איך לגדל נחש: המדריך המלא

לכל נחש ישנן צרכים ייחודיים אשר נדרשים לגידולו בתנאים אופטימליים, ריכזנו עבורכם את המידע הבסיסי החשוב לגידול נכון של הנחש
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

טמפרטורה 
 

לזוחלים טמפרטורה זהה לסביבה, על מנת להתחמם יעבור הנחש למקום חם: בטבע הוא  "יתחרדן" על כביש חם, סלע כהה, או פשוט יקלוט שמש ישירה. בשבי נשמור על טמפרטורה אופטימלית עבור הנחש בעזרת גופי חימום שונים כמו: לבנת חימום, כבל חימום, נורת חימום, סדין חימום או חימום של כל חדר הגידול. על מנת להתקרר יכנס הנחש למקום מוצל: מתחת לשיח, בתוך מחילה, ואף חלקם יכנסו למים.

לכל זוחל יש טמפרטורה אופטימלית לפעילות תקינה, למרבית הזוחלים נדרשת טמפרטורה של 26-32 מעלות צלסיוס. המינים הטרופיים יעדיפו את החלק העליון של הסקאלה, ומרבית המינים האחרים יעדיפו את החלק התחתון של הסקאלה. מפל טמפרטורה בכלוב יאפשר לנחש לבחור את המקום העדיף עליו.

הטמפרטורה היא הגורם המשפיע ביותר על פעילות הנחש, והיא זו שתשפיע אם הנחש יאכל או לא. ירידה של מס' מעלות מתחת למינימום האופטימלי והנחש שלך יפסיק לאכול. בטבע ישנו כמובן הפרש טמפרטורות בין יום ולילה, מחקרים הוכיחו כי שמירה על טמפרטורה קבועה גרמה לנחשים מכות חום ולזכרים ירידה בספירת זרע, מומלץ להוריד את הטמפרטורה בלילה ב-9-3 מעלות צלסיוס מתחת לטמפרטורה שנשמרה ביום. 
 

כלוב גידול
 

על הכלוב להיות בגודל הולם, קל לניקוי, מאוורר כיאות ואטום לבריחה של הנחש.

אקווריום עם סגירה עליונה מחוררת הוא הפתרון הקל הזול והזמין ביותר, ישנם כלובי פלסטיק זולים אשר יכולים לשמש כבית גידול הולם לנחשים קטנים. כלובים גדולים ניתן לבנות מעץ כאשר יש לדאוג לפתח אוורור מרשת מחוררת, אך אין להשתמש ברשת מתכת משום שהנחש יכול לפצוע את אפו, תוך כדי גירוד הרשת.

רוב הנחשים אינם זקוקים למרחב גדול, וניתן לשכנם בכלוב שאורכו חצי מאורך הנחש. יש לשמור על כלוב הנחש נקי, ולהקפיד לחטא את הכלוב אחת לשבועיים. הקפדה על קיבוע של כלי המים, תחסוך עבודה רבה בניקוי הכלוב, נחשים רבים נוטים להפוך כלים שאינם יציבים וגורמים ללכלוך רב.

ישנם סוגי מצע שונים אשר מקלים על ניקוי הכלוב, נייר, שטיח דשא סינתטי, חצץ גס (יש לשטוף היטב לפני השימוש) וטוף. חול, אדמה, נסורת וחול חתולים אינם טובים ויכולים לשמש כמצע להתפתחות מחלות וזיהומים, נסורת ואבק של חצץ לחתולים יכולים לגרום לדלקת ריאות חשוכת מרפא, שבבי עצים יכולים להיות רעילים לנחש.

מרבית הנחשים יסתפקו בכלי גידול פשוטים מאוד, כלי מים ומחבוא ומצע יספקו את רוב הנחשים. לנחש קטן נניח קרטון קטן או שבר חרס בין ניירות המצע כדי להסתתר, לנחש גדול נדאג לעציץ או ארגז בגודל מתאים בעל פתח צדדי. ניתן להוסיף לכלוב ענפים או אבנים לאחר חיטוי.

מומלץ להחזיק כל נחש בכלוב נפרד במיוחד אם מדובר בנחש שאוכל נחשים אחרים כמו נחש מלך. אם אתה חייב לשים מספר נחשים באותו כלוב עדיף שיחלקו בכלוב נחשים מאותו המין, ולא נחשים ממינים שונים. 
 

מיניות וריבוי 
 

ניתן לזהות את מין הנחש במספר דרכים:

פרוב – זו השיטה האמינה ביותר, ע"י החלקה של מוט מתכתי מרוח בחומר סיכה לפתח המין של הנחש ע"מ לזהות את איבר מינו של הזכר, לזכר ישנו איבר מין כפול הממוקם בבסיס הזנב. שיטה זו מסוכנת ועליה להיערך אך ורק ע"י מגדל מנוסה.

מראה – בדיקה פשוטה של אורך ועובי הזנב, איבר המין של הזכרים גורם לזנב להיות ארוך יותר ורחב יותר מזנב הנקבות, עובי זנב הזכרים במרכזו שווה לחצי מעוביו בבסיס, ואילו לנקבות רבע מעובי הבסיס. שיטה זו אינה אמינה באופן מוחלט ונדרשת מיומנות רבה ע"מ לזהות את זוויג הנחש בצורה זו.

דורבנות – לבואות ולפיתונים יש זוג דורבנות בצידי פתח הביב, שרידים לגפיים קדמוניות, אחד בכל צד, לזכרים הדורבנות גדולים יותר ונראים בנקל, ואף משמשים בתהליך החיזור.

תנאי הרבייה דומים לתנאים הקיימים בטבע: שמירה על עונתיות של יום ולילה, אורך היום, טמפרטורה, לחות, ותרדמה יניבו את התוצאות הטובות ביותר לרבייה. חלק מהנחשים הם משריצי-חיים, ומרביתם מטילי ביצים.

 מקובל להדגיר את ביצי הזוחלים בוורמיקוליט לח בטמפרטורה של 30 מעלות צלסיוס. ישנן שיטות הדגרה רבות ושונות, ומומלץ להיעזר בספרות מקצועית עבור כל מין המיועד לרבייה, הן בתנאים הנדרשים בהכנה לרבייה והן בתנאי ההדגרה. 
 

רישום ותיעוד 
 

מומלץ לתעד ולרשום את הפרטים השונים של כל פרט ופרט. מקור הנחש, זמני האכלות, מועדי התנשלויות, משקל ורבייה. תיעוד זה מעלה את ערכו של האוסף, ומאפשר מעכב ולימוד הנחשים ומהווה ככלי עזר לאיתור בעיות ומחלות. 

מאת: גל אורבך

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

הקיץ כאן ויש כמה סכנות שעורבות לכלב שלנו שלא דווקא מותאם לקיץ ישראלי. אז ממה צריך ואיך נכין את עצמנו לעבור את הקיץ בשלום

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן