כלב בחצר – איך מצליחים לשמור על השקט?

אם הגינה שלכם מלאה בבורות, הצמחים אכולים ואתם שומעים נביחות ללא הפסקה – כנראה שהכלב שלכם מנסה לומר לכם משהו. לא מעט בעיות התנהגות של כלבים נובעות משעמום ויכולות להגיע לידי פתרון בעזרת טיולים, תרגילי משמעת ובעיקר התאמת מרחב הגינה לדייר הקבוע שלה. איך ממזערים בעיות התנהגות של כלבים בחצר?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כלב בחצר הבית

רובנו אוהבים להירגע בחצר או בגינה. לנשום אוויר צח, לשמוע את קולות הציפורים או הילדים המשחקים, לקחת הפוגה מהיומיום ולנוח. גם לכלבים החצר יכולה להיות מקום נפלא להעביר בו חלק משעות היום, לשחק או לנוח, אך זאת במידה והיא לא המקום העיקרי או היחידי בו הכלב חי.


החצר היא "קרקע פורייה" לצמיחת בעיות התנהגות אצל הכלב

חשוב להבין כי כלב שמעביר את מרבית יומו (או חייו) בחצר עשוי לפתח בעיות התנהגות רבות כמו נביחות, הרס חפצים וצמחים, חפירות, צרכים, גילויי טריטוריאליות ואף תוקפנות כלפי כלבים ובני אדם. אם הוא קשור בתוך החצר – הבעיות מתעצמות שבעתיים.

החצר והכלב

החצר היא "קרקע פורייה" לצמיחת בעיות התנהגות אצל הכלב, יש לכך כמה סיבות עיקריות:

  • בידוד. הכלב הוא חיה חברתית. אם הוא נשאר לבד בחצר רוב שעות היום, הרחק מבני המשפחה, סביר שזה ישפיע עליו לרעה ויתפתחו בעיות כמו נביחות למשיכת תשומת לב או ניסיונות בריחה אל העולם המפתה שבחוץ.
  • שעמום וסביבה לא מעניינת. שעמום הוא אויב אכזר של כל יצור חי, גם של כלבים. גם הכלבים צריכים תעסוקה – חברים למשחק או צעצועים מאתגרים. באין כאלו בסביבתם הם יחפשו דרכים אחרות להפיג את השעמום, למשל לעיסת טפטפות ואכילת הצמחייה.
  • עוררות יתר בגין גירויים חזקים. כלב שחשוף להמון גירויים (אנשים, כלבים, רעשים), בעיקר אם הוא קשור ומוגבל פיזית, יהפוך למתוסכל ולעיתים פחדן. הוא עלול להגיב בצורה של נביחות בלתי פוסקות, השתוללות, עוינות כלפי אנשים או כלבים העוברים סמוך לגדר ועוד.
  • עודף אנרגיה. כלב זקוק לפעילות פיזית יומיומית. אם החצר מהווה תחליף לטיולים סדירים, הכלב נשאר עם עודפי אנרגיה שלא פורקו כהלכה. סביר שהוא יפרוק אותה בחצר בצורות לא רצויות, כגון חפירות אינטנסיביות. מה גם שסביר שיעשה את צרכיו בחצר כי אין לו מקום אחר להתפנות בו (ואם הכלב גדל שם מגיל גורות ומעביר את ימיו בחצר ללא טיולים– יהיה מאד קשה להרגיל אותו בבגרותו לעשות צרכים בחוץ ולא בחצר).

נסו להעמיד עצמכם במקומו. האם הייתם נשארים רגועים ושלווים במצבו? לנגד עיניו מופיע גירוי אחר גירוי, ההתרגשות עולה או יצר השמירה מתגבר, הוא מתרוצץ הנה והנה (ואם הוא קשור- אז הוא מסתער קדימה עם הרצועה) אין לו רגע דל, דקה של מנוחה. מתיש ומתסכל.

אז מה עושים? כלב עייף הוא כלב טוב

  • טיול פעמיים ביום לפחות. פנו זמן וטיילו עם כלבכם לפחות פעמיים ביום. הליכה ארוכה לפריקת אנרגיה היא מתכון לבריאות שלכם ושל כלבכם. הליכה משותפת תחזק כמובן גם את הקשר ביניכם.
    מפגשים חברתיים. דאגו לשלב בלוח הזמנים של כלבכם מפגשים ומשחקים עם כלבים אחרים.
  • משחקי אנרגיה. נתבו את כלבכם למשחקים אנרגטיים כגון תפיסת כדור או פריזבי – משחקים הם אמצעי נהדר לפריקת אנרגיה ולביסוס קשר נהדר ביניכם.
  • כלב חושב הוא כלב טוב
  • תרגילי משמעת. התאמנו איתו על תרגילי משמעת ולמדו אותו טריקים חדשים. פנו מספר דקות מדי יום לאימון. עבדו עם חיזוקים חיוביים ותראו כיצד כלבכם נהנה ומשתף פעולה בשמחה. התאמנו תחילה בבית, בסביבה נטולת גירויים, ואחר כך עברו להתאמן בחצר.
  • משחקים מאתגרים. ספקו לו משחקים מעניינים בחצר –עצמות וצעצועי האכלה מאתגרים כגון קונג ממולא (ניתן לקשור לו את הקונג בחבל כדי שלא ייעלם בחצר)
  • סיפוק הצרכים הטבעיים. ישנם גזעים כגון הטריירים, שאוהבים מאד לחפור כיוון שהורבעו לכך (לחפירה וציד חיות קטנות). ניתן לארגן לכלב שכזה אזור ייעודי לחפירה ועל ידי כך לאפשר לו לממש את צרכיו הטבעיים, במקום שנוח ומתאים לנו. כשתבחרו מקום שכזה, שפכו בו חול, הטמינו שם צעצועים שווים והפכו כל מקום אחר בגינה לפחות אטרקטיבי לחפירות (למשל ע"י הנחת אבנים). כשכלבכם חופר במקום הייעודי – שבחו וצ'פרו אותו על כך.

יחס ותקשורת

  • שהייה מינימלית בבית. רצוי להכניס את כלבכם לבית מדי פעם במהלך היום (אחרי שפרק אנרגיה בחוץ, רוב הסיכויים שיהיה רגוע בתוך הבית וינוח).
  • קשר אישי. כשאתם בבית, צאו מדי פעם לחצר, שבו עם כלבכם, התייחסו אליו, שבחו וצ'פרו אותו כשהוא רגוע.
    חיזוק התנהגויות רצויות בלבד. שימו לב לא לחזק בטעות התנהגויות שאינן רצויות, לדוגמה אם כלבכם נובח, אל תתייחסו (אל תצעקו עליו ואל תנזפו בו כיוון שאז הוא יקבל מה שהוא רצה- תשומת לב). חכו לרגע קטן של הפוגה וקראו לו אליכם. צ'פרו אותו על כל שהוא בא והפסיק לנבוח.

חשוב שתאבחנו מדוע כלבכם נובח או מתנהג בצורה זו או אחרת. תרגלו באופן יזום מצבים שבהם הוא מציע את אותן התנהגויות בעייתיות ותגמלו אותו על התנהגויות חלופיות וטובות שהוא מציע (רוגע, אי נביחות, מבט אליכם וכו'). בכל מקרה כדאי ורצוי להיעזר במאלף מקצועי.

לסיום, קבלו חמישה כללים לארגון סביבת החצר ושמירה על חצרה שקטה ובטיחותית:

  • חצר נקייה. פנו מהחצר דברים שאינכם רוצים שהכלב יתעסק איתם.
  • משחקים להעברת הזמן. כאמור, ספקו לו צעצועי האכלה מאתגרים (וגוונו אותם מדי פעם).
  • צמצום גירויים. כסו את הגדר ביריעות אם צריך, על מנת לצמצם את הפרעת הגירויים. בדקו שאין חורים ופתחים בחצר, חזקו את הגידור אם צריך.
  • תנאים נוחים. בדקו שיש לכלבכם מים טריים (וקערה שלא מתהפכת בקלות) ומקום מוצל (ובחורף-מקום מוגן מפני רוח וגשם).
  • לא לקשור. אל תשאירו את כלבכם קשור בחצר. מעבר לבעיות התנהגות שהקשירה המגבילה יוצרת, הכלב עשוי להסתבך בשרשרת והדבר עלול להיגמר באסון. כמו כן, אל תשתמשו במשחות שונות על מנת להרחיקו מחפץ מסוים. חלקן עשויות להיות רעילות.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן