צינתור בכלב

לראשונה בישראל: צינתור (כתחליף לניתוח) בהנחיית שיקוף-רנטגן, כמרכיב בטיפול במום-לב מולד בכלב.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
צינתור בכלב

"דוני", כלב לברדור מעורב בן 6 שנים, הופנה אלינו באוגוסט 2005 ע"י ד"ר רב-הון מכרכור, לצורך בדיקה קרדיולוגית.  דוני הופנה על רקע אוושה חזקה מאד ("רשרוש") בבסיס הלב, שנשמעה בעזרת סטטוסקופ. חשדו של ד"ר רב-הון התגבר במיוחד על רקע התפתחותם של סימנים קליניים המתאימים לכשל-לב ימני (רזון קיצוני והצטברות נוזל בחלל הבטן).

 


                                     דוני לפני המחלה

בירור קרדיולוגי בבית-החולים העלה כי מדובר למעשה בנוכחותם של 2 מומי-לב מולדים, שאחד מהם גרם גם להחמרתו (אם כי לא להווצרותו) של השני:
 1. סגירה לא תקינה של המסתם המפריד בין חדר-ימין לבין עליה-ימין (מצב המעמיס נפח-דם עודף גם על העלייה וגם על החדר).

2. היצרות המסתם המפריד בין חדר-ימין לבין עורקי-הריאות (מצב המעמיס עודף-לחץ על החדר, מה שמחמיר מאד, בעקיפין, גם את בעייה מספר 1). 


                            דוני לפני הצינתור

לאחר טיפול תרופתי של מספר חודשים שסייע לייצב את דוני רק באופן חלקי וזמני, דוני חזר אלינו לבקורת. מצבו בשלב זה היה קשה מאד. הוא סבל מרזון קיצוני ביותר והיה כחוש מאד מצד אחד, אך חלל-הבטן שלו היה מלא בנפח גדול מאד של נוזלים, מצד שני (כל מספר שבועות עד חודשים היה צורך בניקוז של 6 עד 9 ליטר מבטנו!). 

                                       דוני לפני הצינתור

בחודשים שעברו בינתיים התפתחה גם הפרעת קצב כרונית ובלתי-הפיכה כסיבוך משני של מחלת-הלב. בשלב זה היה כבר ברור שאין מנוס מצנתור ושיש לערוך אותו בהקדם האפשרי. 


                                     דוני לפני הצינתור

מטרת הצנתור היתה הרחבה מקסימאלית של ההיצרות במסתם, כחלק חיוני מהטיפול בכשל-הלב. צנתור מסוג זה מהווה, אמנם, התערבות פולשנית, אך מידת הפולשנות מינימאלית והיא מאפשרת פתרון מעשי ויעיל תוך המנעות מניתוח-לב. 



                                    דר' אוהד ודוני לפני הצינתור


                                          דוני לפני הצינתור


צנתר-בלון הוחדר תחת הרדמה מלאה דרך וריד-הצוואר אל תוך הלב. משם, בהנחיית שיקוף-רנטגן בזמן אמיתי, הוא הוחדר הלאה דרך שני המסתמים שבין מדורי הלב הימניים, וקודם עד אל עורק-הריאה. הבלון שבקצה הצנתר (שאורכו 45 מ"מ וקוטרו 20 מ"מ ) מוקם כך שעבר בתוך איזור ההיצרות כשהוא במצב בלתי-מנופח, ונופח בנקודה זו עד למקסימום (בלחץ של 75 PSI ). זאת על-מנת לגרום לקריעה חלקית של ה"תפרים" הטבעיים ( commissures ) שבין עלעלי המסתם. הליך זה מאפשר הרחבה בטיחותית של ההיצרות כך שהפרש הלחצים משני צידיה יורד בבת-אחת ונשאר נמוך לתמיד (במקרה של דוני הוא ירד לפחות ממחצית מערכו המקורי). לפני הצנתור, הפרש הלחצים שההיצרות גרמה לו בין חדר-ימין לבין עורקי-הריאה היה יותר מפי 10 גבוה מהתחום התקין. לאחר הצנתור הוא ירד אמנם לערכים גבוהים כמעט פי 5 מהתחום התקין, אך ירידה דרסטית כזו צפויה להיות מספיק משמעותית בכדי לשפר מאד את מצבו של דוני.

 


                                   הצינתור (צילום: כפיר סיון)

                                  הצינתור (צילום: כפיר סיון)


מייד לאחר הרחבתה המוצלחת של ההיצרות, האוושה שניתן היה לשמוע קודם לכן (בעזרת סטטוסקופ) נעלמה כמעט לחלוטין. מייד לאחר ההתאוששות המלאה מההרדמה דוני נראה ערני ופעיל יותר מבעבר, ובימים והשבועות שעברו מאז הוא מסוגל לעלות בריצה עליות שלפני-כן היה מסוגל לטפס רק לאט ובמאמץ רב, עם הרבה הפסקות למנוחה. אנו צופים שבעזרת המשך טיפול תרופתי (במינון ובתדירות נמוכים מבעבר) מצבו מעתה רק ימשיך וישתפר, עד כדי בנייה מחודשת של שרירים והעלמות הצורך בניקוזים חוזרים של נוזל מחלל הבטן. מינון התרופות ותדירות הטיפול בהן צפויים לרדת אף יותר בעתיד, במקביל להפחתה הדרגתית וספונטאנית של הפרש הלחצים משני צידי ההיצרות, ובמקביל להשפעה העקיפה של תהליך זה גם על חומרת הדליפה מהמסתם השני, שלא טופל בצנתור.

                    
אנו מאחלים לדוני ולבעליו איכות חיים גבוהה ביחד ומחכים בקוצר-רוח לביקוריו הבאים אצלנו, כדי לוודא שהיא אכן משתפרת מעתה ואילך. אנו מקווים גם שדוני יהיה הראשון בין מטופלים רבים אחרים שייהנו מ"עידן חדש" של קרדיולוגיה פולשנית, כחלק משרותיו החדשים של בית החולים האוניברסיטאי.

ד"ר דן אוהד, קרדיולוג בית-החולים

https://ksvm.agri.huji.ac.il/personalpages/dan-ohad.htm

https://ksvm.agri.huji.ac.il/vth/departments/cardiology.htm

 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תוהה אם החתול שלך יכול לנגוס מהפרי שאתה אוכל? המשך לקרוא
לחתולי פרא ולחתולי רחוב יש דבר אחד במשותף- הם חיים חיי חוץ סוערים. מהו חתול פרא? וכיצד נוכל לעזור להם?
האכלה נכונה של החתלתול שלך מלידה ועד בגרות היא הדרך הטובה ביותר לשמור על חיית המחמד שלך בריאה ומאושרת.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן