירות לווריד וחימום עם מכשור מיוחד. רוב המקרים ילוו בטיפול תרופתי אנטיביוטי שייעודו מניעת סיבוכים. בכל מקרה – אל תתנו לבעלי החיים תרופות על דעת עצמכם, אפילו אם הם נראים לכם חולים או "מצוננים". תרופות רבות של אנשים עלולות לגרום סכנה של ממש לבעלי החיים. לדוגמה, מתן אקמול לכלבים וחתולים עלול לגרום להם נזק. ועל כן – בכל מקרה של ספק מומלץ להיוועץ בווטרינר.

שיהיה לכולנו חורף חמים, נעים ו… בריא!

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

לבעלי התוכים ששומרים על כשרות החג ואוכלים קטניות כמעט ואין בעיה. וזאת משום שהתפריט של התוכים לא משתנה כמעט בכלל.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן