זוחלים ותאורה – למה, איך וכמה?

כולנו ראינו לטאות ירוקות ששוכבות להן בשמש ומתחממות על אבן כהה או על האספלט השחור. האם פעם עצרנו לחשוב למה? אילו מנורות יכולות להוות תחליף יעיל ובטוח לקרינת השמש?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
זוחלים

זוחלים, קרני השמש ואנרגיית חום

אור השמש מכיל בתוכו אלמנטים שונים, פוטו-אלקטריים, אשר משתלבים בתוך מעגלים ביו-סינטטיים בגופנו ובגוף הזוחלים. אצל האחרונים, אלמנט זה של קרינה חוץ מההפעלה של אנזימים מסוימים במעגלים הביוכימיים, מספק גם חום אשר משמר את פעילות הראקציות וחילוף החומרים בגוף הזוחל. ללא אנרגיה זו של חימום וקרינה, הזוחלים היו מזמן נעלמים מעולמנו. חוץ מהאור הנראה (הלבן), קיימות קרינות נוספות, בלתי נראות לעין האדם, שחשובות לקיום החיים והן: UVB ,UVA, UVC.

הראשונה שביניהן מייצגת את הספקטרום שבו הזוחל רואה אולם, במינון עודף, עלולה לגרום לגירוי העור ואף לגרום לסרטן. השנייה היא בעלת חשיבות עליונה לתהליכים הביולוגיים שבגוף החי והשלישית נחשבת כקרינה מסוכנת.

הכול זה מלמעלה… גם אצל זוחלים?

בשנים האחרונות התברר ממחקרים שונים, כי החימום העליון, ולא התחתון או הצידי, וכתוצאה מכך, גם התאורה העילית, הינם המתאימים ביותר לגידול זוחלים. כך שלמעשה שטיחים מחממים, אבנים מתחממות, צינורות חימום תחתיים ואחרים אינם מעניקים לזוחל את החימום והקרינה בכמות ובאיכות הטבעיים, להם הוא זקוק. יש לחלק את התאורה לשני זמנים שונים: תאורת יום ותאורת לילה.

תאורת יום

מקור אור, כמו נורת תאורה רגילה, בהחלט יכולה לענות על הצרכים. ככל שהתפוקה של המנורה עולה, כך החום שהיא מפיקה עולה ויש להרחיק אותה (להגביה…) מנקודת המרבץ של הזוחל.
מנורת ספוט היא מנורה שמרכזת את האור למרכז בעוד שבהיקף (הפריפריה) האור נשאר חלש יותר ולכן גם קר יותר. דבר זה דורש כיוון מדויק של האור לנקודת הרביצה.

מנורות אינפרה-אדום לחימום מתאימות גם הן לתאורת יום רק שיש לשים לב לחום שהן מפיקות. מכיוון שלרוב הוא גבוה למדי, ורצוי לתלותן בנקודה יותר גבוהה. יש לזכור כי תאורה "לבנה", כמו אלו שצוינו לעיל (בעלות סליל טומגסטן), אינן מכילות אלמנט בשם UVB שהוא אלמנט קרינה מאוד חשוב לזוחלים.

זוחלים ותאורת לילה

לא רצוי להשתמש במנורות שצוינו לתאורת יום כדי לא לפגוע במעגל המקצב היומי של הזוחל (שעון פנימי המסונכרן עם זמני יום-לילה). בדרך כלל, עדיפה תאורה רכה ובעלת מתח גבוה יותר, שמספקת יותר חום.

UVA UVB UVC

מקור האור היחידי שיכול לספק אור וחום באופן בטיחותי הן מנורות פלורסנט מיוחדות שנמכרות לצורך העניין בחנויות המתמחות בזוחלים ו/או חיות אקזוטיות. מנורות הפלורסנט המשמשות אקווריומים אינן מפיקות קרינת UVB ואילו מנורות המיועדות לצילום או לחיטוי כלים מפיקות עודף UVA שיכול לסכן את הזוחלים. חלק מאותם מקורות התאורה מייצרים גם UVC (מתחת ל290- ננומטר), שהיא קרינה שיכולה לפגוע ביעילות המערכת החיסונית ולסרטן בבעלי חיים ובבני אדם.

קרינת UV חשובה בעיקר אצל לטאות וצבים. לעומת זאת, בנחשים ולטאות ליליות חשיבות זו אינה גבוהה וניתן להסתפק בתאורה לבנה שמחממת ומדמה את שעות היום והלילה.

(UVA (320-400nm

קרינת UVA נראית לעין בעלי חיים, אך לא לעין האדם. לזוחל ראיית הספקטרום הזה משמשת הן לראיית המזון או טרף והן לראיית צבעי גוף. לכן, חוסר ב- UVA לזוחל יומי, עלול לגרום לבעיות בזיהוי של מזון ובעלי חיים אחרים. וכן, סטרס שיכול להשפיע לרעה על כל האלמנטים שבחיי הזוחל.
אצל לטאות החשיפה ל-UVA מגדילה את התיאבון, את הפעילות גופנית, את התנהגות המינית ושומרת על איכות חייהם של הזוחלים והדו-חיים המוחזקים בשבי.

(UVB (260-320 nm

זו הקרינה האחראית על המעברים הביוכימיים של ויטמין D3. ויטמין זה אחראי על ספיגת הסידן בגוף ומהוה אלמנט הכרחי במטבוליזם שלו. אצל הזוחלים החשיבות הגדולה ביותר היא מניעת הופעת המחלה – Metabolic Bone Disease שנגרמת מחוסר סידן בעצמות.
אצל צבי יבשה ומים הקרינה שומרת על חוזק השריון ועל גדילתו.
זוהי קרינה בלתי נראית ושבכמות עודפת יכולה לגרום לכוויות בעור, להופעת סרטני עור שונים, לפגיעה ברשתית ועוד.

(UVC (260-200 nm

זהו הספקטרום קרינה המשמש סטריליזטורים שונים כדי להרוג חיידקים. קרינה זו מסוכנת ביותר בגלל היכולת שלה לפגוע ב DNA וכתוצאה מכך להשרות התפתחות תהליך סרטני.

קרינות UVA ו-UVB שמוקרנות מהשמש נספגות כמעט לחלוטין במעבר דרך פלסטיק שקוף (95% ספיגה) או זכוכית לכן, אם סברתם שלהניח טרריום שקוף בשמש פותר את הבעיה – טעיתם.

הנחיות לארגון התאורה בטרריום

כל גופי התאורה, כמו אור לבן ומקורות UVA/B, צריכים להיות מכוונים לנקודת הרביצה של הזוחל ובמרחק מתאים כדי למנוע חימום יתר, כוויות ממגע וכדומה.

יש להחליף כל חצי שנה – שנה וחצי את מנורת ה-UVB. משום שבמשך הזמן, עצמת הקרינה יורדת הרבה לפני שמבחינים כי עוצמת האור הנראה יורדת.
רצוי שמרחק המנורה לא יעלה על 45 ס"מ. כשהמרחק המומלץ הוא בין 25 ל- 30 ס"מ. זמן התאורה המומלץ ליום של מנורות UV הוא בסביבות 10 – 12 שעות.

משך הזמן שניתן להחזיק זוחל ללא תאורה מתאימה מבלי לסכן את בריאותו ב- METABOLIC BONE DISEASE (MBD), מוערכת כשלושה חודשים, כתוצאה משימוש במאגרים פנימיים שבגופם של ויטמין D3. הסתבר מעבודות מחקר שונות, כי נתינת תוספת סידן וויטמין D3 לזוחלים אינה מספקת את הצורך הטבעי שלהם. ולעיתים תכופות, אף יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך ממינון יתר.

נחשים וקרינת UVB

נחשים, בהבדל מהלטאות שמהן הם התפתחו, אינם תלויים בקרינת ה- UVB לנושאים אותם שצוינו לעיל. והם פיתחו מנגנונים אחרים כדי לקבל ויטמין D ולספוג סידן. והוא: ישירות מהטרף. ויטמין D3  נספג ישירות מכבדו של הטרף והסידן מגיע מהעצמות והמפרקים.

מספיק יהיה לשים בטרריום מנורה של אור לבן. למרות שמספר רופאים וחוקרים ממליצים להניח גם מנורת UV, אך פחות חזקה (עצמה 2.0 למשל). בעיקר אם הנחתם צמח חי.

זמני התאורה באור לבן המומלצים לחנקנים הם:

  • חורף – 9 – 10 שעות (חושך 13 – 14 שעות)
  • אביב וסתיו – 11 – 12 שעות (חושך 12 – 13 שעות)
  • קיץ – 13 – 14 שעות (חושך 10 – 11 שעות)

לסיכום

ישנן עבודות מחקר הטוענות כי חשיפה של נחש שמתקשה לאכול לקרינת UVB/A. אפילו של שמש ישירה בשעות היום, למשך שבוע, יכולה בהחלט לעודד אותו להתחיל לצוד. יש לזכור, שאם הנחש נשאר סגור בטרריום שקוף, חוץ מ"בליעת" הקרינה ע"י הקירות הצדדיים והעליונים, גם הטמפרטורה הופכת למסוכנת מהר מאוד.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן