שמח וטוב לו: מגדלים אוגר

האוגר הוא מכרסם קטן נוח לביות וקל לגידול וטיפול – תכונות העושות את בעל החיים החביב הזה לחיית מחמד נפוצה ביותר
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

שמו הערבי של האוגר פירושו "שק האוכף הראשון", זאת משום שקי הלחיים הענקיות הנראות כמו שקי אוכף כאשר הן מלאות במזון. בנוסף ליכולת הנשיאה העצומה שלו בשקי הלחיים, ידוע האוגר גם תקופת ההיריון הקצרה של הנקבה (15-16 יום בלבד!), עמידות במחלות ויכולת לברוח כמעט מכל מקום.


בקניית כלוב יש לזכור שאוגר מסוגל ללעוס פלסטיק רך, עץ ואפילו מתכות רכות

למרות ריבוי הגזעים הקיים, נפוץ במיוחד האוגר הסורי (Mesocricetus auratus) הזהוב, שתפוצתו הטבעית היא מרומניה ובולגריה בצפון, דרך טורקיה עד ישראל בדרום ואירן במזרח. גזעים נוספים כוללים את האוגר הסיני (חום כהה) והאוגר המצוי או האירופאי, אך אלה משמשים בעיקר כחיות מעבדה.

האוגרים בטבע נמצאים בסכנת הכחדה וזאת משום הרס סביבתם הטבעית על ידי בנייה מואצת וטרף על ידי ינשופים ודורסים אחרים. יש לנו חלק בהיסטוריה של האוגר שכן האוגרים המבויתים הוכלאו לראשונה בשנת 1930 לשימוש כחיות מעבדה. אז הובא לישראל שגר (קבוצת גורים) של שמונה גורים. למעשה, כל האוגרים המבויתים בעולם מקורם בשגר זה.

שקי הלחיים של האוגר משמשים לנשיאת מזון ועומקם מגיע מחלל הפה, לאורך הצוואר ועד לכתפיים. אוגרת מבוהלת יכולה להחביא שגר גורים שלם בשקי הלחיים ולהשיבם לקן עם חלוף הסכנה. אך לא תמיד זה מסתיים בסוף טוב. לעיתים "מבצע" כזה מביא לחנק של אחד הגורים.

האוגר הממוצע חי בין 18-24 חודשים אך לעיתים קרובות ניתן למצוא אוגרים מבוגרים יותר, בעיקר בשבי.

טיפול

אחיזת אוגר היא מעט הרפתקנית, שכן אוגר יכול להסתובב בתוך עורו ולנשוך את היד האוחזת בו. לכן יש להרימו על ידי אחיזה בעור הצוואר (כמו בגורי חתולים), בתוך קופסת שימורים, באיסוף לתוך שתי כפות הידיים (כפות הידיים באותה התנוחה כמו בעת שתייה מברז) או על ידי אחיזה מהגב כאשר הראש לכוון הזרוע והזנב לכוון קצות האצבעות, בעוד שהאצבע המצביעה עוטפת את הזנב מלמעלה. אחיזה עדינה והימנעות מהפתעת האוגר תמנע רצון לנשוך.

הכלובים הנפוצים בשוק טובים מספיק לגידול אוגרים, אך בקניית כלוב יש לזכור שאוגר מסוגל ללעוס פלסטיק רך, עץ ואפילו מתכות רכות ולברוח. לכן יש להקפיד על איכות החומרים מהם עשוי הכלוב.
האוגרים הם חיות לילה (נוקטורניות) וישנות ביום,  אך לעתים קרובות יש להם גם כמה שעות פעילות במהלך היום.

הנקבות הינן הדומיננטיות ועלולות להיות תוקפניות ביותר (עד כדי פציעה) כלפי הזכר הקטן יותר. טיפול ומשחק עדין עם האוגרים לעתים קרובות מרגיע אותם ומונע תוקפנות.

תזונה

קיימים בשוק סוגי מזון מיוחדים לאוגרים ומכרסמים. מזון טוב יכלול בין 15%-20% חלבון. גורי האוגר מתחילים להיגמל בגיל 7-10 ימים, לכן יש להקפיד שפיית בקבוק השתייה נמוכה מספיק עבורם. את האימהות והגורים יש להאכיל על ריצפת הכלוב. קושי בהגעה למזון עלול לגרום לאם לנטוש את גוריה.

האוגרים אוכלים מעט מאד ובעיקר בשעות הערב, וכמו בארנבות, גם אוגרים אוכלים לעתים את צואתם לעיכול חוזר.

רבייה

האבחנה בין זכר לנקבה על פי אברי הרבייה קלה מאד. אזור זה (מתחת לזנב) מאורך יותר בזכרים בגלל הימצאותם של האשכים המופנים לאחור ובולטים מאד. בנקבות האזור קצר ומעוגל יותר. כדאי להעיף מבט באזור המותניים (מעט לכוון הגב) – באזור זה ישנה בלוטה שומנית ("בלוטת המותניים" מתחת לשיער), המודגשת יותר אצל הזכרים. לעתים הזכר יגרד את האזור כאילו יש שם גירוי – זו התנהגות נורמלית לחלוטין.

האוגרת מגיעה לבגרות מינית בגיל 6-8 שבועות וממליטה כחמישה עד תשעה גורים. נטישת גורים וקניבליזם נפוצים בהמלטה ראשונה. תופעה זו מתרחשת כאשר קר מידי, כשאין די מזון לאם, כשההמלטה גדולה או קטנה מידי, כשלגורים ריח זר או כשחיי המשפחה הטרייה מופרעים. לכן יש להקפיד על שקט בסביבת הכלוב לאחר ההמלטה, לא להפריע ולא לגעת בגורים עד גיל שבוע לפחות. כדאי לספק לאם מזון לשבוע וחומר לבניית הקן על מנת למנוע הפרעה בתקופת ההנקה.

אוגרים עמידים בדרך כלל למחלות, אך הפרדה בין אוגרים תוקפניים, הקפדה על תזונה נכונה, כלוב נקי וטמפרטורת סביבה נוחה (18-29 מעלות), יבטיחו אוגרים רגועים, שמחים וחברותיים.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

מחפש גארפילד משלך? 8 גזעי החתול הכתומים האלה מתהדרים בצבעי הפרווה הלוהטים של חתלתול המצויר האהוב עליך.
כמו כל סוג של כלב, לגזעי כלבים גדולים מאד יש את היתרונות והחסרונות שלהם. בצד החיובי, כלבים ענקיים הם בדרך כלל עדינים.
רוב האנשים נמשכים בתחילה לקוניור שמש (סאן קונור) בשל המראה המדהים שלהם. אלו שמתאהבים במין עושים זאת בשל מאפיינים רבים
בלילות החורף הקרים בזמן שאנו מתכרבלים בבית מול התנור ומתחת לשמיכות הפוך - חתולי הרחוב מחפשים מחסה.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן