הכלב במאה ה 21 – הזאב בסלון

אנו מחלקים את חיינו עם כלבים, נהנים מהם וגם לפעמים סובלים מהם . לרוב, הסיבות לחוסר נחת הן חוסר הבנה של מה זה כלב וחוסר תקשורת נכונה. סידרת כתבות הזאת מיועדת לעזור לכם להבין מה זה כלב - מהתחלת קיומו כחייה ועד להיום, כדי לשפר את השיתוף והנאה שיכול להיות לשנינו, אנו והכלבים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

על מה אתה חושב שאתה שומע את המילה "כלב"?

למיליוני בני אדם, הכלב הוא ידיד קרוב ובן לוויה, שותף לעבודה, שומר ומקור לגאווה. הוא ידידו הטוב ביותר של האדם בעולם החי, מחובר אלינו לאלפי שנים, מהודר באין ספור ספרים, סיפורים, אגדות, שירים, סרטים, ציורים, איורים, גלופות, פסלים. כמעט ואין תרבות בעולם שלא התיידדה עם הכלב, השתמשה בו ושיבחה אותו. זו החיה שבשימוש האדם למגוון הרחב ביותר של תפקידים בעולם החי – אף בעל חיים מבוית אחר אינו מתקרב אליו ברב גווניות שלו. הכלב יכול לתפקד בשמירה, הגנה אישית, גישוש, זיהוי חומרים שונים, ציד, מרעה, משתתף במרוצים, מושך משאות, נחייה לעיוור, עוזר לנכים, ועוד. בנוסף לזה שהוא ידיד ורע לנו, הוא יכול לספק יחס חיוני לאנשים מוטרדים וחולים, אוטיסטים, קשישים, חולים סופניים, חולי נפש – כל אלה שמתקשים לבנות מערכת יחסים נורמלית עם בני אדם אחרים. בהרבה מקרים יכולים לבנות קשר עמוק ועשיר עם כלב. והכלב שלנו יכול להוות מקור גאווה רבה לנו בעבור הישגיו בתערוכות, תחרויות או ספורט.

אבל להרבה, הכלב הוא דבר מפחיד – בעל חיים שיכול להתקיף, לנשוך, להרוס רכוש. הוא יכול להיות מקור לזיהום סביבתי דרך הפרשותיו, שבמקרים רבים בעליו הבלתי אחראים משאירים לזהם בדרכי הליכה וגנים ציבוריים. מספרים גדולים מאוד של כלבים נטושים, ומסתובבים לבד או בלהקות. במקרים רבים חולים וחלשים, ולפעמים מסוכנים. ישנם כלבים בשימוש לניסויים רפואיים, ללחימה ולמטרות אפלות אחרות. יש תרבויות שחושבים על הכלב כחיה טמאה, סמל של תכונות בלתי רצויות, ואפילו התגשמות הרשע.

הכלב הוא חלק מחיינו מאז שקיימת הציביליזציה. הוא עבר הרבה מאוד שינויים כדי להסתגל לסביבתו המשתנה, אבל גם נשארו לו הרבה מהתכונות המקוריות שהיו לו כחיה בטבע. בואו נסתכל על כלבינו – התפתחותם, הדברים שהשתנו והדברים שנשארו, ונסתכל קדימה למאה ה – 21 ונצפה במקומו של הכלב בעולם המודרני.

ההיסטוריה הטבעית של הכלב – איך הוא התפתח

מה גרם למקום הייחודי מאוד של הכלב בעולם החי ביחסים שלו לאדם? איך הוא עבר מלהיות עבד לאדם להיות ידידו ובן לוויתו?
הכלב שייך למשפחת הכלביים. בני המשפחה הקרובים ביותר הם כמובן הזאבים. לכלב המבוית, canis familiaris, אותו מספר כרומוזומים שיש לזאב, 78, וזה שונה מכלביים אחרים. לתן, לדוגמא, יש 74 כרומוזומים ולשועל 38. לכלב בטבע יש הרבה במשותף עם הזאב בדפוסי התנהגות ודרכי תקשורת. הנכון הוא שהמדענים היום מאמינים שהכלב הביתי שלנו הוא באמת זאב – אבל זאב שהסתגל לחיות עם בני אדם.

בשנים האחרונות נעשו מחקרים רבים על התפתחות הכלב, מתי הוא נראה לראשונה ככלב ואיך הוא בוית. יש מספר תיאוריות שונות, ולמרות שאין דרך להיות בטוחים לגמרי מה הוא נכון, האפשרויות הן מעניינות ביותר.

התיאוריה המקובלת ביותר בעבר היא שהכלב התפתח לפני 10,000 עד 20,000 שנה. זה מבוסס על מאובנים הנמצאים במקומות שונים בעולם. השרידים המאובנים העתיקים ביותר של עצמות כלבים בקשר לשרידי אדם, מלפני כ 12,000 שנה, נמצאו ב 1979 בעין מלאחה בדרום הגליל. שלד של אישה נמצא מחזיקה שלד של גור כלבים בידה. זה הממצא הראשון שמוכיח קשר אישי בין אדם לכלב. אבל ההשערה היא שיחס כזה היה קיים כבר כמאה אלפי שנים קודם לכך. האמונה הייתה שמזרח התיכון לא רק מקור הציביליזציה של האדם אבל גם מקור הביות של הכלב.

בשנים אחרונות, הוצגו כמה תיאוריות חדשות ומפתיעות. ישנם חוקרים שמאמינים שהכלב התפתח לראשונה לא במזרח התיכון, אלא במזרח אסיה. קבוצת חוקרים אחת טוענת שהכלב התפתח במזרח אסיה מקבוצה של חמש זאבות בלבד. חוקרים אחרים מאמינים שהכלב בוית במקביל במקומות שונים סביב כדור הארץ באותה תקופה כולם מסכימים שהכלב צאצא של הזאב, אך יש ויכוחים לגבי איזה זן או זנים של זאב היו האבות.

תיאוריה חדשה שהפתיעה את עולם המדע בזמן אחרון הוא הראיון שהכלב לא הפך לזן נפרד מהזאבים לפני 10,000 עד20,000 שנה, אלא לפני 100,000 עד 150,000 שנה. התיאוריה הזאת מבוססת על מחקר מסובך שנעשה על DNA מיטוכונדרי שנלקח ממגוון גזעי כלבים וזאבים. DNA מיטוכונדרי עובר בתורשה מהאם כמעט בלי שינויים ולכן מספק לחוקרים את האפשרות לעקוב אחרי שושלת תורשה ארוכה. המחקר הזה מוכיח שהכלב בוית מהזאב בלבד, בלי תוספת גנים מכלביים אחרים כגון תנים או קויוטים. הוא גם מעיד על כך, דרך חישוב של מוטציות גנטיות טבעיות, שהכלב נפרד מהזאב הרבה יותר מוקדם בקדם היסטוריה ממה שחשבו עד כה.

הכלב היה, במקור, חית בר שהתקיים באותה דרך שחיו הזאב וכלביים אחרים. כשאדם הקדמון התקדם לרמה שהוא התחיל לחיות ביישובי קבע, תנאים התפתחו שעודדו שינוי בסגנון החיים של הכלבים הראשונים. איפה שהאדם חי, יש "שאריות" – דברים שלא מספיק שווים לאדם כדי שישתמש בהם, אך לפעמים שימושיים בהחלט לבעלי חיים אחרים. האדם משאיר זבל ופסולת מסוגים שונים בשולי היישוב והשאריות האלה יכולים לספק מקור טוב של מזון לחיות שונות. הכלב התחיל לנצל את מקורות פרנסה החדשות האלה והתחיל להתמקם בשולי היישובים. עם הזמן, רמת החשדנות שלו כלפי האדם ירדה, חלו בו שינויים פיזיים מסוימים שהתאימו אותו יותר לנישה החדשה, ועם הדורות הכלב והאדם התחילו לפתח יחס הדדי.

כלב קדמון זה גילה שמחנות האדם הן מקור טוב של מזון והוא התחיל להסתובב בסביבת היישובים להוסיף שאריות לתפריט שלו. כלבי פריה היום חיים בשולי יישובי האדם בדיוק באותה צורה. אולי גור יתום או אבוד הוכנס למחנה על ידי אחד הילדים, או אולי מישהו ערני שם לב שכלבים כאלה היו נובחים על זר שהתקרב. מצאו גם שאפשר לעקוב אחרי הכלבים ולמצוא ביתר קלות צייד. זה היה התחלת השיתוף בין האדם והכלב – החיה הראשונה שבויתה על ידי אדם.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

משרד החקלאות נמצא במעקב שוטף אחר מקרי תחלואת שפעת העופות בעולם ובפרט באירופה
נשיכה היא רק דרך נוספת של חתולים לבטא את עצמם, כדי להבין נשיכה אצל חתולים, עלינו להבין מה החתול מנסה לומר לנו.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן