איגואנה: כל מה שרציתם לדעת על חיית המחמד הלטינית

אם אתם מעדיפים חיית מחמד ללא פרווה – איגואנה יכולה להיות אחת מהנוחות ביותר. איגואנה "מאולפת" תאכל מכף היד, תשב על הכתף ואפשר אף להוציא אותה לטיול בחוץ
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
איגואנה ירוקה

האיגואנה היא אחד מסוגי הזוחלים היותר נפוצים היום כחיות מחמד. מקור רוב האיגואנות הוא בעיקר בדרום ומרכז אמריקה- מקסיקו, ברזיל ופרגוואי. קיים גם זן ייחודי של איגואנה באיי הגלפאגוס – האיגואנה הימית – היחידה שצוללת וניזונה מאצות. חשוב לדעת שאיגואנה בוגרת יכולה לחיות עד 20 שנה ולהגיע לאורך 2 מטרים ומשקל 8 ק"ג.

איגואנה

הכי חשוב – טיפול ויחס נכונים

איגואנה יכולה להיות חיית מחמד נוחה מאוד, אם מטפלים בה נכון. עד מהרה היא לומדת שבני אדם אינם מזיקים לה ואינה נושכת או מצליפה בזנבה, כפי שתעשה האיגואנה הפראית. אך מי שמחפש חבר-נפש שיצהל ויקפוץ לקראתו בשובו הביתה מיום ארוך צפויה לו אכזבה. האיגואנה איננה מבינה שאנו דואגים לה ומטפלים בה, אלא מבחינה בין מה שמזיק לה או פוגע בה ומה שלא.

איגואנה שטופלה לא נכון ולמדה על בשרה שבני אדם מזיקים לה עלולה להיות תוקפנית. מה שיבוא לידי ביטוי בנשיכות מכאיבות מאוד ובהצלפות זנב חדות וחזקות. לעומתה איגואנה "מאולפת" תאכל מכף היד, תשב על הכתף וניתן ואפילו מומלץ להוציא אותה מהכלוב על בסיס יומי ואפילו לטיולים מחוץ לבית. עם זאת, הגידול של איגואנה אינו פשוט. לכן, לפני שמחליטים על גידולה, צריך לקחת בחשבון שהיא תצטרך תנאים מיוחדים.

איך לבחור זן?

למרות שמטבעה היא נוטה לפחד ולברוח מבני אדם, איגואנה שגודלה נכון תהייה רגילה לאנשים. לכן בבואכם לחנות בדקו שהיא חברותית לבני אדם. יש להבדיל בין זה לבין אדישות ואפתיות (כאילו "לא אכפת לה" שמרימים אותה ומתעסקים איתה), כי אלו מעידים על משהו שאינו כשורה ולא על היותה "מאולפת". בנוסף, יש לבדוק שאין הפרשות חשודות מהאף, העיניים או פתחי המין.

תנאי גידול של איגואנה

האיגואנה זקוקה לטרריום (כמו אקווריום זכוכית) מרווח בעל "תקרה" מאווררת כגון רשת, שיאפשר לה להסתובב בו בחופשיות. רצוי שאורך הטרריום יהיה כפול מאורך החיה הבוגרת כולל הזנב לאורכו, הרוחב יהיה פי 1.5 לאורך האיגואנה והטרריום יהיה גבוה ככל שניתן.

בטבע האיגואנה חיה על עצים. ולכן, בנוסף למצע מתאים כגון דשא מלאכותי, יש לספק לה ענפים מסועפים לחילוץ עצמות. רצוי שיהיו באורך שונה זה מזה ושלפחות אחד מהם יהיה מונח בזווית של 45 מעלות. הטמפ' האידיאלית היא בערך 30 מעלות במשך כל השנה. זאת  מאחר והאיגואנות אינן נכנסות לתרדמת חורף, ולחות של 75%-80%. יש לספק לה תאורה במשך 12 עד 14 שעות ביום וחימום ע"י אור שמש, פד חימום לזוחלים (למרות שאינם מומלצים) או מנורות בעלות טווח רחב של גלי אור. עם זאת, יש למנוע מגע ישיר בין האיגואנה למקור החימום.

יש להוסיף קערה של מים שיוחלפו מדי יום. אמנם איגואנות אינן שותות כל כך הרבה. אך אם כן – זה יכול להעיד על לחות נמוכה מידי בסביבתה.

תזונה

המידע אודות התזונה אינו מלא וחד משמעי. יש הסבורים שזו חיה צמחונית ויש שטוענים שזו חיה אומניבורית – ממשפחת "אוכלי כול". המשמעות היא שהתזונה שלה צריכה לכלול גם חרקים וחלבון מן החי. ידוע בוודאות שאיגואנות אוכלות חרקים ותולעי קמח. אך לא ידוע האם הם חיוניים לתזונתה או שהיא פשוט נהנית מהם.

מה מותר ומה אסור בתזונה של איגואנה?

כך או כך המפתח לתזונה נכונה הוא מזון עשיר בסידן דל בזרחן וגיוון רב ככל שניתן. התזונה צריכה להיות מורכבת מפירות, ירקות ועלי מאכל. כגון: עלי גפן טריים, עלי עץ תות, שעועית ירוקה, קולרבי, עלי סלק, דלעת, חסה, דלורית ועוד. את המזון רצוי לתת חתוך קטן ואפילו קצוץ מאחר ואיגואנות בולעות בלי ללעוס.

יש להימנע מלתת לאיגואנות מזון כלבים וחתולים, למרות שבעבר היה נהוג להמליץ על כך. כמו כן, יש הטוענים שתרד קושר את הסידן במערכת העיכול ומונע את ספיגתו ולכן אינו מומלץ. גם כרוב וברוקולי אינם מומלצים, מאחר שהם עלולים לעכב את הפעילות התקינה של בלוטת התריס.

מה מומלץ לכלול בתזונה של איגואנות?

עיכול תקין של המזון תלוי במספר גורמים:

ראשית, חשיפה אור שמש מסייעת לייצור ויטמין 3D ולספיגת סידן. לכן, מומלץ לתת לאיגואנות לפחות שעת שמש אחת ביום (אם אפשר יותר). יש להקפיד כי לפחות צד אחד של הטרריום יהיה פתוח או מחורר ואינו עשוי זכוכית או פלסטיק (כדי לא "לבשל" אותה בפנים). רצוי שאמבטיית השמש תיעשה קרוב ככל האפשר לזמן ההאכלה. למשל, בשעות הבוקר או הצהריים לכל המאוחר.

רצוי להניח את הענף המיועד לטיפוס בזווית של 45 מעלות, כי זה גם תורם לעיכול טוב יותר.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

תיקון חוק לפקודת הכלב מאפשר לכלבים מחוסנים להישאר בבידוד ביתי

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן