הרגלים רעים: 5 בעיות התנהגות בכלבים – והטיפול בהן

הכלב אוכל את הרהיטים, מושך ברצועה בזמן הטיול או מציק בזמן הארוחה? תקשורת טובה ואילוף נכון יכולים לפתור את כל בעיות ההתנהגות. איך מטפלים בבעיות המשמעת, שלב אחר שלב
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

בעיות התנהגות בכלבים מופיעות בדרך כלל בעקבות חינוך לקוי, תנאי גידול לא מתאימים ובעיקר לאחר אילוף כושל של הבעלים. הבעיה העיקרית של רוב בעלי הכלבים הנטייה "להעניש" את הכלב – לשייך לו תכונות אנושיות ולהגיב בהתאם. למרבה המזל, תקשורת נכונה והבנה "חייתית" של הכלב יכולה לפתור את מרבית הבעיות. כל הטיפולים לבעיות ההתנהגות הכי שכיחות.

בעיה מס' 1: הכלב לועס את כל החפצים בבית

כלבים ובעיקר גורים, נוטים לחקור את העולם באמצעות הפה שלהם. הלעיסה עצמה אמנם מרגיעה אותם ועל כן חביבה עליהם, אבל היא הרסנית לחפצים שלנו וחשוב יותר לבריאות שלהם – היא בקלות יכולה להוביל אותם לאכול דברים שאינם אמורים לאכול, כמו גרביים או חלקי נעליים ולגרום לחסימת מעיים.

כך תטפלו: על מנת לגמול את הכלב שלכם מההרגל המגונה, מומלץ לספק לו צעצועים המיועדים ללעיסה – שייענו לו על הצורך. חשוב לציין, נזיפה שלאחר מעשה אינה אפקטיבית משום שהכלב אינו מבין על מה הוא נענש. השתדלו לתפוס אותו בזמן מעשה, אמרו "לא" בתקיפות והעניקו לו את הצעצועים החלופיים.

בעיה מס' 2: הכלב מתחנן לשאריות בזמן הארוחה

עיניי כלבלב (Puppy eyes) הוא לא מראה שניתן להעלם ממנו. כלבים רבים ממשיכים להציק, ליילל ולבקש שאריות אוכל על אף שקיבלו את מנת המזון המספיקה להם.

כך תטפלו: התחילו בזה שתפסיקו לתת לכלב אוכל בזמן האוכל (!). אם לא תתנו לו שאריות מזון, הוא ילמד לא להתחנן. אם החלטתם בכל זאת לפנק אותו, הניחו את המזון בצלחת רק לאחר שהארוחה הסתיימה ולא בזמן שכולם אוכלים.

חשוב להתעלם מכל הצקה או יללה בזמן הארוחה, גם אם זה קשה ולחזק את הכלב ברגע שעובר לעשות משהו אחר. במידה והתופעה ממשיכה, הוציאו את הכלב מהחדר בזמן האוכל או לחלופין למדו אותו לשבת במקומו בשעת הארוחה. בעיה מס' 3: הכלב אינו חוזר כשקוראים לו יש כלבים שאינם מגיבים לבעליהם, כאשר אלו קוראים להם. בעוד רוב הבעלים ישייכו זאת כהתעלמות מרצון (האנשה, כבר אמרנו?), ישנם מספר גורמים שעשויים לגרום לכך שלא בכוונה – סביבה מלאת גירויים, חוסר היכרות עם ההוראה וכן התגובה שלנו להתעלמות – הרבה יותר נעים לחזור למישהו שאינו כועס עלינו. כך תטפלו: מערכת היחסים עם הכלב צריכה להתבסס על אמון והבנה בין שני הצדדים. אם תשבחו את כלבכם כאשר הוא מגיע, גם אם לא קראתם לו, הוא ישייך את ההגעה אליכם כהתנהגות טובה. כאשר הכלב אינו מגיב אל תרדפו או תרימו את הקול. קראו לו מספר פעמים ובמקביל התרחקו מהאזור בזהירות – ההתרחקות עשויה לעורר אותו לבוא אליכם. אם הכלב עדיין לא מגיע, הורו לו לשבת וגשו לקחת אותו. זכרו, חשוב להשתמש בשם הפעולה שאתם רוצים שהוא יבצע – כלומר "בוא" או "הנה", קריאה חוזרת בשמו עלולה רק לבלבל אותו.

עם אילוף נכון הכלב ילמד שמשיכה של הרצועה לא מביאה אותו לשום מקום

בעיה מס' 4: הכלב מושך ברצועה בזמן טיול

כלבים הם סקרנים מטבעם וטיולים הם הזדמנות מבחינתם להכיר את  הסביבה. סקירת האזור הוא דחף טבעי הטבוע בהם ולכן לא פעם תמצאו כלבים הנאבקים ברצועה בכדי לרחרח עוד עמוד חשמל, גדר או כל עצם שנתקל בדרכם.

כך תטפלו: חשוב לעזור לכלבכם ללכת בשלווה לצדכם. לעולם אל תאפשרו לו למשוך אתכם, אחרת הוא ילמד שמשיכה ברצועה משתלמת. שמרו על רצועה קצרה, אך רופפת. במידה והכלב מושך ברצועה, הפסיקו את ההליכה. העצירה תגרום לו הפסיק ולראות מדוע אינכם זזים. כאשר הוא הולך רגוע, תגמלו אותו בעזרת צ'ופר והמשיכו בהליכה. אחרי כמה ימים, הכלב שלכם ילמד שמשיכה של הרצועה לא מביאה אותו לשום מקום.

קראו עוד: צועד על קיבתו: התזונה הכי טובה לכלב שלכם

בעיה מס' 5: הכלב סובל מחרדת נטישה ישנם כלבים שלא מתמודדים טוב עם ההיעדרות של בעליהם מהבית, משום שמפרשים זאת כאובדן ולא היעדרות זמנית. חרדת נטישה עשויה לבוא לידי ביטוי בסמני גירוד על הדלת, אכילת קירות וכמובן יללות ונביחות בלתי פוסקות. כך תטפלו: אם הכלב שלכם נלחץ כאשר אתם עוזבים את הבית, המעשה הנכון לעשות הוא ללמד אותו שאתם חוזרים. השאירו אותו בהתחלה לבד במשך 5 – 10 דקות ולאט לאט האריכו את זמן ההיעדרות. בזמן זה השאירו לו צעצועים ואפילו אולי טלוויזיה או רדיו דולק שינעימו את זמנו. חשוב להישאר רגועים בעת העזיבה והשיבה הביתה, כך שהוא יבין שלהיות לבד בבית זה בסדר. בבעיות חרדת נטישה חמורות, יש להתייעץ עם בעל מקצוע.
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

כ-5,500 תרנגולות מטילות במושב ברק שבעמק יזרעאל נמצאו נגועות בשפעת העופות

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן