תזונת ציפורי מחמד: מה הם צריכים לאכול?

תזונת ציפורים היא אחד הדברים החשובים ביותר בגידולן ולבריאותן. תזונה מאוזנת החל מגיל צעיר היא המפתח למניעת מחלות ואף למניעת בעיות התנהגות שונות. ריכזנו עבורכם את כל שתזונה ציפורים צריכה להכיל
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
תזונת ציפורי מחמד

ציפורים שאינן אוכלות תזונה מאוזנת עלולות לחלות ואף למות בגיל צעיר מאוד. לשמחתנו ניתן למנוע את רוב הבעיות האלו על ידי התאמת המזון. איך עושים את זה? ראשית חשוב להבין איזה ציפור אנו מגדלים ומה התזונה הנכונה עבורה. הזנת ציפורים שונה מאוד בין המינים והצרכים של כל ציפור שונים.

ניתן לחלק את הציפורים למספר קבוצות: רוב התוכים הם אוכלי צמחים ואוכלי כל –  ציפורי מחמד שיכולים להיות מוזנים גם מצמחים וגם מבעלי חיים, כמו: אמזונות, קקדו. גם האוכלים הצמחוניים מתחלקים לקבוצות:

אוכלי הגרעינים ואוכלי הפירות, ביניהם המקאו, קוקוטיילים והתוכונים. אוכלי נקטר – אלה אוכלים בעיקר מיצים, כמו הלורים והלוריקטים; ואוכלי זרעים.

מה מכילה תזונה של ציפורים ותוכים?

זרעים וכופתיות

זרעים בלבד אינם תזונה מספקת משום שלרוב הזרעים המסחריים ירודים בתכולת החלבון והוויטמינים. בנוסף, הציפורים בגידול בייתי משתמשות בהרבה פחות אנרגיה מאשר אלו בטבע, מה שמוביל להשמנה או לירידה בכמות האוכל הנצרך ומכאן לירידה בתצרוכת המינרלים והוויטמינים.יותר מזה, כאשר לציפור יש מבחר זרעים היא תאכל את אלו המועדפים אליה, דבר זה מצמצם את מגוון המזון הנאכל וגורם לחסרים תזונתיים.

התזונה הטובה ביותר גם עבור ציפורים אלה מבוססת על מזון כופתיות, ירקות, פירות בכמות קטנה וגרעינים.

מזון כופתיות הוא מזון מסחרי הניתן לקניה בכל מיני מקומות, החל מהווטרינר ועד חנויות החיות שאת כולם ניתן למצוא בעמוד ציפורים שבאתר. מזון זה מורכב ממזון מגוון הכולל ירקות, פירות, מינרלים וויטמינים, זרעים, גרעינים ותוספות חלבון. כל אלה מעורבבים יחד ונאפים. המזון מותאם לפי סוג הציפור ולכן חשוב לקנות את המזון המתאים.

הכופתיות יכולים להגיע בצורת טבליות, פירורים או גושים, בניגוד לזרעים והגרעינים כאן הציפור אינה יכולה לברור את הטעים לה יותר ולהשאיר את השאר אלא הכל מעורבב, דבר זה מונע לרוב בעיה של תזונה לא מאוזנת.

עבור רוב הציפורים מזון כופתיות צריך להיות בין 65% ל-80% מהתזונה, ירקות ישלימו עוד 15-30% והשאר גרעינים ופירות.

פירות וירקות

ירקות משמשים כמקור מצויין לוויטמינים, מינרלים ופחמימות וצריכים להוות 15-30% מהדיאטה. פירות שהם בעלי אחוז סוכר ומים גבוה יותר צריכים להוות כ-5% מהדיאטה.

חשוב לשטוף היטב את הפירות והירקות לפני השימוש, יש להוציא את החרצנים והגרעינים מהפרי.

יש להוציא מהכלוב את הפירות והירקות שלא נאכלו כל יום על מנת שלא יתקלקלו.

מזון שכדאי להימנע ממנו הוא מזון עתיר שומן (צ'יפס, סופגניות וכו'), אבוקדו, שוקולד, אלכוהול או קפאין, גרעיני פירות, אפרסמון, מלח שולחן, בצל, גרעיני תפוח ופטריות.

ציפורים מחליטות מה לאכול על סמך מראה, מרקם וטעם. לכן מומלץ להגיש את המזון בצורה מעניינת – למשל לתלות אותו בכלוב, לדחוף אות לחריצים או לצעצועים, לתת קלח תירס שלם ולא גרעינים כך שהציפור לא רק תאכל, אלא תתאמץ לאכול ותקבל באותו זמן גם גירוי שכלי וגופני. כמו כן, רצוי להגיש מגוון גדול של ירקות ופירות על מנת ליצור תזונה מאוזנת.

תוספי מזון

רוב הציפורים הבוגרות אינן זקוקות לתוספות ויש לתת אותן רק אם קיבלתם המלצה מהוטרינר. מזון מסחרי מכיל את כל תוספות הויטמינים והמינרלים שלהם זקוקה הציפור שלך. עודף ויטמינים עלול לגרום לבעיות יותר מאשר לתועלת.

מים

מים טריים ונקיים צריכים להיות תמיד זמינים. במידה ומשתמשים בבקבוק מים חשוב להחליף בו את המים כל יום. בנוסף יש לבדוק את קצה הבקבוק ולראות שמים יוצאים משם ושהוא נקי.

התייבשות עלולה לקרות תוך יום-יומיים במידה ואין מים זמינים, וזו עלולה להיות בעיה קשה ומסכנת חיים.

במידה ומעבירים את הציפור מצלחת מים לבקבוק מים. חשוב לוודא שהיא יודעת להשתמש בבקבוק לפני שמוציאים את הצלחת.

איך מאכילים ציפור?

הציפורים בטבע "מבזבזות" כשליש מזמנן בחיפוש אחר המזון. במידה ונגיש להן את המזון בצלחת נמנע מהם את הפעילות הגופנית והמנטלית הזו, לכן רצוי להחביא א המזון בכלוב ולהשתמש בצעצועים בהם ניתן להסתיר מזון על מנת לגוון ולהעשיר להם את החיים ולגרום להם "להתאמץ" עבור האוכל.

חשוב לתת לציפור רק את כמות המזון היומית לה היא זקוקה. כך ניתן לעקוב בקלות האם התיאבון תקין והאם היא אוכלת מספיק.

ירידה בכמות המזון הנצרכת יכולה להיות לעיתים הסימן הראשון לכך שהציפור חולה או לא מרגישה טוב.

זמני האכלה

פורמולות מוכנות ניתן לספק כל הזמן. בטבע זמני האכילה הינם כחצי שעה לאחר הזריחה ושוב מעט לפני השקיעה (5-6 אחרי הצהריים), שעות אלו יהיו טובות להאכלה בפירות.

חשוב לנקות שאריות מזון ישנות בזמן שמגישים אוכל טרי. צעצועים עם אוכל בתוכם ניתן להשאיר בכלוב כל היום לנשנוש ותעסוקה.

איך מרגילים את הציפור למזון מאוזן?

כמובן שקל יותר ללמד ציפור צעירה לקבל את המזון המאוזן והבריא מאשר ציפור בוגרת שהתרגלה לאכול זרעים וגרעינים.

לאחר החלפת המזון יהיה גם שינוי בהפרשות (שתן וצואה), ההפרשות אמורות להפוך גדולות יותר ובהירות יותר. במידה ואין הדבר כך, מומלץ להיוועץ בוטרינר לגבי החלפת הדיאטה, ייתכן והציפור לא אוכלת מספיק.

ישנן מזונות מסחריים המותאמים לסוג הציפור ולסוג המזון אותו היא אוכלת. כך שהציפור מקבלת את המזון המתאים לה, באופן מאוזן. חלק מהמזונות מגיעים יבשים, חלק מגיעים לחים ולחלק יש להוסיף מים.

שמירה על ההיגיינה

חשוב לשטוף את הכלים יום יום עם מים חמים וסבון. אסור להשאיר שאריות אוכל מיום קודם. מזון שנשאר עלול להזדהם או לפתח עובש ופטריות.

לסיכום,

מומלץ להיוועץ עם הווטרינר לגבי התזונה המועדפת והצרכים הספציפיים לכל ציפור שאתם מגדלים בביתכם. האכלה של מזון מאוזן ומגוון היא הבסיס לחיים ארוכים ובריאים עבור הציפור שלכם.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מהי דלקת מון השן זיהוי ודרכי טיפול

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן