ביום שישי האחרון יצאו אלפי מתנדבים לאורך חופי ישראל למבצע ניקוי

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מבצע ניקוי חופשים 3.12.2021

ביום שישי הקרוב, 3.12.21, נערך בחופי ישראל הפנינג להעלאת מודעות למצב הים והחיים עם מבצע ניקיון חסר תקדים בהיקפו, במסגרת יום ניקוי החופים והים הגדול בעולם. עשרות אלפי מתנדבים, פעילי סביבה ואזרחים טובים צפויים לפקוד כ-80 נקודות לאורך החופים, מראש הנקרה בצפון ועד אשקלון בדרום (כולל בחופי אילת והכנרת) במטרה להדגיש למקבלי ההחלטות, את החשיבות של שמירה על הים, הקמת שמורות ימיות, ומניעת נזקי משבר האקלים.


באירוע הקודם, שנערך לפני כשנה, השתתפו כ-18 אלף איש שאספו מעל 62 טונות של אשפה. הסוג הנפוץ ביותר היה מוצרי עישון שונים ולאחר מכן פקקים, אריזות קרטון וקלקר, צלחות וסכו"ם, מוצרי היגיינה, בקבוקי משקאות ללא פיקדון, חומרי בנייה, מוצרי דיג וצעצועים. יום ניקוי הים הגדול, יהיה השנה יום הפנינג שכולו מוקדש לים ולהעלאת המודעות לשמירה עליו. ביום הזה יתקיימו בחלק מהחופים יתקיימו סיורים, הדרכות, פעילויות לכל המשפחה, בחירת שגריר הים התיכון, הופעות ועוד.


על פי הערכות שונות, מדי שנה בשנה, מושלכים לימים ולאוקיינוסים, כ-8 מיליון טונות של פלסטיק. דוח ניטור לאומי של פסולת ימית לשנת 2019, שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה והמכון לחקר ימים ואגמים, גילה כי כ-70% מהפסולת בים, מורכבת מחלקי שקיות ואריזות פלסטיק, ובשנתיים האחרונות נוספו גם מסכות פנים רבות לפסולת בחופים ובים. לים יש גם תפקיד חשוב בשמירה על אקלים יציב, אך היכולת של הים לאזן את האקלים מצויה בסכנה נוכח השינויים הגלובליים. מזרח הים התיכון מתחמם בקצב מואץ בעקבות שינוי האקלים –וההתחממות הגלובלית והטמפרטורה שלו עלתה בכ-3 מעלות בעשורים האחרונים.


שינוי זה פוגע בחלק מהמינים הים תיכוניים. השמירה על הטבע בים, באמצעות שמורות טבע, מאפשרת לטבע הימי להמשיך לשגשג, להיות חסין יותר לשינוי האקלים, ואף לסייע למתן את שינוי האקלים באמצעות ספיחת פחמן דו חמצני.
מייקל רפאל, רכז ארצי של קואליציית אנשי הים התיכון, מארגון 'אנו': "חזרתי מכנס ועידת האקלים בגלזגו עם מסר ברור: העולם נמצא במצב חירום אקלימי וחייבים לפעול מיידית. הים שסובל מסכנות חמורות כמו עליית טמפרטורות, זיהומים מדלקים ופלסטיק ועוד הוא בין הגורמים החשובים שמשפיעים על האקלים ועל החיים בכדור הארץ שלנו. חייבים לשמור על הים עם שמורות ימיות נרחבות, לפחות 30%, כדי להגן על מגוון המינים בים והחיים בכדור הארץ. בלי הים אין חיים".
לדברי מזי מגנאג'י מוסקוביץ, מנהלת ההסברה ברשות הטבע והגנים: "הסביבה הימית היא עולם ומלואו של חי וצומח עשיר ומגוון שעל האדם לעשות ככל יכולתו על מנת לשמור עליו. מעבר להתגייסות ציבורית רחבה בכל מקום ובכל זמן עד כמה שניתן , הדרך הטובה ביותר לשמור על ערכי טבע אלה היא באמצעות הכרזה על שמורות טבע ימיות שיאפשרו להגן עליהם. למען הדור הנוכחי והדורות הבאים".


פזית שביד-שייט, מנהלת תחום קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע, מסבירה כי בעידן של משבר האקלים ועלייה בטמפרטורות הסביבה הימית היא בעלת חשיבות רבה עבור האנושות, הים הוא המזגן שלנו ובמערכת הימית גם נקלטים הגזים המזיקים שאנו מייצרים. "ככל שנשמור על הים נקי ובריא כך ניטיב עם עצמינו. מדענים מעריכים, כי בשנת 2050, מסת פסולת הפלסטיק באוקיינוסים תהיה שווה או גדולה ממסת היצורים החיים. האנושות מזהמת את הים והחופים וזה הזמן שלנו לשנות גישה. אנו מאמינים כי זה בידיים שלנו, לאסוף את כל מה שהבאנו לחוף חזרה, עם קצת פחות משקל, ולהשאיר חוף נקי משאריות מזון ועטיפות פלסטיק שמזיקות לחי ולצומח ולכל המערכת החשובה. שמירה על חופי הים נקיים ומטופחים זה עבור החיים שלנו".

בחוף אכדיה בהרצליה יתקיים האירוע המרכזי בהשתתפות ראש עיריית הרצליה, יו"ר פורום רשויות ערי החוף, מר משה פדלון,ראש פורום רשויות החוף, אופיר פינס, ח"כ גילה גמליאל, יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, מר יוראי להב, ח"כ מוסי רז, נציג האיחוד האירופאי, מייקל רפאל אנשי הים התיכון, ד"ר אסף אריאל אקואושן, ועוד. וגם: הופעה של איזי הראפר, טקס הכרזת שגריר הים התיכון ועוד.

בנוסף, בחופים אחרים בישראל צפויים להתקיים אירועים לקהל הרחב, כמו סיורים של רשות הטבע והגנים, תחרויות, הדרכות, ופעילויות לכל המשפחה. בין החופים שבהם יתקיים ניקוי חופים: ראש הנקרה, בצת, אכזיב, שבי ציון, בוסתן הגליל, חוף עכו, קריית ים, קריית חיים, החוף השקט, בת גלים, התכלת, שקמונה, הכרמל, זמיר/דדו, הסטודנטים, חוף כרמל, נווה ים, נחשולים, מעיין צבי, שדות ים, אולגה, מכמורת, בית ינאי, נעורים, סירונית, ארגמן, פולג, השרון, געש, שפיים, אכדיה, הצוק, תל ברוך, מציצים, מדרון יפו, גבעת עלייה, חופי בת ים, חוף פלמחים, חופי אשדוד, חופי אשקלון, ניצנים, חופי אילת, חופי הכנרת ועוד. מפת החופים המעודכנת.


האירוע בהובלת קואליצית אנשי הים התיכון מארגון אנו, ובשיתוף ארגוני סביבה בהם: רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, צלול, אקואושן, דלפיס, אנו עושים שינוי, חיים וסביבה, מגמה ירוקה, גרינפיס, הקואליציה למניעת זיהום פלסטיק בישראל, clean coin, אקלים ישראל ורבים אחרים, ובשיתוף עיריות ומועצות איזוריות.

נכתב על ידי חני

נכתב על ידי חני

חני היא כותבת המתמחה בנושאי בעלי חיים. כבר 15 שנה שהיא כותבת מאמרים וכתבות על חיות בר וחיות מחמד עבור מגוון כתבי עת ואתרי אינטרנט.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

חמאת בוטנים היא חטיף אהוב על כלבים, אבל מה עם החברים החתוליים שלנו? האם חתולים יכולים לאכול חמאת בוטנים כפינוק? 

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן