האחריות לכלב בפני החוק

במאמר זה סיקור שתי פסיקות חשובות מהזמן האחרון. האחת דנה באחריות העיריה לכלב שנתפס והועבר להסגר באחריות העיריה. השניה דנה באחריות בעל כלב למילוי תקנות העיריה. אין במאמר זה משום ייעוץ משפטי, אך יש בו היבטים הנוגעים לאחזקת כלבים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

מקרה ראשון- אחריות העירייה
סיפור המעשה- הלוכד העירוני של עירית כרמיאל לכד כלב מגזע צ'או צ'או. במהלך הלכידה נפגע הכלב וכתוצאה מטכניקת הלכידה הוא מת. הלוכד העירוני הפגין חוסר התחשבות והשליך את גופת הכלב ליד חצר המשפחה שגידלה את הכלב. בני המשפחה נחשפו למעשה המזעזע ובתם הקטנה הזדעזעה באופן קשה.
בעל הכלב והמשפחה שגידלה אותו הגישו תביעת נזיקין כנגד הלוכד העירוני, עירית כרמיאל ואריה חברה ישראלית לביטוח. התובעים חילקו את דרישת הפיצויים לשניים. פיצויים בגין נזקים ממוניים, כלומר נזקים מאובדן הכנסות עתידיות, לדוגמא דמי הרבעה. החלק השני הוא דרישת פיצויים כתוצאה מנזקים שאינם ממוניים, לדוגמא עוגמת נפש.
החלטת השופט- השופט מאיר שנהב, סגן נשיא בית משפט השלום בהרצליה, נתן פסק דין מפורט ומנומק. בהחלטתו הוא הטיל אחריות חלקית על המשפחה, שלא שמרה כראוי על הכלב, אולם קבע שהלוכד העירוני אחראי באופן ישיר על מות הכלב. בשל חשיבות ההחלטה מובא בזאת ניסוחה במקור.
"…הנזק הממוני ונזקי מוניטין:
בערבו של יום ולאחר בחינת הראיות שלפניי, עולה כי טענות התובעים באשר לנזק הממוני ולנזקי המוניטין לא הוכחו ונותרו כטענות בעלמא, ללא שמץ של ראיה אוביקטיבית ובעלת משקל להוכחתן.
תובע מס' 1 (בעל הכלב בתעודת היוחסין שאינו מגדל את הכלב בביתו) לא הציג ולו בדל ראיה לביסוס טענותיו באשר להפסדי הממון שנגרמו לו, למרות טענותיו הרבות באשר לכך, ומיותר לציין כי אין די בעדותו ובאמירותיו הסתמיות והמגמתיות כדי לבסס תביעה כספית. מה גם כי תובע מס' 1 הודה, במהלך עדותו, כי אין לו חשבוניות או רישומים באשר למכירת כלבים או מסירתם לגידול.
לנוכח כשלון התובעים לשאת בנטל להוכחת הנזק הממוני ונזקי המוניטין להם טענו, שוכנעתי לדחות את התביעה בגינן.
הנזק הבלתי ממוני:
באשר לנזק הבלתי ממוני, התובעים 2-4 (הורי המשפחה המגדלים את הכלב בביתם) נשאו בנטל להוכחת חשיפתם לגופת הכלב שהושלכה בסמוך לביתם וביססו גם טענתם לזעזוע שנגרם לתובעת מס' 4 (ילדת המשפחה) שהייתה קשורה לכלב לנוכח חשיפתה לגופתו המושלכת של הכלב במצבה.
בנסיבות העיניין, התובעים זכאים לפיצויים בגין הנזק הלא ממוני ועל פי הערכה זכאית תובעת מס' 4 לפיצוי בגין הנזק הלא ממוני בסכום כולל של 20,000 ש"ח ותובעים 2-3 לפיצוי בסכום של 10,000 ש"ח…"
לסיכום ניתן לראות שבתי המשפט קשובים לקשר העמוק שבין בני המשפחה לכלבם וקשר זה מהותי יותר מאשר נזקים כלכליים גם אם תאורטית יהיו קיימים.

מקרה שני- אחריות הבעלים
סיפור המעשה- בישוב ביתן אהרון נתגלו מקרי כלבת. במהלך בדיקה נמצא כי כלבתו של הנאשם אינה מחוסנת. הנאשם טען כי הכלבה נמצאת ברשותו במשך 10 שנים ובכל אותן שנים היא הייתה מחוסנת כנדרש. באופן חד פעמי ואקראי היא לא הייתה מחוסנת בזמן הבדיקה. יחידת הפיצוח של משרד החקלאות זימנה את בעל הכלבה לחקירה ובמהלך החקירה הוא גם שוכנע לחסן שוב את כלבתו.
החלטת השופטת- השופטת גב' טלמור אביבה, מבית משפט השלום בנתניה, נתנה גזר דין מנומק והרי הוא לפניכם:
"העבירות הינן עבירות חמורות שיש בהן סיכון ממשי לבריאות הציבור.
מאידך, אני מתחשבת לקולא בכך שהנאשם הודה באשמה, אין לו הרשעות קודמות, הנאשם ציין שיש לראות מקרה זה כמקרה חד פעמי ככל שנוגע אליו שכן במהלך כל השנים שבהן מחזיק הוא את הכלבה חיסן את הכלבה כנדרש וגם במקרה הנוכחי בסופו של דבר הכלבה חוסנה ואף הוסגרה ונגרמו לנאשם הוצאות כספיות בגין שהייתה של הכלבה בהסגר.
בנסיבות אלו, אני מורה כדלקמן:
1. אני דנה הנאשם לתשלום קנס בסך של 3,000 ש"ח או 180 ימי מאסר שישא בנוסף לכל עונש מאסר אחר שהוטל עליו. הקנס ישולם ע"י הנאשם ב- 5 תשלומים…
2. הנאשם יחתום על התחייבות על סך 5,000 ש"ח למשך שנתיים להימנע מלעבור אותן עבירות. ההתחייבות תחתם היום בבית המשפט ואם לא תחתם יעצר הנאשם למשך 90 יום."…
לסיכום ניתן לראות שלמרות הנסיבות המקלות וחוסר הרשאות קודמות גזרה השופטת עונש יחסית כבד על בעל הכלבה וזאת בשל החשיבות של הסכנה לבריאות הציבור.

הכותב הוא היועץ המשפטי של ההתאחדות הישראלית לכלבנות.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

קביעת המין של החתול החדש שלך היא לא תמיד דבר קל. התכונות של חתול זכר בהשוואה לחתול נקבה לא תמיד ברורות
תושב פתח תקווה הורשע בפגיעה סדרתית בגן הלאומי ירקון ונקנס ב-9,000 ₪
זן הסיסים נמצא בסכנת הכחדה תוך שנים סופרות, ללא התערבות מידית תוכי הסיסים יכחדו מהעולם.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן