אביב הגיע: איזה אלרגיות עשויות להופיע?

האביב כבר כאן ועונת האלרגיות בפתח. איך נזהה שהכלב או החתול אלרגיים וכיצד נטפל באלרגיה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
אביב הגיע ואיתו האלרגיות

.עונת האביב היא בדרך כלל סימן לפריחה, לבלוב והרבה ריחות נעימים, אבל עבור חיות מחמד מסוימות מדובר בתקופה לא נעימה בלשון המעטה. בדומה לבני האדם, גם כלבים וחתולים יכולים לסבול מתגובה אלרגית לאלרגנים שבאוויר, עובש ואבקנים של עצים וצמחים שונים. כלבים עלולים לסבול גם מאלרגיה שאינה עונתית לקרדית האבק או לנוצות. האלרגיות הנפוצות בעונה זו הן האלרגיה לפרעושים הזנב והאלרגיה לאבקנים המכונה 'אטופי'.

אלרגיה היא מצב בו קיימת רגישות יתר לחומר כלשהו אליו מגיבה מערכת החיסון. עם החשיפה לחומר, תאים ייעודיים מפרישים חומרים שונים. ותגובה אלרגית מתפתחת ומתבטאת באף נוזל, עיניים דומעות, אוזניים מגורות, אדמומיות בעור, גירוד, נפיחות ובצקת פצעים. הסיכון העיקרי של תופעות הגרד למיניהן הוא דווקא בשלבים מתקדמים יותר של התופעה. כאשר פצעים זיהומיים ודלקות עור שונות מתחילות להופיע.

אלרגיה לפרעושים הרוק הוא הגורם המסוכן

אלרגיה לפרעושים הינה האלרגיה הנפוצה ביותר בקרב כלבים וחתולים. נהוג לחשוב כי הפרעוש הוא הגורם לאלרגיה, אך דווקא הרוק שלו הוא זה שגורם לכל בעיות. הפרעוש הבוגר חי על חיית המחמד וניזון מדמה. עם פעולת העקיצה, חודר הרוק של הפרעוש אל מחזור הדם – ואז מתפתחת האלרגיה.

אלרגיה לפרעושים יכולה להופיע בכלבים וחתולים מגזעים, גילאים ומינים שונים בעיקר בעונת האביב והקיץ. הגירוי החמור יתבטא בעיקר באזורי הגב, הזנב, בית השחי, באזור הירך הפנימית ובאוזניים ועלול להוביל לתופעות עוריות חמורות כמו: אדמומיות בעור, עיבוי של העור, גלדים, נשירת פרווה והתקרחות, קשקשת, דלקות עור וריח רע הנידף מן העור.

סיכון נוסף של הפרעושים הוא הבליעה שלהם – כלב הנגוע בפרעושים שמנקה את הפרווה עלול לבלוע פרעושים ולהידבק בתולעים שלהם.

אלרגיה סביבתית – במגע או בנשימה

כאמור, האלרגיה הסביבתית עשויה להופיע כתוצאה ממגוון גורמים סביבתיים, אליהם נחשפת החיה במגע עורי או בעת הנשימה. מקורה של העלייה בשיעור האלרגיות דווקא בעונת האביב הוא בתנאי מזג האוויר, כאשר האלרגנים נישאים ברוח לכל מקום והחשיפה אליהם גוברת.

אלרגיה לגורמי סביבה תתבטא במגוון של מופעים –  החל מדלקת אוזניים ועד דלקות עור חריפות כאשר הסכנה העיקרית היא דווקא בתופעות אליהן יכולה להוביל – קשיי נשימה, עור מגורה ופצוע, התייבשות כתוצאה מהקאות וכדומה.

אלרגיה לגורמים סביבתיים יכולה להופיע בכל מין או גזע ובגילאים שנה וחצי עד שלוש שנים, אך גם על כלבים וחתולים בגיל מאוחר יותר היא אינה פוסחת. ברוב המקרים בחתולים עיקר הגרד ולקויות העור יתבטאו באזור הצוואר.

יש הטוענים כי קיימת נטייה גנטית לפתח תופעות אלרגיות מסוג בעיקר בקרב  כלבים גזעיים כמו הטרייר, השר-פיי, הדלמתי, גולדן רטריבר והשנאוצר.

מהם הטיפולים האפשריים?

הטיפול באלרגיה הוא ברובו מניעתי – הרחקה של הגורם האלרגני. במקרה של רגישות לפרעושים הטיפול יכלול ניקוי יסודי של הסביבה והרחקת הפרעושים מגופה של חיית המחמד בעזרת אמצעים שונים. במקרים של אלרגיה לאבק או לאבקנים, חשיפה הדרגתית לגורם האלרגני היא טיפול מוכר שנועד להרגיל את מערכת החיסון לגורם האלרגני ובכך להחליש את התגובה החיסונית הנגדית – תהליך המכונה היפוסנסיטיזציה. חשוב לציין כי אין אפשרות החלמה מוחלטת מאלרגיה זו, מכיוון שהגורמים האלרגניים תמיד חוזרים.

הטיפול הנפוץ כנגד פרעושים מגיע בצורת אמפולות, אך גם האבקות, הספריי ושאר החומרים למריחה יכולים לסייע במאבק מול הפרעושים. חשוב  לזכור כי פרעושים מפתחים עמידות לחומרים השונים עם הזמן, ולכן יש לעקוב אחר תוצאות השימוש ולהחליף מוצר במידת הצורך. דרך נוספת להסיר את הפרעושים הוא באמצעות רחצה עם שמפו  נוגד פרעושים והשארתו במשך 10 עד 15 דקות על גבי העור על מנת לאפשר לחומר להשפיע. כמו כן, ישנם קולרים שונים שיתנו מענה לגרוד באזור הצוואר. ברוב המקרים בהם פרוות הכלב או החתול ארוכה, יעילות הקולר פוחתת.

טיפול רפואי נגד התגובה האלרגית יעשה באמצעות אנטי-היסטמינים או סטרואידים. במקרים של דלקות עור או פצעים שהזדהמו, יש לטפל באמצעות אנטיביוטיקה.

חשוב לציין, כי לא כל הכלבים והחתולים סובלים מאלרגיה ויתכנו סוגים שונים של אלרגיות במקביל או בנפרד. לא כל גירוד הוא התחלה של אלרגיה. ולכן, חשוב לעקוב אחר חיית המחמד ובמידת הצורך לפנות  לבדיקה אצל וטרינר.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

אם אתה חושב לקנות אוגר כחיית מחמד, זה מומלץ בהחלט. הנה חמשת מיני האוגרים הפופולריים ביותר כחיות מחמד משפחתיות.
לבעלי התוכים ששומרים על כשרות החג ואוכלים קטניות כמעט ואין בעיה. וזאת משום שהתפריט של התוכים לא משתנה כמעט בכלל.
כבר זמן מה שאתם משתעשעים במחשבה האם להכניס הביתה חתלתול חמוד? ייתכן שתהליך ההבשלה שלכם הגיע לסיומו.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן