כמה פשוט היה לפני 20 שנה

כמשתייך לדור הוותיקים יותר אני עדיין זוכר את העיניים שהיו ננעצות בי באירועים ובשמחות (חתונות וכו') כאשר נגסתי ברבע העוף ועוד בטרם הספקתי לעכל באה השאלה ''אתה אוכל את זה ?'' .
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

אם לא הגבת מספיק מהר, היה השואל אוסף את תכולת הצלחת לתוך שקית ניילון ענקית, ובעוד אתה עושה פרצוף של עדיין רעב בא החיוך הסלחני עם משפט המחץ "זה לכלב שלי".

כמה פשוט היה אז:
לא היו מזונות תעשייתיים בשוק. היינו אוספים מכל הבא ליד ומעבירים לקערתו של ידידנו. היום המצב שונה , הבחירה היא עצומה מאות סוגים עשרות צבעים וגדלים
אלפי מומחים ויועצים שמסבירים לנו על כמה חשוב % החלבונים הגבוה וכמה חשוב שחלבון זה יהיה מבשר עוף אמיתי ולא חומרי לוואי ועל הפרמיום , סופר פרמיום וסופר סופפפפפפפר פרמיום. והמגוון ? גורים, גורים מגזע גדול, מזון לקשישים , מזון לצרכים מיוחדים ואפילו יש כבר מזון לפי גזע הכלב ועוד מעט יהיה גם מזון לפי צבע הכלב.

מה זה חשוב ? מבלי להיכנס לנושאים מדעיים קל לבדוק את חשיבות המזון . כל מגדל כלב שהתנסה במספר מזונות רואה את ההבדלים בין הירוד לאיכותי. כבר בפתח המרפאה צורתו הכללית של הכלב מספרת לי מה הוא אוכל. המבנה , הפרווה השרירים ואופן ההליכה החיוניות ואפילו הברק בעיניים. מה הפלא ? השפעת המזון על הכלב זהה במדוייק להשפעתו עלינו בני האדם אך בהבדל אחד שנות חייב וקצב גדילתו והזדקנותו של ידידנו הם הרבה יותר אינטנסיביים משלנו ולכן חשיבות החומר (שנקרא מזון) אשר נכנס כל יום משך כל שנות חיו לגופו הם עצומים. אל לנו להקל ראש ולומר שכל המזונות הם אותו דבר או לבחור את המזון לפי צבע האריזה או הצעה של השכן . בחירת המזון חייבת להיות שקולה ומעמיקה . איני מכיר גורם אחראי יותר לחזותו,בריאותו, חיוניותו אורך ואורח חיו של הכלב מאשר מזונו

אז איך מתחילים ? תזונה נכונה לגור משולה בעיני לבניית בית הבנוי על יסודות מוצקים ומחומרים משובחים. משך גדילתו זקוק הגור לחומרים שבונים את כל מערכות גופו החל ממערכת השלד ועד למערכת הראיה. כל אלו מושפעים מחומרי גלם ותלויים באיכותם בכמותם לאיזון בינהם (לדוגמא בין הזרחן והסידן בוני השלד ) כל אלו חייבים גם לספק לגור או לבוגר את רמות האנרגיה הדרושה לגדילה לפעילות ולהמשך חיו.

מבולבלים ? שבעה כללים פשוטים ליישום. אחד לכל יום בשבוע.

הגדרת הכלב – הוא אינו אוכל בשר במהותו Carnivore הוא אוכל הכל Omnivore . הוא אינו נולד בררן , אנו הופכים אותו לכזה . כלב מגזע גדול זקוק לכמות אנרגיה נמוכה לק"ג מזה של הגזע הקטן. כמות האכלה אינה תורה מסיני והיא משתנה בהתאם לסוג מזון ומכלב אחד לשני (גם אם הם באותו גיל ובאותו משקל בדיוק).

הכלל הראשון =חברה מוכרת או מזדמנת . כדאי לבחור מזון מוכר וותיק ובעל רקע של איכות לאורך שנים רבות. כשאנו קונים מזון לנו ולבני משפחתנו נקנה את מוצרי החלב מחברה מוכרת ומבוקרת גם את מוצרי הבשר לא נקנה בשוק הבדואי בבאר שבע אלא ממקור ידוע מאושר מכובד ובעל רקע של טיב. הכופתיות היבשות או שימורי הבשר לכלבים דומים בחזותם אחד לשני כמו תאומים זהים אולם שונים בהרכבם ובתרומתם לגוף כמרחק מזרח ממערב.

הכלל השני =להתגלח על זקנם של אחרים ולברור טוב את אותם אחרים (גם בארץ וגם בחו"ל)–לא סתם דיברו חז"לינו על בעלי נסיון. ויש לנו כאלה למכביר כלבנים , רופאים וטרינרים וכל אחד שיש לו נגישות רצינות ולימוד בנושא הכלבים. להיזהר כמו מאש מאותם "מומחים" שניזונים משמועות ומחוסר הבנה או ידע וגורמים לנזקים . אותם אלו שמספרים לנו כמה חשוב שהכלב יאכל בשר "אמיתי" (כי הוא אוכל בשר) או כמה חשוב שיהיו הרבה ויטמינים או מאלו שקוראים את % המרכיבם וקובעים שכמות החלבונים או השומנים מספיקה או לא.



הכלל השלישי = כמעט ולא ניתן ללמוד כלום מהרכב המזון כפי שהוא מופיע על גבי האריזה.
% המרכיבים לא נותן לנו שום מדד הקשור לאיכותם.לדוגמא % החלבון, אפשר גם להכניס חלבון מסוליית נעל. כמובן באיכות ירודה ניצול החלבון וספיגתו על ידי הגוף הוא נמוך ביותר. לפיכך עדיף לגוף % חלבון איכותי ובעל ספיגה גבוהה , מ % גבוה של חלבון ירוד ונכון הדבר לכל חומרי הגלם המרכיבים יחד את אבות המזון.
גם לרשימת המרכיבים אין כל ערך אינפורמטיבי. כמעט לכולם אותם מרכיבים אולם ההבדלים בינהם באיכות , בשילוב בינם לבין עצמם וכמות המדוייק הוא עצום. לדוגמא מזונות שמכילים כמויות גדולות מדי של זרחן (אלמנט זול שנמצא בעיקר בבשר) עשויים לפגוע בכליות.

הכלל הרביעי =התקן המחמיר והמקפיד ביותר שקיים כיום הוא זה של AAFCO האמריקאי
אולם תקן זה בודק את המזון בשני הבטים האחד, בודק את % מרכיבי המזון הדרושים לגור בוגר קשיש וכו' ובמדד זה ניתן להכניס חלבון ירוד , שמן מכונות וויטמינים ומינרלים ולעמוד בו ובהצלחה. ותקן נוסף (אינו מחייב ) הוא זה של הזנה בפועל. בבדיקות אלו בודקים את המזון תוך כדי הזנתו בפועל לכלבים ולאורך של 6 חודשים. הבדיקות הן רציניות עניניות ונותנות הרבה יותר אינפורמציה לגבי איכות האוכל. כדאי לחפש את אותם מזונות עליהם מצויין AAFCO STATEMENT בהם מצויין כי המזון המסויים עבר תהליך של Animal Feeding Test ונמצא מתאים ומאוזן לאותה קבוצת גיל או פעילות בה נבדק. הרבה מהחברות בוחרות בתקן % ההרכב בלבד ולא מבחן האכלה האחרון הוא יקר וחושף את פרצופו האמיתי של המזון.

הכלל החמישי = כדאי לבדוק מה מציעה החברה מעבר למזון הרגיל . האם יש במזונותיה תוספים כמו גלוקוזמין וקונדרוטין לשימור וטיפול במפרקי כלבים מגזע גדול. מזונות מהדור המתקדם עשירים בנוגדי חימצון (מעכבי הזדקנות) אשר יתרונם לא יסולא מפז במיוחד בכלבים ?. האם החברה מייצרת מזונות לצרכים מיוחדים כגון לבעלי רגישויות במערכת העיכול , מערכת הפרווה והעור ועוד . האם לחברה יש מוצרים מתוחכמים כמו מזונות רפואיים Prescription Diet במגוון וברמה מוכרת ומכובדת.

הכלל השישי = כושר השיפוט של בעל הכלב . אין קל מלראות לחוש ולשפוט את מצבו הגופני של הכלב, קצב גדילתו וחיוניותו (חיותו) מצב פרוותו ושריריו. הדבר נכון לכל גיל. גם בגילו המתקדם (מעל גיל 7) יפגין הכלב התנהגות צעירה ויפגין בריאות ומרץ . ככל שחמרי הגלם איכותיים יותר ניצול המזון גדול יותר והתוצאה כמויות האכלה יותר קטנות , נפח צואה קטן.

הכלל השביעי = לא כל היקר הוא טוב מאידך הזול הוא לעיתים היקר. אין יש מאין חמרי גלם איכותיים , פיתוח וייצור בתנאים מיוחדים וקידמה ומחקר עולים כסף וכסף רב. אולם בארצנו הקטנטונת קיימים מותגים שיישמו את הלך הרוח שככל שמוצר יקר יותר הוא נתפס לטוב יותר .
מאידך כלב שניזון ממזון ירוד זקוק להרבה מאוד ממנו על מנת לענות על צרכיו האנרגטיים (ניצול חומרי גלם דל) כמויות הצואה גדולות והכלב אוכל ואוכל ואוכל ונשאר רזה ונראה מסכן. אמנם המחיר לק"ג נמוך אולם הכמות האכלה היומית גדולה , השק נגמר מהר ואת ההמשך קל לחשב. זאת מבלי לציין את תרומתו של מזון ירוד למחלות ותסמינים. תרומה שמתורגמת לתשלום לווטרינר.

פני הכלב כפני המזון . המזון שאנו נותנים הוא זה שמעצב את הגור ובונה את בסיסו לאורך כל חיו. מזון איכותי ימנע תסמינים ומפגעים החל מפגיעה במערכת השלד והמפרקים והמשך במפגעים הקשורים לכל מערכות הגוף. מראה הכלב מושפע ישירות מהמזון. במגוון ושפע מוצרים כפי שאנו חווים כיום קיימים מזונות האיכותיים המיישמים קידמה ומחקר שמטרתם לעצב את מראה הכלב לשמור על בריאותו ולעכב את תהליכי הזדקנותו המואצים, מזונות פשוטים ומזונות ירודים אשר עשויים גם להזיק. בחירת המזון אינה החלטה של מה בכך . היא חייבת להתבסס על בדיקה ואיסוף נתונים. הבחירה הנכונה היא הבחירה המנצחת גם שלנו אך בעיקר של ידידנו התלויים בנו.

דר' איתן ברנע





 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

רוב האנשים נמשכים בתחילה לקוניור שמש (סאן קונור) בשל המראה המדהים שלהם. אלו שמתאהבים במין עושים זאת בשל מאפיינים רבים
תוכי דררת קרמר (Indian Ringneck Parakeet) הוא ציפור יפה מאוד וגם חיית מחמד פופולרית. הוא דורש הרבה תשומת לב וטיפול.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן