מתזונה ועד פסיכולוגיה: על מקפידים כשמגדלים סוסים

כשעובדים עם סוסים נאלצים לראות הרבה מקרי פציעות ומוות מיותרים בקרב סוסים. רוב המקרים המצערים נובעים מחוסר ידע של המגדלים. אם חשבתם לרכוש סוס ולגדלו בעצמכם או אם כבר יש לכם סוס שאתם מגדלים, ישנם מספר דברים שחייבים לדעת. למרות מראהו המסיבי של הסוס מדובר באחת החיות העדינות מבחינה פיזיולוגית ופסיכולוגית
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

פציעות רבות ואף מוות של סוסים נגרם לא פעם מחוסר ידע של המגדלים. בכדי להימנע ממצבים אלו, חשוב להכיר את נקודות החולשה של הסוס:
 

מבנה פיזיולוגי ייחודי של רגלי הסוס

מבנה הגוף של הסוס מאופיין ברגליים ארוכות ודקות ביחס למשקלו המסיבי. מאפיין זה בא לידי ביטוי בפוטנציאל פגיעות גבוה, במיוחד כאשר מדובר בסוסים מבויתים לרכיבה ושאינם חיים במראה ובטבע.

הפגיעות השכיחות הן: דלקות גידים, מתיחת גידים (נזק משמעותי וברוב המקרים בלתי הפיך), בעיות פרקים, גידולים סידניים על העצמות התחתונות של הרגליים, גידולים סידניים תוך גידיים שנובעים מדלקות גידים, שברוב המקרים בעלי הסוס אפילו לא מודעים לקיומן.

כמו-כן אזור הטלפיים, הקרנית (פרסות) הוא אזור מאד עדין, רגיש ופגיע. טלף הסוס הינו ברובו מרושת בכלי דם והאחוז הקרנית שבו קטן באופן יחסי, מה שעושה אותו לפגיע במיוחד בהיותו נקודת המפגש של הסוס על משקלו עם הקרקע. בנוסף האזור הזה רגיש לדלקות וחוסר איזון מטבולי.

מערכת העיכול של הסוס
 

הסוס בטבע אוכל בכל זמן שהוא אינו עסוק במשהו אחר. כלומר, הוא נדרש לכמויות עשב די גדולות אותן הוא אוכל במהלך היום. לעומתו סוס מבוית שאינו חי במראה ומגודל באורווה, מקבל בדרך כלל שני סוגי מזון עיקריים:
 

חציר, עשב וירק
 

סוג זה של מזון הוא דל אנרגיה באופן יחסי. יש להקפיד שהחציר לא יהיה נגוע בעובש שעלול לגרום ל"קוליק עובש" (סוג של כאב בטן קטלני). בנוסף, לעולם לא לתת חציר המכיל גבעולי חיטה למיניהם, הזיזים הקטנים שיש על גבעולי החיטה עלולים להיתפס באזור הפה והחך הפנימי של הסוס ומשם לחדור באופן חד כיווני לתוך הגוף. במקרה הפחות גרוע הם יוצאים במקום אחר בגוף, כמו למשל דרך חלקי הראש, הצוואר, תוך כדי גרימת זיהומים קשים. אך במקרה הגרוע יותר זה נגמר במוות.
 

תערובת, שעורה וכדומה
 

סוג זה של מזון הוא עתיר אנרגיה, אך הוא המרכיב היותר בעייתי. סוס אורוות מבוית חשוף לסכנות רבות ומגוונות, החל מבעיות בטלפיים שנובעות מלחץ על כלי הדם שבהם ובחיבור שלהם אל העצם הפנימית שבטלף וגם בחיבור כלי הדם אל אזור הקרנית. כמובן ישנן עוד בעיות רבות שעלולות להתעורר ממתן לא מווסת של מזון מסוג זה. לפעמים עלולות אף  להתעורר בעיות התנהגותיות.

אבל הסכנה המיידית שעלולה להתעורר הינה קוליק שנובע בדרך כלל משתי סיבות:

  1. כמות לא מווסתת וגדולה מידי של המזון המרוכז
  2. תזמון לא נכון של מתן המזון המרוכז

הדבר גורם למין "פקק" בקיבת הסוס, שבמקרים רבים גורם למוות בייסורים קשים של הסוס.

סימפטומים של קוליק מסוג זה הם:

  • הסוס רוצה להתגלגל.
  • הזעה.
  • הופעת עוויתות וגניחות.

במקרים אלו יש להזעיק מיד את הווטרינר ובמקביל להוליך את הסוס ללא הפסקה. בשום פנים ואופן אין לאפשר לסוס להתגלגל, גם אם זה כרוך בהפעלת כוח. כאשר סוס מתגלגל כשהוא במצב כזה, הוא עלול לגרום לסיבוב מעיים. מצב שהוא לרוב סופני.

באופן כללי, נושא בניית הדיאטה של הסוס הוא עניין מורכב ודינמי שתלוי באופן ישיר במרכיבים רבים ומשתנים. זאת תורה שלמה, אבל הרעיון המרכזי הוא להתאים את האנרגיה הנכנסת לאנרגיה היוצאת – תוך התחשבות ותשומת לב לסימפטומים שעלולים להתעורר מחישוב לא נכון של המזון המרוכז.

בסוסי אורווה או בסוסי בוקרים שפעילים ובעלי שיגרת יום קבועה פחות או יותר, עניין ויסות האוכל המרוכז פשוט יותר. בסוסים שנמצאים בתהליכים שונים כגון: אילוף, אימון, החלמה מפציעה וכו", המצב מורכב יותר. לסוסי מרוץ למשל, מחשבים בגרמים את כמות המזון על בסיס יומי בהתאם למשתנים שהוזכרו ורבים נוספים.

סימפטום קלאסי לסוסים עם בעיות מטבוליזם – הופעת מעין טבעות על חלקו החיצוני של הטלף (סימפטום לבעיות כלי הדם בטלף). אם לסוסכם יש טבעות כאלה – סימן שאינכם מחשבים נכון את הדיאטה של הסוס שלכם.
 

פסיכולוגיה ייחודית של הסוס

מאפיינים פסיכולוגיים של סוס העלולים להיות פתח לצרות. סוסים שבעליהם אינם מודעים לנקודה זאת, מועדים לפציעות של עצמם ושל אחרים ואף למוות אלים. במשך הזמן מפתחים סוסים אלו תסכול וריחוק והתקשורת אתם עלובה ומסורבלת. הנטייה המובנית להיסטריה של הסוס במצבים מסוימים מסוכנת מאד. זהו שילוב מסוכן של עוצמה, פרץ אדרנלין, זריזות מרשימה ופחד מביאים סוסים את סביבתם הקרובה לסכנה.

לדוגמא: כאשר קושרים סוס – יש להקפיד על קשר בשחרור מהיר. כאשר הסוס נבהל מסיבה כלשהיא והוא מתחיל למשוך. אין חבל או ציוד שיעמדו בעוצמת משיכתו. יתרה מכך, ככל שאמצעי הקשירה עמידים יותר כך הסכנה גדולה יותר. אין צורך להסביר מה עלול לקרות למי שנמצא בסביבה או לסוס עצמו, כאשר בהמה במשקל כמה מאות קילוגרמים ממש עפה באוויר מטרים ספורים לאחור ונוחתת על גבה בעוצמה.

דוגמא שנייה היא שסוסי רכיבה מבויתים ברובם אינם משתמשים בכוחם באופן מחושב. הם מגיבים לרוכב בצורה מיידית ונכונים לתת יותר ממה שצריך ונכון ועלולים להיפגע בעיקר ברגליים. עצם המצאות הרוכב על הסוס משפיעה על האופן שבו הסוס רואה את הדרך ומכלכל את צעדיו בדרכים קשות וטרשיות כדי שלא יפגע בו.

גם אם זאת פריצה מהמקום בעת בריחה מטורף, בשטח קשה ובדהירה מהירה ולכן – למעט במצבים שבהם הקשר בין הרוכב לבין הסוס הוא אופטימלי והבנת הרוכב מתי "להעביר" אל הסוס את האפשרות להחליט ולבחור את דרכו. כמובן שרכיבה מודעת מסוג זה דורשת ניסיון רב והבנה עמוקה של הסוס, מפני ש"העברת סמכויות" אלו מתרחשות במצבים מסוימים ובהפרשים של שניות מהסוס לרוכב ומהרוכב לסוס וחוזר חלילה.

ברוב המקרים גם רוכבים מנוסים אינם מודעים לרבדים תקשורתיים אלו. במקרים אלו הסוסים נכונים לתת הכול ומיד לרוכב וכאמור זה בא על חשבון האופן שבו סוסים רואים את תוואי השטח ומאבדים בהדרגה את החופש שלהם לבחור את התנהלותם באופן מיידי. כלומר, אם לא מדובר במכשול רציני בצורת תהום למשל, הסוס לא ייקח לעצמו את ההנהגה מה שמטיל את כל האחריות לשמירת רגלי הסוס על הרוכב לאורך מהלך הרכיבה .

מאת: שאול בלס, מאלף ומאמן סוסים מאמן סוסי מרוץ בחו"ל (לשעבר) בעל תעודת גוקי בן לאומית. מפרזל מוסמך מאלף ומאמן סוסים לכל המקצועות.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

וטרינר מסביר מדוע בירה אינה מומלצת בתפריט עבור החבר האהוב עליך בעל ארבע רגליים
זה יכול להיות מאוד קשה לראות את הכלב שלך סובל מבעיה בריאותית. התקפים של חיות מחמד הם שכיחים, אך בעלי כלבים נבהלים ומרגיש

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן