מזל טוב! הכלבה שלך בהריון

ללא ספק, גורים הם חמודים וכיף לטפל בהם, אך לפני שהם מגיעים (וגם אחרי) יש לדאוג ביתר תשומת לב לכלבה ההרה. למה לצפות במהלך חודשי ההריון, לקראת ההמלטה ואחריה? מה דרוש לאם ההרה והמניקה? מספר עובדות חשובות על הריון והמלטה בכלבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מזל טוב! הכלבה שלך בהריון!
  • כלבה מגיעה לבגרות מינית ומתייחמת בממוצע מגיל חצי שנה – שמונה חודשים (ואף מאוחר יותר בכלבות מגזעים גדולים) וממשיכה בייחום אחת לשבעה חודשים בממוצע במשך כל חייה (אגב, לא ידוע על גיל בלות בכלבות). סימני הייחום הינם נפיחות הבושת, הפרשה דמית ומשיכת זכרים.

במידה ורוצים להרבות את הכלבה המועד המתאים הוא כ-11 יום מתחילת הדימום ובמשך כל שלושה ימים עד לסיום הייחום.

מהלך הפוריות בכלבה – בגרות מינית כבר בגיל חצי שנה

הריון בכלבה נמשך כ-63 יום בממוצע מרגע הביוץ. הריון צעיר (בשבועות הראשונים) ניתן לזהות בבדיקת דם או בקיט מסחרי ובמישוש בטני. בבדיקת אולטרא סאונד בטני (הנמצא כיום כמעט בכל מרפאה וטרינרית) ניתן לראות שלפוחית עוברית סביב עשרים יום להריון, דופק עוברי סביב עשרים וחמש יום ותנועת עוברים סביב שלושים יום.

סביב זמן זה גם הפטמות של הכלבה מתארכות ומתמלאות. מיום 42 להריון, מתחילה הסתיידות העצמות של העוברים וניתן לאשר הריון גם באמצעות צילום רנטגן. אז אפשר לומר בוודאות – מזל טוב, יש הריון.

האם ההריון רצוי?

ראשית, נקווה שמדובר בהריון מתוכנן. כלומר מדובר בהרבעה יזומה על מנת למכור או למסור את הגורים, במקרה של כלבה גזעית או במידה ומעוניינים בגורים של הכלבה מכל סיבה אחרת. שכן הריון מצריך ליווי והשגחה וגם ההמלטה עצמה עשויה להסתבך (בגזעים מסוימים כמו בוסטון טרייר או בולדוג צרפתי נחוצה התערבות וטרינרית באופן קבוע בעת ההמלטה).

במידה ומדובר במקרה בו הכלבה ברחה והרתה ואין רצון או דרישה לגורים העתידים להיוולד, אפשר וכדאי לסיים את ההריון מוקדם ככל האפשר. בניגוד לדעה הרווחת, ובניגוד לבני האדם, אין לכלבה צורך נפשי או גופני לחוות הריון ואינה חווה חסך מכל סוג נפשי במידה והיא מעוקרת או במידה ומופסק אצלה הריון.

עדיפה כלבה מעוקרת על שנים עשר גורים לא רצויים, שננטשים בקרטון בכניסה לעמותה או נמסרים לכל עובר ושב ברחוב ומכאן קצרה דרכם אל נטישה או הרדמה. באין מוכנות למחויבות שכזו – כדאי לוותר מראש על כל ההרפתקה. גם הריון רצוי בכלבה אינו דבר של מה בכך ויש להתייחס אליו באחריות ובכובד ראש.

למה לצפות אם הכלבה שלך בהריון וכיצד להתנהל בהתאם?

  • תזונה מתאימה. בתחילת ההריון, כלומר בחודש הראשון, אין צורך לעשות שום דבר מיוחד. הכלבה מעלה במשקל גופה, בטנה גדלה בהדרגה והיא נוטה להיות עייפה יותר ופחות קלה למשחק ופעילות גופנית. לקראת סוף ההריון (סביב שישה שבועות הריון) כדאי להעביר את הכלבה למזון באיכות גבוהה, עשיר בחלבון ויטמינים ומינרלים.
    מזון גורים עשוי להיות מתאים למטרה זו אולם יש מזונות מיוחדים גם לכלבה הרה ומניקה. כמות המזון הנצרכת אמורה אף היא לעלות בהדרגה לקראת ההמלטה.

  • פינה נוחה ושקטה. עם התקרב מועד ההמלטה יש לסדר לכלבה ארגז המלטה: אזור מרופד וחמים, מוגן מפני רוחות, רעש ואור חזק ומפני תנועת אנשים ובעלי חיים אחרים, שיהיה קל לשמור על ניקיונו.
    גם למשפחת הכלביים צורך ל"קנן" ולמצוא פינה שקט ומתאימה ולרוב הכלבה מחליטה על פינה כשזו בעוד מועד ונוטה לשהות בה.

  • הכנה מראש. עוד בטרם ההמלטה כדאי לוודא בבדיקת אולטראסאונד כמה גורים נמצאים בשגר כדי לדעת למה לצפות. האם יש גור גדול במיוחד אשר עשוי להוות גורם להמלטה קשה ,האם יש גור אחד חסר תנועה העלול להיות מת ולהוביל לזיהום ברחם או האם יש גורים רבים וצפויה המלטה גדולה.

למה לצפות בהמלטה? שלב אחר שלב

בשלב הראשון, הכלבה מרגישה את ההמלטה מתקרבת . היא נראית חסרת מנוחה וחסרת תאבון. שלב זה עשוי להמשך בין 6 ל-12 שעות.

בשלב השני, מתרחשת ההמלטה עצמה. הכלבה שוכבת על הצד וניתן ממש לראות את התכווצויות הבטן. הוולדות אמורים לצאת במרווח זמן של 30 עד 60 דקות. חשוב לא להפריע לכלבה במהלך ההמלטה אלא רק לצפות ממרחק (אם בכלל). אם עברה למעלה משעה הכלבה מתאמצת ואין וולד יתכן והגור תקוע. זה מצב מסכן חיים וצריך לפנות את הכלבה לווטרינר.

הגורים יוצאים עטופים שקים עובריים. הכלבה פותחת את השקים בשיניה, מנתקת את חבל הטבור ומלקקת את הגורים. במידה והכלבה לא עוזרת לגורים, יש להוציא אותם מהשקים, לנגב את ההפרשות מאזור הפה שלהם, ולשפשף אותם במגבת, עד להתחלת נשימה. בהמשך יש לנתק את חבל הטבור (לעשות קשר 2.5 ס"מ מהטבור, ולחתוך אחריו) ואז לדאוג לחימום הגורים. השיליה של כל וולד יוצאת 5-15 דקות אחרי הוולד. הגורים אמורים להתחיל לינוק תוך 4 שעות מרגע לידתם.

לבסוף, שלב החלמת הרחם. התכווצויות רחם והפרשות ווגינליות במשך שבועיים עד שלושה.

מזל טוב, ומה כעת?

בשבועות הראשונים האם מניקה את הגורים. בשלב זה היא זקוקה ,יותר מתמיד, למזון עשיר במיוחד בסידן. מזון גורים או מזון ייעודי לכלבה המניקה עשוי להתאים. במידה ויש גורים רבים אפשר להוסיף כדורי סידן, בהתייעצות עם וטרינר. ההנקה חשובה לגורים על מנת לבסס מערכת חיסון ראשונית ולרשת את נוגדני האם המחוסנת. מסיבה זו מומלץ מאד לחכות לפחות לגיל חודשיים בטרם גומלים את הגורים ומוסרים אותם.

זהירות! הריון מדומה

קיימת תופעה שכזו בכלבות ולמעשה היא נפוצה למדי. מדובר בכלבה המשמרת מצב הורמונלי של פרוגסטרון (הורמון ההריון) לאורך משך הריון ממוצע כולל כל הסימנים הפיזיים הנלווים פרט להמצאות גורים (ראו כתבה נפרדת בנושא כאן). אין צורך לטפל בכלבה כזו והתופעה תחלוף מאליה, אולם לעיתים נותרים מאחור בעלים מאוכזבים שציפו להריון והמלטה שאינה מתקיימת.

רוצים לקבל ייעוץ מוטרינר מוסמך?

להלן רשימת הוטרינרים המובילים בישראל:

 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

הקשר שבין סחר בחיות בר אקזוטיות לנגיף הקורונה

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן