איך מודדים תחושת כאב בבעל חיים

בניגוד לאדם, בעל חיים לא מתלונן כאשר כואב לו, אבל זה לא אומר שהוא לא סובל מכאבים או שסף הכאב שלו גבוה כפי שטענו בעבר. הגישה המקובלת כיום טוענת שתחושת כאב מועברת למוח דרך מערכת החישה בידיי רפלקס כאב.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
איך מודדים תחושת כאב בבעל חיים בכל מקרה, כוון שאין שיטת מדידה ישירה לפעילות עצבית בכלל או כאב בפרט, מנגנון הפתופיסיולוגי של כאב לא ידוע. שיטות קליניות ומחקריות למדידת רפלקס כאב מבוססות על מדידות לא ישירות כגון פוטנציאל פעולה חשמלי. ניתן למדוד שינויי שטף חשמלי ומגנטי (מהירות, תדירות, אמפליטודה) בעצב לאחר גירוי כימי, מכאני (כמו לחץ), חשמלי ומגנטי. בסופו של דבר, למרות כל הפיתוח המואץ בדיוק המכשירים ואף אפשרות קבלת תמונות תלת ממד כמו במכשירים מודדי שטף מגנטי, הם עדיין מודדים את האפקט של פוטנציאל פעולה בעצב, וכך הידע הקיים כיום מוגבל. פוטנציאל הפעולה בעצב נוצר כתוצאה מהפרש ריכוז וחדירות של יונים (כמו נתרן, אשלגן וכו') מצידי ממברנת העצב (Fraser et al 2007), כך שפוטנציאל חשמלי הוא אמנם פרמטר חשוב אבל מישני לאפקט היוני. שוב למרות החשיבות המכרעת של ריכוז היונים, לא קיימת שיטה קלינית למדידתם ומודדים את השפעתם על פוטנציאל הפעולה. תנועת היונים משני צידי ממברנת העצב תלויה בנפח התא ופעילות תעלות היונים ion channel gating (Catteral et al 2000) . בנוסף לתעלות תלויי מתח חשמלי voltage-gated channels, Hodgkin and Huxley)), לאחרונה חוקרים מצאו סוג חדש של תעלות יוניות שלא תלויים במתח החשמלי אלה ברמת החומציות(acid-sensitive ion channels, ASIC) . תעלות אלה (ASIC) משופעלות בידיי פרוטונים (H). במצבי כאב נמדד עליה בפרוטונים (Sutherland et al 2001) וגם במצבי מחסור זרימת דם בלב, מוח ופציעות(Nakaye et al 1992) . מפתיע אבל עליה בפרוטון נמדד גם בפעילויות חישה גבוהה כגון למידה, זיכרון ופחד (Diochot et al 2007). בניגוד לשיטות מדידה של עצבים היקפיים, מכשירי מדידה לפעילות עצבית במוח מבוססים על הקשר בין זרימת דם מוחית או מעילות מטבולית לפעילות עצבית Frostig et al 1990) Cannestra et al 1998 ) כגון MRI או .PET בכל מקרה, לאחרונה הראו שאין קשר ישיר ביו זרימת דם מוחית לפעילות עצבית או שהפעילות באתרים שונים במוח. שיטה נוספת מבוססת על שינוי חוזק החזר אור בפעילות עצבית. שינויי חוזק החזר אור נמדדו באורכי גל שונים והראו קשר לנפח דם באורך גל 570nm ו מעבר חמצן 600-(Frostig et al 1990) 630nm. אחרים הראו קשר להצטברות נוזלים בתא, ריכוז המוגלובין ופעילות ציטוכרום.(Cannestra et al 1998) כך, פיתוח שיטה למדידת פעילותgating) ) תעלות פרוטון תאפשר מדידת גובה הכאב, תדירות וזמן הכאב ואף תהווה מודל להבנת מנגנוני חישה גבוהים כגון למידה.
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

כלבת, וירוס קטלני הפוגע במערכת העצבים המרכזית של בעלי חיים בעלי דם חם

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן