נשים בהריון וחתולים – בין עובדות למיתוס

מדי פעם אנו שומעים שלנשים בהריון מסוכן כביכול להחזיק ברשותן חתול. מאמר זה בא להפריך את המיתוס הזה, שמקורו בחוסר הבנה לגבי דרכי ההדבקה בטפיל הטוקסופלסמה, ועם זאת, להמליץ על אמצעי זהירות פשוטים ואף פמיניסטים להמנעות מהדבקה.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
נשים בהריון וחתולים - בין עובדות למיתוס

מה זה טוקסופלסמה
מחלת הטוקסופלסמה נגרמת ע"י טפיל ממשפחת הפרוטוזואה הנקרא טוקסופלסמה גונדי. טפיל זה מסוגל להדביק מגוון רחב של בעלי חיים, אך הנפגעים העיקריים הם כבשים, בקר, חזירים, חתולים ובני אדם. בגלל הסכנה לעובר, יש רופאים הממליצים לנשים בהריון להמנע מלהחזיק חתול, אך גישה זאת יסודה בטעות.
איך נדבקים
המחלה מדבקת לאדם דרך אכילת בשר שלא בושל דיו, דרך בליעת אאוציסטות (מעין ביצים) מצואת חתול נגוע, ובמעבר דרך השליה מהאם לעובר.
מהם סימני המחלה
סימני המחלה באדם בוגר הם עייפות, חום, נפיחות קשרי הלימפה וכאבי שרירים, אך לרוב המחלה מופיעה בצורה תת-קלינית, דהיינו – ללא סימנים. גם כשהמחלה מופיעה בצורתה הקשה והממושכת (עד 12 שבועות), עלולים לטעות בה ולחשוב שמדובר בשפעת או במחלת הנשיקה (מונונוקליאוזיס), כך שרוב האנשים שחלו בה בעבר אינם מודעים לכך. מבדיקות דם שנעשו בארה"ב ידוע כי כשליש מהאוכלוסיה נחשפו לטפיל הטוקסופלסמה ונושאים נוגדנים כנגד המחלה.
למה המחלה מסוכנת
אכן, לאדם בוגר המחלה אינה מסוכנת כלל ועיקר, היא חולפת מעליה, ומותירה את האדם שחלה בה מחוסן כנגדה לשארית חייו. אבל, כשמדובר באישה בהריון שנחשפת למחלה בפעם הראשונה, קיימת סכנה שהטפיל יעבור את השליה, ידביק את העובר המתפתח, ויגרום בו למומים. ככל שההריון צעיר יותר סיכויי ההדבקה קטנים יותר ( כ- 10% בשליש הראשון להריון) אך מידת הנזק לעובר גדולה יותר, ולהיפך: ככל שההריון מתקדם יותר סיכויי ההדבקה גדולים יותר (כ- 60% סיכויי הדבקה בשליש האחרון להריון) ומידת הנזק לעובר פחותה. בשני המקרים המחלה עלולה לגרום לעוורוןמומלץ לעשות בדיקה לנוגדני טוקסופלסמה לפני ההריון. אם לאישה רמת נוגדנים מספקת סיכוייה להדבק אפסיים והיא לא צריכה לנקוט באמצעי הזהירות שיפורטו בהמשך.מהם סימני המחלה בחתולים בחתול, כמו בבני אדם, המחלה לרוב לובשת את צורתה התת-קלינית, ואנו לא מבחינים שהחתול חולה. חתול חולה יפריש אאוציסטות בצואה בזמן ההדבקה הראשונית במחלה משך 5 עד 14 יום ויחלים ספונטנית, אך יישאר נשא של הטפיל. רוב החתולים לא יפרישו יותר אאוציסטות בצואה, אלא במצבים בהם מערכת החיסון שלהם פגומה. איך נדבקים חלילה מחתול ביצי הטפיל אינן נמצאות על פני הפרוה, אלא רק בצואה, כך שאפשר ללא כל חשש ללטף ואפילו לנשק את החתול. האאוציסטות הופבות מדבקות רק אחרי חשיפה לאויר של 24 שעות לפחות, כך שהסיכויים להדבק מארגז הצרכים הביתי של החתול, אם מנקים אותו יום יום, הינם קטנים. אבל האאוציסטות חיות באדמה זמן רב ולפיכך אפשר להדבק מחתולים באופן עקיף ממשחק בארגז החול הציבורי ומעבודה בגינה.
איך להמנע מהדבקה בזמן ההריון אמצו לכם מספר כללים פשוטים למשך ההריון:
1. הקפידו על אכילת בשר מבושל היטב – בייחוד לגבי בשר כבש, ולאילו שאינן שומרות כשרות – בשר חזיר.
2. המנעו מסטייקים נוטפי דם.
3. שטפו ידיים ושפשפו ציפורניים אחרי חיתוך/בישול בשר.
4. שתו רק חלב מפוסטר.
5. עיבדו בגינה עם כפפות בלבד. נקו את ארגז הצרכים של החתול מצואה פעמיים ביום, (לא לתת לאאוציסטות שהות להפוך למדבקות), או לחילופין: מנו את בעליכן להיות זה שמנקה את ארגז הצרכים מצואה. האפשרות השניה, כמו שלימור אומרת, זה "יותר עדיף".
כל הזכויות שמורות לד"ר נעמה מנור
אין להעתיק, לשכפל או לפרסם בכל צורה ללא אישור מראש


 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מרכיב אחד במחיר סביר הוא כל מה שאתה צריך עבור פינוקי כלבים תוצרת בית סופר פשוטים אלה.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן