חמוסים: מטפלים במחלת בלוטת יותרת הכליה

אחת המחלות השכיחות בחמוסים הינה AAE, פעילות יתר של בלוטת יותרת הכליה. כיצד מאבחנים, מה הטיפול המומלץ ומה כוללת ההחלמה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

פעילות יתר של בלוטת יותרת הכליה (אדרנל) היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בחמוסים בוגרים (עד לכ-70% מהאוכלוסייה!). חלק מסימני המחלה מזכירים את מחלת ה"קושינגס" באדם, בכלבים ובחתולים אבל היא שונה מאד ממחלה זו ולכן זכתה לשמה, AAE  (Adrenal Associated Endocrinopathy).

ההבדלים נובעים, בין היתר, מגורם המחלה: בעוד שמחלת ה"קושינגס" נובעת מגידול ממאיר בבלוטת האדרנל או מגידול שפיר בבלוטת יותרת המוח, AAE בחמוסים נובעת משינויים בבלוטת האדרנל עצמה ללא מעורבות של אזורים אחרים בגוף (למעט מקרים נדירים ביותר).


חמוס. המחלה שכיחה מגיל 3.5 ומעלה
 

כ- 45% מהמקרים נובעים מהתרבות מוגזמת (היפרפלזיה) של תאי בלוטת יותרת הכליה, כ- 45% אחוז אחרים מגידול ממאיר (אדנוקרצינומה) של הבלוטה וכ- 10% הנותרים מגידול שפיר (אדנומה) של הבלוטה.  במקרים של גידול ממאיר בבלוטה, הגידול נותר מקומי ואינו שולח גרורות לאזורים אחרים בגוף.

 

סימני המחלה

 

המחלה עלולה להופיע בחמוסים מגיל שנה ועד לשבע שנים, אבל בממוצע לוקים בה חמוסים מעל לגיל 3.5 שנים. סימני המחלה מתבטאים במערכות העור והמין ובשינויים התנהגותיים. הסימן הבולט ביותר לעין הוא נשירה סימטרית של הפרווה שמתפתחת, בדרך כלל, מבסיס הזנב לכוון הראש ולא מערבת את הראש, הצוואר והרגליים. העור הנחשף מבריק ולעתים מקושקש. הפרווה עשויה לצמוח מחדש בסתיו ולנשור שוב באביב. הנשירה יכולה להופיע כהתקרחות מוחלטת (ראו תמונה) אך גם כדלדול של הפרווה.

בניגוד למחלת ה"קושינגס", שבה הסימנים קשורים להפרשה עודפת של הורמון הקורטיזול, סימני ה-AAE  בחמוסים מהווים ביטוי דווקא להפרשה עודפת של הורמוני מין (אסטרוגנים ואנדרוגנים): התנפחות איבר המין הנקבי כמו בייחום (גם בנקבות מעוקרות), בנקבות שאינן מעוקרות –  ייחום שאינו עובר ואיבר מין שנותר נפוח וללא שינוי מעל ל- 3 שבועות, התפתחות של תוקפנות בנקבות ובזכרים מסורסים כנגד חמוסים אחרים במשפחה שבעבר הסתדרו איתם מצוין, סימון טריטוריאלי וטיפוס על חמוסים אחרים. בנוסף, עלול להתפתח בזכרים קושי במתן שתן עקב גדילה של בלוטת הפרוסטאטה שחוסמת את השופכה. החסימה עלולה להיות חלקית או מלאה עד כדי עצירת שתן מוחלטת.

סימנים נוספים כוללים גירוד בלתי פוסק של העור מסיבה בלתי ברורה, עייפות מופרזת וחוסר רצון לשחק, השתנה ושתייה מוגברים ובמצבים כרוניים – חולשה ברגליים האחוריות.

 

אבחון  המחלה

 

האבחון נעשה במרפאה הווטרינרית בדרך כלל על פי הסימנים הקליניים. בדיקת אולטרה-סאונד עשויה לעזור, בעיקר בגילוי שינוי בגודל הבלוטה (גדילה) ושינויי מרקם קיצוניים. ברוב המקרים, שינויים אלה קטנים והאבחון בעזרת האולטרה-סאונד – עלול לעתים להיות מאתגר.

בדיקת רמות קורטיזול בדם, המשמשות לאבחון מחלת ה"קושינגס" אינן תקפות בחמוסים משום שכאמור, אין בדרך כלל שינוי ברמות הקורטיזול בחמוסים הלוקים ב-AAE.

בדיקות מעבדה לגילוי שינויים ברמת הורמוני המין שעשויים להצביע על קיום המחלה עדיין לא מעשיות בישראל.

לסיכום,  אבחון המחלה נעשה על פי הסימנים הקליניים כאשר האבחון הסופי והמדויק ביותר נעשה בזמן ניתוח החמוס .

 

הטיפול במחלה

 

הפתרון הטוב ביותר ל-AAE בחמוסים הוא כריתת הבלוטה הבעייתית.  קיימים גם פתרונות תרופתיים אך יעילותן בהפחתת הסימנים הקליניים בלבד ואינם מונעים את המשך התקדמות המחלה בבלוטה הפגועה. אנו שומרים את הטיפול התרופתי למצבים בהם רמת הסיכון בניתוח גבוהה כמו למשל במקרה של מחלת לב בו-זמנית.

 

החלמה, שיקום ותחזית לעתיד

 

ההחלמה מהניתוח מהירה למדי ואנו נזקקים לתמיכה תרופתית בהחלמה לעתים רחוקות בלבד. היעלמות סימני המחלה היא הדרגתית ועשויה להימשך תקופת מה. ההחלמה כוללת צמיחה מחודשת של הפרווה, ערנות רבה יותר (נכונות לשחק ופחות שינה), חזרה לרמות שתייה רגילות וירידה בכמות הפרשת השתן.

בכ- 15% מהמקרים, חוזרים סימני המחלה לאחר תקופה של חודשים עד שנים ויש צורך לחזור על הניתוח שנית. במקרים אלה אנו שוקלים כריתה מלאה של הבלוטה הנותרת.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

האם מאמציה של ממשלת טסמניה יצליחו להציל את התוכים כתומי הבטן נקווה שכן

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן