קח לך ציפור ובנה לה בית: איך אוהבים בטבע?

כמו בעולמם של בני האדם, גם בעולם בעלי החיים ניתן להבחין בגילויי חיבה וזוגיות. לרגל ט"ו באב שחל היום, קיבצנו עבורכם מספר עובדות מרתקות על זוגיות ומערכות יחסים בעולם החי. יום האהבה שמח
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
אוהבים בטבע

בני האדם חיים בחברה המעודדת חיים משותפים, ואכן, ניתן לראות זוגיות כמעט בכל מקום סביבנו: בתא המשפחתי שלנו, בספרים, בסרטים ובמודעות. ואם העולם שלנו מורכב ברובו ממערכות יחסים זוגיות- בטח לא יפתיע אתכם לגלות שכך גם עולמם של בעלי החיים. חיזורים, יחסי מין, גילויי חיבה ואף התנהגויות הומוסקסואליות – הטבע כולו רצוף עדויות למערכות יחסים זוגיות בין בעלי חיים.

אז כיצד זוג דורבנים דואגים לשמר את הקשר ביניהם, איזו ציפור בונה "בית" עבור בת הזוג שלה ואילו זוג זכרים גידלו יחד תינוק? לרגל ט"ו באב, קבלו מספר עובדות מרתקות על בלי חיים, זוגיות, ומה שביניהם. מבטיחים לכם שלעולם לא תסתכלו על היפופוטמים באותה הדרך.

מונגמיה בטבע – יש דבר כזה?

כ- 90% מסוגי העופות הם ככל הנראה מונוגמיים, כלומר שומרים על קשר זוגי עם פרטנר יחיד. חלקם אף מקפידים לשמור על אותו בן זוג למשך כל חייהם. בין העופות: אווזים, ברווזים, זאבים, תוכים ואף גיריות. עם זאת, גם אצלם נצפו מדי פעם "סטוצים" ובגידות חד פעמיות, הן מצד הזכרים והן מצד הנקבות. החוקרים משערים שהדבר נעשה כדי לשפר את סיכויי ההצלחה בתהליך הרבייה.

בעל חיים מונוגמי במיוחד הוא הדרבן המצוי, אשר מנהל במהלך חייו קשר זוגי קבוע ויחיד. על אף שנקבת הדברן פורייה רק יום עד יומיים בשנה, מקפידים זוג הדרבנים להזדווג כשמונה פעמים בכל לילה ולילה. הסיבה? כך הם מחזקים את הקשר הזוגי ביניהם, ושומרים על נאמנות האחד לשניה.

אצל זוגות שימפנזים נצפתה התנהגות זוגית שניתן רק להגדיר כרומנטיקה טהורה: מחוות פרטיות, סימפטיה, רכות, ארוחות משותפות ועוד.

חיזור מקורי – סימון היפופטמי עם צואה ושתן, ארוחה על הקורים ופליטת מזון אחד עבור השנייה

חשיבותו של תהליך החיזור ידועה גם בקרב בעלי החיים. ההיפופוטמים מקיימים טקס חיזור ריחני במיוחד: ההיפופוטם הזכר ידוע כקנאי לטריטוריה הפרטית שלו. בעזרת צואה ושתן (שהוא מטיל בו זמנית), הוא מסמן את הטריטוריה, ובעזרת זנבו מפזר את הריח לכל עבר. למתחם הריחני החדש יכולות להגיע רק היפופוטמיות נקבות: לזכרים אחרים, בני אדם או בעלי חיים נוספים- הכניסה אסורה.

אצל העכבישים החיזור קצת יותר אינטרסנטי, עכביש הלינקס מקפיד להזמין את נקבת הלינקס לארוחה רומנטית טרם ההזדווגות, כדי למנוע ממנה להפוך אותו לטרף זמין: העכביש הזכר ניגש אל הנקבה כשבכפו חרק שלכד ברשתו, מציע לה ארוחה טרייה ומיד נשכב על הקרקע ומעמיד פני מת. הארוחה המפתיעה מסיחה את דעתה של העכבישה הנלהבת, וכך פנוי העכביש לקום, לטפס עליה ולהתחיל במלאכת ההזדווגות.

טקס מעניין ומוכר נוסף, ניתן למצוא אצל תוכי האמזונה לבנת המצח. כחלק מתהליך החיזור הם, ובכן – מתנשקים: טרם ההזדווגות צמד התוכים מצמידים את המקורות האחד לשניה ומחככים את לשונם. בשלב הבא, הזכרים יפלטו מזון עבור הנקבות, ובכך יביעו את חיבתם אליה. בהנחה וההזדווגות מצליחה, צמד ההורים מגלים הורות משותפת: שניהם יחד דוגרים לסרוגין על הביצים, ושניהם יחד מגדלים ומאכילים את הגוזלים שבוקעים.

ציפורי הסוכי מאמינים דווקא שהפגנת כוח היא השפה. בכדי להפגין את כוחו של הזכר, הם בונים עבור הנקבות "בית" המכונה "סוכה". למעשה, מדובר במבנים יפהפיים ועשירים בפרטים, העשויים אוצרות מהטבע (כגון: עלים, נוצות, מקלות ואבנים) ואוצרות מלאכותיים שלוקטו בדרך (זכוכיות, ניירות צבעוניים וכו'). המבנים מרשימים במיוחד וכוללים לעיתים אף גשרים, קשתות, מדשאות ותעלות. כשהמבנה עומד, הם צובעים אותו בעזרת גרגירים שלעסו בעצמם לכדי עיסה צבעונית. אל הסוכה המוכנה מוזמנות הנקבות, ואם היא מוצאת חן בעיניהן – הן מסכימות להזדווג עם הזכר. לאחר פעולת ההזדווגות, למקרה ותהיתם, הסוכה מושמדת.

אהבה בצלילים

מסתבר שסרנדות הם לא פרי יצירתם של המאהבים הלטיניים, גם החרגולים הזכרים שרים שירים שונים ומגוונים בזמן החיזור וההזדוגות.

אהבה בכל צורה ובכל מין

כמו בקרב בני האדם, אצל רבים מבעלי החיים נצפתה מערכת יחסים הומוסקסואלית. יתרה מזאת, בשנת 2009 זוג פינגווינים זכרים בגן חיות בגרמניה, העדיפו האחד את חברתו של השני, על פני שאר הנקבות בגן. לאחר שאחת מביצי הפינגווין ננטשה על ידי הוריה, קיבלו לידיהם זוג הזכרים את הביצה, ויחד הם שמרו עליה עד שבקעה. כך הוקמה לה משפחה לתפארת של שני אבות מאמצים המטפלים ודואגים לפינגווין קטן.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

אנמיה מתייחסת למצב שבו בדם של הכלב יש כמות נמוכה של תאים אדומים ו/או המוגלובין, מרכיב בדם המעביר חמצן לתאי ולרקמות הגוף.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן