עד לעצם: דלקת מוך השן בכלבים וחתולים

ירידה באכילה, שפשוף הפנים בחפצים בבית, ריח רע מהפה - אלו רק חלק מן התסמינים לדלקת במוך השן שעלולה להופיע בקרב כלבים וחתולים. מדוע יש להישמר מפני דלקת שכזו וכיצד ניתן לטפל?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
בעיות שיניים בכלבים וחתולים הן לא דבר של מה בכך. מרבית בעלי הכלבים דואגים לבצע חיסונים מידי תקופה, לשמור על ההיגיינה ואף לדאוג למשקל תקין, אך האם שמירה על הבריאות הדנטלית של הכלב או החתול מקבלת את אותה חשיבות? כנראה שלא. טיפול לקוי חיות המחמד יכול להוביל למחלות קשות ולפחות באיכות חייה של הכלב או החתול. בין בעיות השיניים הנפוצות בקרב חיות מחמד שאינן מטופלות עומדת דלקת מוך השן. דלקת או זיהום המוך קוטלת את מוך השן ולאחר מכן מתפשטת ומגיעה עד לעצם בכדי להבין את מהותה של הדלקת, חשוב להכיר כיצד בנויות השיניים של השיניים של חיית המחמד שלנו: שכבה ראשונה – זגוגית השן – אנמל הציפוי הראשון שקיים על גבי השן הוא שכבה דקיקה שאינה מאפשרת כניסת נוזלים ונמצאת רק מעל אזור כותרת השן, המכונה גם כזגוגית השן. שכבה זו למעשה נוצרת עוד טרם צומחת השן. שכבה שנייה – צמנטום השכבה השניה בשן היא שורש השן, אשר מכוסה בשכבה בשם צמנטום. שכבה זו בעלת יכולת התחדשות. שכבה שלישית – שנהב או דנטין הרובד השלישי במבנה השן הוא שכבה פנימית של השן הנקראת שנהב או דנטין. שכבה זו נמצאת באזור כותרת ושורש השן. השכבה קשיחה גם היא, אך לא כמו שכבת ציפוי הכותרת – הזגוגית. שכבה רביעית – מוך השכבה האחרונה בשן היא החלק שנמצא בתוך שורש השן – בתוך השנהב – שנקרא מוך. המוך נותן לשן את "חיות" השן ומכיל תאים שתפקידם לייצר את השנהב, כלי דם, עצבים וקולטי כאב – ולכן זהו החלק הרגיש ביותר בשן. דלקת המוך כאשר החלק העליון של השן נשבר בפיו של הכלב או החתול, מוך השן (הוא החלק הפנימי והרגיש של השן) נחשף לחיידקים המצויים בחלל הפה. מצב זה עלול להוביל להתפתחות זיהום ודלקת שיניים חריפה בשם דלקת או זיהום המוך. כאמור, הזיהום יופיע כאשר המוך חשוף. בשונה מזיהומים שונים בגוף, הבעייתיות בדלקת זו היא שלגוף אין כל דרך לרפא את עצמו בשלב זה. דלקת או זיהום המוך קוטלת את מוך השן ומתפשטת עם הזמן עד לשכבה שעוטפת את העצם, שנמצאת סביב שורש השן. בדומה לדלקות שיניים בבני אדם, גם הכלבים והחתולים עשויים לסבול מכאבי איומים עם הופעתה של הדלקת. יתרה מכך, במקרים שהשן "אכולה" ואבודה, הכאב הוא עוצמתי פי כמה, בשל התפשטות הדלקת או הזיהום לשאר הרקמות שמסביב אזור השן. כך תזהו האם חיית המחמד שלכם סובלת מדלקת מוך השן דלקת במוך השן תבוא לידי ביטוי במספר אופנים: שינוי צבע השן, שן שבורה, ריח חריף מהפה וכמובן התנהגות חריגה של הכלב או החתול כמו ירידה באכילה, אפטיות או שפשוף הפנים בחפצים בבית. דרכי הטיפול במקרים בהם יש חשד לדלקת או זיהום בפה, יש לגשת מיד לווטרינר לקבלת תמונת מצב של הבעיה וטיפול ראוי בהתאם. הקלה על הכאב תתבצע באמצעות טיפול שורש המטפל בזיהום ומאפשר להשאיר את השן בחלל הפה או בדרך פחות נעימה של עקירת השן, שגם תביא לסיום הזיהום. שתי הדרכים יעזרו להפסיק את התפשטות הדלקת או הזיהום אל תוך העצם ולמנוע מהכלב או החתול סבל מיותר.  חשוב לציין כי אין צורך להמתין שחיית המחמד תגיע לכאבים, אם שמתם לב שהשן של חיית המחמד שבורה – גשו לווטרינר.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

רשות הטבע והגנים בשיתוף המועצה הישראלית להתנדבות משיקות לראשונה לכבוד יום ההתנדבות הבין לאומי, שחל בכל שנה ב-5 בדצמבר

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן