סרטן הפרוסטטה בכלבים

סרטן הפרוסטטה נפוץ יותר בכלבים מבכל מין אחר מלבד האדם, אבל הוא עדיין נדיר יחסית במין זה. בדומה לאדם, סוג הסרטן הנפוץ ביותר בכלבים נקרא קרצינומה, אך בניגוד לבני האדם הוא לרוב לא מושפע מטסטוסטרון.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
סרטן הפרוסטטה בכלבים

נתונים דמוגרפיים: הגיל הממוצע של כלבים עם סרטן הפרוסטטה הוא בין 8-10 שנים ושני גזעים נמצאו בסיכון גבוה יותר למחלה, ה-Bouvier des Flanders והרועה הגרמני. סירוס הכלב, גם בגיל מוקדם, אינו מקטין סיכון לחלות בסרטן הפרוסטטה ואינו מאריך את תוחלת החיים של הכלב לאחר האבחון. זה מסביר מדוע בעצם לטסטוסטרון אין השפעה על הגידול.

הסטוריה וסימנים קליניים:
הסימנים הנפוצים ביותר של כלב החולה בסרטן הפרוסטטה הם סימנים של מערכת השתן התחתונה כגון דם בשתן, צורך לתת שתן פעמים רבות (בכמויות קטנות) וקושי במתן שתן. במקרים קיצוניים הגידול יכול להביא לחסימה מוחלטת וחוסר יכולת לתת שתן כלל. גם סימנים של לחץ של הגידול על הרקטום כגון קושי במתן צואה, צואה צרה ועצירות הם שכיחים. תיתכן גם ירידה בתאבון ובמשקל. כמובן שלא ניתן להבדיל על סמך סימנים אלו בין דלקת בפרוסטטה ובין סרטן הפרוסטטה ולשם כך צריך בדיקות נוספות.
חשד לסרטן הפרוסטטה צריך לעלות כאשר הסימנים הללו נצפים בכלב מסורס, כי כלבים מסורסים לא סובלים מדלקות בפרוסטטה. דלקת בפרוסטטה מגיבה מהר לטיפול באנטיביוטיקה ולסירוס, אז אם הסימנים לא משתפרים תוך זמן קצר לאחר סירוס, או אם הם לא מגיבים לטיפול אנטיביוטי זה גם מעלה את החשד לסרטן ולא דלקת. ירידה בתאבון, ירידה במשקל, כאב, צליעה, או חולשה ברגליים אחוריות אופיניים יותר לסרטן מאשר לדלקת בפרוסטטה.
בכל המקרים האלו לא כדאי לחכות ולבצע בדיקות נוספות כדי להבחין בין דלקת לסרטן.

אבחון ובירור:
השיטה הטובה ביותר לאבחון סרטן הפרוסטטה היא ביצוע אולטרהסאונד בטן ולקיחת ביופסיה מהפרוסטטה בעזרת האולטרהסאונד. פרוצדורה זו מבוצעת בטשטוש או בהרדמה קצרה ושיעור הדיוק של הבדיקה גבוה.
סרטן זה שולח גרורות לעתים קרובות ועד 80% מהכלבים יפתחו גרורות עם הזמן. האולטרהסאונד של הבטן, צילומי בטן וצילומי ריאות יאפשרו לשלול נוכחות של גרורות מהסרטן בריאות, בלוטות לימפה, עצמות, או איברים אחרים.
תוצאות בדיקות דם ושתן הן לא ספציפיות ולעתים רחוקות עוזרות באבחון. תאים סרטניים מופיעים בשתן רק לעיתים נדירות. בבני אדם משתמשים בזיהוי של הסמן Prostatic Specific Antigen (PSA) בדם לגילוי מוקדם של קרצינומה בפרוסטטה. בכלבים עם קרצינומה של הפרוסטטה לא הצליחו לגלות סמן זה בדם, או בגידול עצמו ולכן לרוב סרטן זה מתגלה בשלבים יותר מאוחרים.

אופציות טיפול:
1) ללא טיפול, תוחלת החיים של הכלב קצרה ביותר ו-50% מהכלבים חיים פחות מחודש. הסיבות להרדמה של הכלב יכולות לכלול חסימת שתן, חולשה, חוסר תאבון, כאבים עזים (בגלל גרורות בעצמות) ואפילו שיתוק ברגליים אחוריות.
2) ניתוח של הפרוסטטה להסרה חלקית או מלאה של הגידול אינו מומלץ היות והוא קשה מאוד לביצוע וכרוך באחוז גבוה של סיבוכים לאחר הניתוח כולל חוסר שליטה במתן שתן, חזרתיות מהירה של הגידול לאחר הסרה חלקית ושיעור גבוה של גרורות מהסרטן.
3) סירוס או טיפול בחומרים שנוגדים טסטוסטרון אינו יעיל בכלבים. זאת בניגוד לאנשים בהם תרופות נוגדות טסטוסטרון יכולות לעזור בשלבים מסוימים של המחלה.
4) כימותרפיה – לרוב לא נחשבת אפקטיבית לטיפול בגידול זה.
5) טיפול במשככי כאבים ונוגדי דלקת ממשפחת האספירין (אך לא אספירין עצמו) מביא לעיתים לשיפור איכות החיים והארכת תוחלת החיים של כלבים עם סרטן הפרוסטטה לתקופה מסויימת. עדיין דרושים מחקרים נוספים כדי לבדוק את היעילות האמיתית של תרופות אלו ואת מנגנון הפעולה שלהן בקרצינומה של הפרוסטטה.
6) טיפול קרינתי, שהוא טיפול סטנדרטי בגידולים רבים של אנשים כולל סרטן הפרוסטטה, יכול להביא לתגובה מקומית טובה של הגידול הראשוני. בעקבות התגובה יכול להיות שיפור משמעותי באיכות החיים של הכלב כי הקטנת הגידול יכולה לשפר את מתן השתן או הצואה ולהפחית כאב. עד היום הטיפול נוסה במספר קטן של כלבים במספר פרוטוקולים שונים של טיפול. כ-50% מהכלבים הראו תגובה חלקית, או מלאה לטיפול ותוחלת החיים הממוצעת היתה עד 7 חודשים (טווח של חודש וחצי ועד 4.5 שנים) בהשוואה לחודש בכלבים ללא טיפול.

לסיכום, קרצינומה של הפרוסטטה הוא סרטן נדיר יחסית בכלבים למרות שהוא שכיח בכלב יותר מבכל בע"ח אחר. בדומה לאנשים זהו סרטן אגרסיבי מאוד אשר לעיתים רבות מתגלה בשלבים מאוחרים. אופציות הטיפול עדיין מוגבלות וכיום טיפול קרינתי בשילוב עם תרופות אנטי-דלקתיות נחשב לטיפול היעיל ביותר. ישנם גם טיפולים במסגרת מחקרים קליניים הבודקים אופציות טיפול חדשניות.

למעוינים באינפורמציה נוספת ובאופציית טיפול מחקרית ניתן ליצור איתי קשר במרכז המומחים הוטרינרי "חוות-דעת", טלפון 09-7431117, או במייל ל- [email protected].

הכותבת היא מומחית לאונקולוגיה של חיות מחמד עם דיפלומה מהקולג' האמריקאי לרפואה פנימית וטרינרית

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

בהמשך למידע שהתקבל במשמר הגבול אמש אשר הוביל למעצר של חשוד שהחזיק גדי של יעל ותיעד את עצמו ברשתות החברתיות.
אין ספק שהחתולים שלנו חכמים למדי.הם מאוד סקרנים, וזה סימן לאינטליגנציה.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן