מחלות תורשתיות אצל כלבים שכדאי להכיר

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מחלות תורשתיות כלבים

כלבים גזעיים סובלים לא מעט ממחלות תורשתיות. כל כלב יכול לחלות במחלה תורשתית ולקבל כמה גנים בעייתיים. אנחנו מדברים יותר על מחלות תורשתיות אצל גזע טהור. הכלבים האלה חולקים DNA כמו גם תכונות פיזיות, אנחנו יודעים יותר על המחלות שלהם.

אם אתם מתכננים לקנות גור ממגדל, ודאו מולו איך הוא מפחית את הסיכויים למחלות גנטיות בגורים שהם מגדל. לפניכם מה שצריך לדעת על מחלות תורשתיות אצל כלבים ומה הבעיות הגנטיות הנפוצות ביותר .

בעיות מפרקים אצל כלבים

קיימות מספר בעיות מפרקים תורשתיות בכלבים. חלקן נפוצות יותר בגזעים ובגדלים מסוימים של כלבים מאשר באחרים. כלבים מגזעים גדולים נוטים לסבול מדיספלסיה של מפרק הירך ודיספלסיה של מרפקים. כלבים מגזעים קטנים נוטים לסבול מתופעה הנקראת פיקת הברך luxating patellas.

דיספלזיה משמעותו, במקרים של בעיות במרפק וירך בכלבים, התפתחות או גדילה לא תקינה. דיספלזיה של מפרק הירך היא גנטית לפחות חלקית. שכן הורים לכלבים עם ירכיים בעייתיות נוטים מאוד להעביר זאת לצאצאיהם. דיספלזיה במרפק היא מחלה מורכבת יותר. יתכן שקיימת אחת או יותר מארבע הפרעות שונות במפרק המרפק. שני המצבים גורמים בסופו של דבר לכאב ולדלקת פרקים. באופן אידיאלי, מגדלים של כלבים בעלי נטייה לכל אחד מהמצבים יוודא שלכלבי רבייה לא יהיו בעיות אלו. עליהם לצמצם את הסיכוי להמלטה של ​​גורים שיגדלו עם בעיות אלו.

פיקת הברך נפוצה יותר אצל כלבים קטנים, אבל גם לכלבים גדולים יכולים להיות כאלה. במצב זה, החריץ המחזיק את פיקת הברך במרכז הברך הוא חלש והפיקה מחליקה קדימה ואחורה. עבור כלבים רבים, הבעיה קלה, אך אחרים יכולים לצלוע בשל כך. בדיקה מדוקדקת של כלבים פוטנציאליים לגידול יכולה לזהות בעיה זו לפני שיוולדו גורים עם אותה בעיה.

מחלות תורשתיות הקשורות באף קצר אצל כלבים

המונח "ברכיצפל" פירושו בעצם בעל חוטם קצר. בולדוגים הם ילדי הפוסטר של המבנה הזה, ומכיוון שאנחנו אוהבים את הראשים הענקיים ואת האף הקטן. המגדלים ממשיכים להרבות אותם, הרוב המכריע של גורי הבולדוג חייב להיוולד דרך חתך קיסרי. הראשים שלהם פשוט גדולים מכדי לעבור בתעלת הלידה.

לבולדוגים מכל סוג כמעט (אנגלי, צרפתי, אמריקאי ) עלולות להיות בעיות הקשורות לאף הקצר שלהם. בעל אף קצר אומר שאין לך הרבה מרווח בדרכי הנשימה. כך שכלבים אלה מתקשים להעביר אוויר לתוך הריאות שלהם ומחוצה לו. ישנן מספר חריגות אנטומיות הקשורות לגזעים אלה, וקבוצת הבעיות שנוצרה נחשבה לתסמונת דרכי הנשימה ברכיצפלית. הבעיות הנובעות מכך יכולות להיות קלות כמו נחירות או חמורות כמו קריסת קנה הנשימה. מצב חמור הגורם למצוקה נשימתית.

בולדוג עם אף פחוס
בולדוג עם אף פחוס

מחלות עיניים תורשתיות

סוגים רבים של בעיות עיניים עלולות לעבור מהורים לצאצאים. בדיקה יסודית של זוגות רבייה פוטנציאליים על ידי רופא עיניים וטרינרי תסייע להגביל את מספר הגורים שנולדים עם בעיות עיניים. מגדלים בעלי מוניטין יוציאו כלבים מבריכת הגידול שלהם אם צאצאיהם יפתחו בעיות עיניים שעלולות להיות תורשתיות.

חלק ממחלות העיניים המועברות הן קלות יחסית, וניתן לתקן אותן בקלות בניתוח. בעיות כמו "עין דובדבן", שהיא למעשה בלוטת דמעות שיוצאת ממקומה (כך שנראה שלכלב יש דובדבן אדום בוהק בפינה הפנימית של העין) הן תורשתיות. אנטרופיון ואקטרופיון שכיחים בגזעים שיש להם קפלי עור מוגזמים בפנים, וגורמים לגלגול פנימה או התגלגלות של העפעף התחתון.

בעיות בעיניים לכלבים עין הדובדבן
בעיות בעיניים לכלבים – עין הדובדבן

בעיות אחרות שעלולות לעבור בתורשה הן הרבה יותר חמורות. גזעי כלבים מסוימים נוטים להתפתחות מוקדמת של קטרקט, מה שעלול להוביל לעיוורון מוחלט. דיספלזיה ברשתית, התפתחות חריגה של הרשתית (עצב הראייה) יכולה לגרום לאובדן ראייה קל או לעיוורון.

מחלות הקשורות ללב

כלבים עלולים לפתח בעיות לב כשהם מזדקנים. למרות שחלק מהן שכיחות יותר בגזעים מסוימים של כלבים, קשר גנטי ברור אינו מובן. מחלות אלו כנראה קשורות יותר לניוון השגרתי של ההזדקנות, סביר להניח שיש גם מרכיב גנטי.

בעיות אנטומיות בלב ובכלי הדם, בדרך כלל ניכרות בקלות כאשר גור מתבגר. בעיות במסתמי הלב, המבנים שנסגרים ונפתחים כדי לאפשר תנועה תקינה של הדם בתוך הלב ומחוצה לו. בדרך כלל ניתן לזהות בבדיקה גופנית שגרתית על ידי האזנה ללב באמצעות סטטוסקופ. כך גם לגבי בעיות באנטומיה של הלב עצמו, כגון פטנט ductus arteriosis, או PDA, הכרוך בכשל של מחזור הדם להתרחש עם התבגרות הגור. היכולת שלנו לתקן את הבעיות הללו משתנה,

סינון קפדני של כלבים פוטנציאליים לגידול יכול להוביל רבות להגבלת התרחשותן של בעיות אלו בצאצאים.

מחלות עור תורשתיות

בעיות אלרגיות עור הן אחת הבעיות הנפוצות ביותר שאנו רואים אצל כלבים. אף על פי שהפרטים של הגנטיקה הקשורים אינם מובנים לחלוטין. אנו מאמינים שחייב להיות מרכיב תורשתי. שכן נראה שגזעים מסוימים סובלים מבעיות אלרגיות בדרך כלל יותר, כגון לברדור רטריבר.

בעיות הקשורות לקפלי עור מוגזמים נפוצות בגזעים מקומטים, כמו בולדוג ושאר-פייס. על בעלי הכלבים לדאוג לשמור על הנקבים והחריצים נקיים ויבשים. זאת בכדי להגביל את הסיכוי לזיהומי עור באזורים אלו.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי מירב

נכתב על ידי מירב

מירב היא כותבת מאמרים מקצועית הכותבת בצורה מעניינת ורהוטה על מגוון נושאים. היא בעלת תואר שני בעיתונאות וכתיבה יוצרת. מירב מפרסמת מאמרים בבמות שונות - ממגזינים פופולריים ועד כתבי עת אקדמיים.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

אתה עלול לגלות שהצלילים הנכונים גורמים לחתול שלך להיות רגוע יותר.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן