הסולם ההיררכי והמעמדות

כדי שתוכל להגדיר את עצמך כ"מאמן / בעלים מוצלח", עליך להגיע עם כלבך לרמת ביצוע גבוהה ביותר. נוהג כלב חייב להכיר היטב את צורת התנהגות כלבו ועל כן חייב הוא לדעת ולהבין את התפתחותם הביולוגית ודרכי חייהם של הכלבים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
הסולם ההיררכי והמעמדות

אין די בכך שהנוהג יודע מה נדרש מהכלב ואיך ללמדו את ה"שב", "ארצה" וכד'.

מחובתנו לקרוא ולהתעמק יותר ויותר בספרות המקצועית וללמוד את דרכי חייו של הכלב הפראי שאתו יש לכלב הביתי שלנו של היום דברים משותפים רבים. למעשה, כל תורת האימון של הכלב מתבססת על לימוד והבנת חייו של הכלב הפראי וניצול הרגליו לצרכים שלנו. אסור לנו לשכוח כי הכלב שלנו, על אף כשרונותיו והאפשרויות לנצלן לצרכינו, הנו אחרי הכל רק בעל-חיים ויצור כזה יישאר לתמיד, גם אם נוהגים בני-אדם לייחס לכלבים כישורים ויכולות אגדתיים וכן גם תכונות אנושיות, לרוב מתוך אי ידיעה מספקת ובהגזמה מופרזת.

 בחיי כלבינו תופסת המלחמה על המעמד חלק כלל לא מבוטל. בנושא מיוחד זה בכוונתנו לדון היום בפרוטרוט:

 שגיאות רבות הנעשות באימון הכלב, מסקנות לא נכונות המוצעות וכן גישה וטיפול לא נכונים בכלבים שלנו, מקורם במידה רבה בחוסר הבהירות ובאי ההבנה הקיימים עדיין בנושא הנדון. מלחמות על המעמד קיימות בעולמם של כל בעלי החיים החיים במסגרת חברה שיתופית סוציאלית ולא רק בין הכלבים. הן קיימות אצל בעלי החיים החיים בעדרים ובלהקות, היוצאים במשותף לחיפוש כלכלתם, המגדלים במשותף את צאצאיהם והמתקיפים במשותף את אויביהם, בדומה לבני האדם. במלחמות אלה קובעים הם ביניהם לבין עצמם סולם מעלות מסוים הקובע את מקום מעמדו של כל אחד בתוך החברה. אפשר להבחין בדבר אצל התרנגולות, הסוסים, הפרות, הפילים, וגם אצל רוב סוגי הקופים.

נחזור עתה אל הכלב – הכלב, בניגוד לחתול, הנו בעל חיים המחפש את החברה ואם אין לו חברה של כלבים אחרים, מחפש הוא את חברת האדם. תכונה זו היא אשר מאפשרת לנו לנצל את הכלב לצרכינו אנו. יש לזכור כי העובדה שהכלב קושר את חייו לחברת האדם, אין פירושה שהכלב נכנע ללא תנאי לשליטתו של האדם עליו. בזאת למעשה אנו מתקרבים כבר למושג – "מלחמת המעמד".

 בלהקת כלבים פראיים, או בין מספר כלבים המוחזקים בתוך סוגר, מתנהלת מלחמה מתמדת על המנהיגות. תמיד יצליח החזק לשלוט על האחרים כל עוד לא מופיע כלב חזק ממנו הכובש לעצמו מעמד זה. אין זה חייב להיות דווקא כלב חזק יותר בגופו, הוא יכול להיות גם כלב צעיר וזריז יותר או כלב הרוכש את מעמדו זה, לעתים אף ללא קרב, על סמך היותו פיקח ובעל תכונות מנהיגות בולטות יותר. ברוב המקרים מתנהלים על מקום המעמד קרבות מרים המסתיימים רק כאשר היריב נכנע לחזק יותר ומביע בפניו דרך-ארץ על ידי עמידת הכניעה המוכרת לנו.

 אצל כלבי הבית שלנו אנו יכולים להבדיל בין שני סוגי מלחמות על המעמד – המלחמה בין הכלבים לבין עצמם והמלחמה על המעמד בין נוהג הכלב וכלבו. לסוג השני של מלחמת המעמד, הקובע את המעמד החברתי בין האדם והכלב, עלינו לתת תשומת לבנו במיוחד מאחר ובו תלויה לרוב הצלחתנו לאמן את הכלב.

 כפי שכבר נאמר קודם, אין הכלב מצטרף לחברת האדם ללא תנאי. בעולמו של הכלב לא קיימות סיבות של הגיון ושכל בריא, המושג "בן אדם" הנו זר לו לחלוטין, לכן לא יתייחס לאדם אחרת מאשר רגיל הוא להתייחס לכלב. לפי תכונותיו התורשתיות הוא ינסה לכבוש לעצמו את השליטה הבלעדית ואוי לנוהגו אם לא יצליח הוא להוכיח את עליונותו הרוחנית ולהשתלט עליו. אם לא כן, לא רק שייכשל באימון כלבו, הוא גם לא ישבע נחת ממנו, לא בביתו ולא בכל מקום אחר. החזקת הכלב תהווה סבל ומטרד לבעליו וסיכון לאחרים. יש וכלב כזה יהפוך חיי משפחה לגיהינום ולא תהיה עוד אפשרות למצוא דרך מוצא מהמצב אלא למסור אותו או להשמידו. ואז, אנו שומעים את הספורים היפים על הכלב הדו-פרצופי. כל זאת רק מאחר ובעליו ניסה לחנך את כלבו בדרך לא דרך תוך גישה אנושית מבלי להבין כלל כי כלבו שייך לעולם אחר לחלוטין – עולם שניתן לו ע"י הטבע.

 אסור בהחלט למחזיק כלבים לתת למצב להידרדר עד כדי כך, המחזיק כלב חייב גם לדעת ולהבין התנהגות כלבים ולנהוג בהתאם בחינוכו ואימונו. על כל תופעה של סירוב הכלב לקבל מרות בעליו יש להגיב בצורה חריפה, חזקה וחד משמעית כדי למנוע מצב כמתואר לעיל. לכל בעל חיים אופי משלו ( אינדיבידואלי ) לכן, במקרים רבים בהם לא מצליח נוהג כלב להשתלט על כלבו, יכולה החלפת הבעלים לעשות פלאים.

 בין כלבים ואנשים ישנם כאלה הקשים באופיים וכאלה הרכים באופיים, לכן, לאדם בעל אופי רך יש להצמיד כלב מתאים רך, שבגלל אופיו הותרני יקבל בנקל את מרותו. כלב עם אופי קשה ובעל יצר מנהיגות מפותח, מקומו יהיה מתאים יותר אצל אדם בעל אופי קשה והחלטי – אדם כזה יצליח לרוב להביא את כלבו להישגים בולטים. המלחמה על השליטה בין האדם והכלב לא מתנהלת תמיד בצורה שהכלב משתמש בה בשיניו. כלבים רבים פיקחים מנסים להוכיח את עליונותם בזה שהם מסרבים לציית לפקודות ולבצע תרגילים, גם בהיותם בתוך הבית, עושים הם בו כרצונם ומתעלמים לחלוטין מהערות הבעלים. ברור שכמעט בכל המקרים יש ליחס התנהגות זו לשגיאות שנעשו בחינוכו ואימונו של הכלב.

 אם תזכרו ותבינו היטב את כל שהוסבר לעיל, גם הלכה למעשה, אין ספק שתזכו לתועלת והנאה רבה מכלביכם.

אבנר רז  "הלוחש לכלבים".
מומחה לאילוף ופתרון בעיות התנהגות.

כל הזכויות שמורות

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

פעמים רבות, כאשר גורים נטושים מגיעים אלינו – אנחנו רואים את החשיבות של ה"ביחד" עבורם. כמה זה עושה להם טוב!
החתול מביא לך במתנה פגר של עכבר? הוא מלקק את תנוך האוזן שלך?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן