שלבי ההתפתחות של הגור כבסיס לחינוכו

יש לנו גור קטן בבית, הוא כל כך מתוק... למה לחנך אותו? כולם רוצים לחבק אותו, הילדים כל הזמן משחקים אתו והוא מצדו רוצה רק להיות לידנו, הוא משחק איתנו, נושך נשיכות קטנות ושמח לקראתנו.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
שלבי ההתפתחות של הגור כבסיס לחינוכו

הגור במגעיו איתנו, כמו בטבע בלהקה של כלבים, מתחיל לרכוש כישורים סוציאליים, ללמוד את אופי הלהקה, בה הוא חי ואת מעמדו העתידי במשפחה .

חשוב להגדיר לגור את מקומו העתידי בהיררכיה המשפחתית ולמנוע בעיות התנהגות בעתיד.
חינוך הגור צריך להיעשות מהרגע שהגור מגיע לחיות עמנו.
שילוב נכון של הכלב בחיי המשפחה יתרום לאיכות חיים טובה לכלב ולנו, אימוץ הרגלים והתנהגויות נכונים לנו ולכלב שלנו, המלווים בכבוד הדדי ובהרבה כייף.

הגור עובר שלבי התפתחות שונים מהיוולדו ועד הגיעו לבגרות מלאה. השלבים השונים מאופיינים בעזרת יכולותיו הפיזיות, הנפשיות והקוגניטיביות השונות.
חשוב לדעת ולהכיר את השלבים השונים כדי שנוכל לשלב את הגור בצורה הטובה ביותר
בלהקה העתידית שלו, אנחנו, וכדי שנכיר ונבין מה הן יכולותיו וקשייו בתקופות ההתפתחות השונות שלו.

שלבי ההתפתחות של הכלב:

1. השלב הראשון כולל את השבועיים הראשונים. בשלב זה הגור מונחה על ידי הרפלקסים והאינסטינקטים השונים.
הרפלקסים הבאים לידי ביטוי הם: רפלקס היניקה, הכאב, שמירה על חום הגוף ועשיית צרכים.
האינסטינקטים השונים: אינסטינקט החיפוש, הגור מחפש את הפטמות של אימו הכלבה, דריכה על הפטמה, יצירת קשר גופני עם אחיו כדי לשמור על חום הגוף.
2. שלב שני- שלב המעבר
שבוע שלישי:
העיניים של הגור מתחילות להיפתח והוא מתחיל להשתמש באוזניים שלו.
הרפלקסים מתמעטים ויותר אינסטינקטים, התנהגויות אינסטינקטיביות שונות באות לידי ביטוי.
בשלב זה ניתן עדיין לראות את רפלקס –"פחד מזרים" או הימנעות מדברים חדשים כהגנה עצמית. האינסטינקטים כוללים: חיפוש האם כמקור חום ומזון הופך לתחילתו של צייד. הגורים פחות שוכבים אחד על יד השני, מתחילה התנהגות של איום, ניעור השלל ומשחקים סוציאליים משותפים.
3. שלב שלישי- שלב ההטמעה
שבוע רביעי עד שמיני:
הגור בשלב זה מבחינה גופנית יותר עצמאי, התפתחותו המוטורית עדיין לא הגיעה לבשלות מלאה, אך החושים שלו עכשיו מפותחים לגמרי והוא מגיב בצורה מכוונת לסובב אותו.
ההתפתחויות החברתיות עיקריות הן: שימוש בשפת הגוף, הבעות הפנים- כמו שימוש באיום וחשיפת שיניים כלפי הגורים האחרים, התחלת הבעה של קולות ותשומת לב לריחות השונים. כמו כן מתחילים משחקי מעמדות, משחקי צייד אחד עם השני.
בתקופה זו גם מתחיל בדרך כלל הקשר עם האדם, אם זה בעלי הכלבה או עם המשפחה החדשה של הגור. חינוך הגור חשוב מהרגע שהגור מגיע לביתנו ומתחיל את חייו איתנו.

4. שלב רביעי- השלב הסוציאלי,
שבוע 9 עד בערך החודש החמישי
מתחיל חינוך הגור לחיי להקה. היכולת שלו לתקשר עם כלבים אחרים, גורים או בוגרים השתפרה. יכולתו ללמוד דברים חדשים ולקבל על עצמו את המגבלות והאיסורים בחיי שיתוף מתחזקת. בתקופה זו בטבע נקבעים המעמדות בין הגורים וכן ניתן לראות מי מהגורים יהיה דומיננטי ומי פחות.
כמו בטבע בשלב זה הגור מתחיל לקבוע את מעמדו העתידי במשפחה. לכן חשוב להגדיר
לו את הגבולות ואת הדרישות שלנו ממנו, חשוב לחנך אותו.
למשל הגור מתחיל בנשיכות קטנות שהולכות ומתחזקות אם אנו לא מפסיקים אותו. נשיכות אלו הן כמו מאבקי הכוח של הגור עם אחיו הגורים האחרים מאותו השגר. דרך המשחק, הנשיכות, ההתאבקויות כל גור לומד את חוזקו וכוחו מול חוזקם וכוחם של אחיו
וכך הם בונים בניהם את ההיררכיה העתידית. הגור החזק של השגר גם יהיה במעמד הגבוה ביותר מול אחיו בהיררכיה של הלהקה.

5. שלב חמישי- אינטגרציה בהיררכיה של הלהקה
חודש חמישי עד חודש שביעי
המעמד של הגור בלהקה נקבע. הגור לומד את מעמדו בהיררכיה על פי מגעים עם חברי הלהקה ועבודה משותפת אתם. חברי הלהקה הבוגרים משמשים דוגמה בצייד ובהתנהגות סוציאלית נכונה. הגורים בטבע מגלים כעת את גבולות הטריטוריה ומצטרפים מהחודש השישי לחייהם לצייד המשותף.
בשלב זה יכולות להתחיל בעיות המשמעת של הכלב. הכלב מגיע לגיל, מה שאנו מכנים: "גיל הטיפש עשרה", במידה והוא לא למד בשלב הקודם ובשלב הזה את מקומו העתידי בלהקה שלנו, הוא מקשיב לנו פחות ופחות ומרגיש יותר ויותר עצמאי ובטוח בעצמו לעשות כרצונו.
הוא כבר לא עוקב אחרינו כמו גור קטן, כמו בהתחלה. הוא עדין יכול להתנהג בצורה ילדותית וגורית אך התנהגות זו מכוונת לכך ש"נסלח לו" על התנהגויות שונות שמבטאות חוסר ההקשבה והתעלמות מאיתנו. התנהגויות המופיעות בשכיחות רבה יותר.

6. שלב שישי – מהחודש השביעי עד….
בתקופה זו הכלב כבר מגיע לגודלו הפיזי ומתחילות להופיע ההתנהגויות הקשורות למיניות הכלב.
בשלב זה מתחילה להתפתח עצמאות אישית וביטויי העצמי, המבוססים על התנסויות העבר. פרובוקציה וקריאת תיגר על המעמדות הקיימים ועל ההיררכיה הקיימת באים לידי ביטוי באופן יותר ישיר.
בשלב הזה מתעצמות בדרך כלל בעיות ההתנהגות אצל כלב הבית, במידה והכלב לא למד עד היום את מקומו במשפחה.

7. שלב שביעי- בערך מגיל שנתיים
בשלב זה הכלב מגיע לבגרות נפשית, התנהגותו ככלב בוגר. בטבע כלבים דומיננטיים נפרדים מהלהקה וכלבים לא דומיננטיים נשארים בלהקה ועוזרים בגידול הצאצאים הבאים.
כלבי הבית לא מראים לרוב התנהגות בוגרת מלאה אלה נשארים במעין מצב של כלבים צעירים אבל כן ניתן לראות בגרות מלאה יותר בכמה תחומים כמו בתחום שמירה על טריטוריה. הכלב נובח ושומר יותר. בעיות כמו לנשוך את "הפולשים" לטריטוריה, יכולות פתאום להופיע. כמו כן כלבים שהראו סימנים לאגרסיביות יכולים לנסות לנשוך את בעליהם. התנהגות זו תבוא לידי ביטוי רק שהכלב מרגיש בוגר ורוצה לקחת לו את הזכות למנהיגות של הלהקה.

ניתן לחנך את הכלב בכל שלב של חייו. גם כלבים בגלאים של 5, 6, 7, שנים ניתן לחנך.
גורים וכלבים צעירים יותר קל לחנך. גור שמגיע אלינו בהיותו צעיר מאד ואנו מקנים לו חינוך נכון והרגלים נכונים מהתחלה, ההתמודדות איתו בגיל הבגרות תהיה יותר פשוטה וקלה.
אם נשים לב לשלבי ההתפתחות השונים, נעזר בהם ונחנך את כלבנו נכון, נוכל לחיות בהרמוניה ובהרבה כייף עם הכלב שלנו מגיל הינקות ועד הבגרות והזקנה של כלבנו.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן