כשל כלייתי אצל כלבים וחתולים

פגיעה כלייתית מוגדרת כמצב שבו למעלה מ-70% מהתאים בכליות נפגעו והכליות לא מסוגלות לבצע את תפקידן הכולל: הפרשת "רעלים" וחומרי פסולת, שמירת מאזן הנוזלים והמלחים בגוף וייצור הורמונים.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
כשל כלייתי אצל כלבים וחתולים

פגיעה כליתית יכולה להופיע בצורה אקוטית או כרונית. פגיעה כלייתית אקוטית הינה מצב חירום הנמשך ככל הנראה זמן קצר ובעל פוטנציאל להיות הפיך (ניתן להחלים ממנו).
לעומת זאת, פגיעה כרונית, היא תהליך המתחיל חודשים ולעיתים שנים לפני האבחון והינו לרוב בלתי הפיך.
כלבים וחתולים עם פגיעה כרונית לא יכולים להרפא, אך ניתן לעיתים לטפל בהצלחה בסימנים המלווים את המחלה ולהקל על בעל החיים ולאפשר לו איכות חיים טובה יותר.

מחלת כליה כרונית מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בכלבים וחתולים מבוגרים, אך אינה תוצאה של זקנה בלבד.

סימנים קליניים:
הסימנים הראשונים בפגיעת כליה כרונית הינם צימאון (שתייה מרובה) והשתנה מרובה. הדבר קורה עקב חוסר יכולת של הכליות הפגועות לרכז את השתן, השתן המופרש דליל מאוד וגורם לאיבוד כמויות גדולות של מים.
סימנים אחרים אפשריים הם ירידה במשקל, פרווה מדובללת ולא מטופחת ותאבון בררני.
פגיעה מתקדמת יותר בתפקוד הכליות משבשת את מנגנון הפרשת הרעלים והפסולת מהגוף (דרך השתן) ואז הם מצטברים בדם ובאיברים השונים. מצב זה נקרא "אורמיה".
סימנים קליניים בולטים של אורמיה הינם אובדן תאבון, הקאות, כיבים בפה, ריח רע מהפה, חולשה ועייפות.

תופעות נוספות המאפיינות פגיעת כליה כרונית הינן אנמיה ולחץ דם גבוהה (ההורמון האחראי לייצור הדם-אריטרופואטין מופרש מהכליות). האנמיה מחריפה את החולשה, העייפות וחוסר התיאבון, ואילו יתר לחץ דם עלול לגרום לעיוורון פתאומי, סימנים דמויי שבץ מוחי (שינויי התנהגות ומצב רוח, איבוד הכרה או עוויתות), או פגיעה נוספת בכליות ובלב.

אבחון:
אבחון פגיעה כליתית כרונית מתבצע ע"י בדיקות דם ושתן של החיה. בדיקת שתן תראה אם הכליות יכולות לרכז שתן ואת חומרת הבעיה וכן קיומן של בעיות אחרות במערכת השתן כגון זיהום.
בדיקות דם המשמשות לאבחון תפקוד הכליות הן רמות אוריאה (או BUN) וקראטינין בדם. הכליות אחראיות על הפרשת האוריאה והקראטינין מהגוף, עלייה ברמתם מעידה על ירידה בתפקוד הכליות.
בנוסף לבדיקות הנ"ל, יש צורך בבדיקות נוספות להערכת רמת תאי הדם האדומים, שינויים במאזן המלחים ולחץ דם.
אולטרסאונד וצילומי רנטגן עשויים לסייע בהערכת מצב הכליות.

טיפול:
ניתן לטפל בחלק גדול מהכלבים והחתולים ולשפר להם את איכות החיים למשך שבועות, חודשים ואף שנים.
הטיפול בפגיעה כלייתית כרונית מותאם לכל בעל חיים בנפרד ומורכב ממזון מיוחד לבעיות כליה, טיפול בנוזלים ותרופות שנועדו לטפל בחלק מהסימנים (כגון תאבון לקוי, בחילות והקאות), ותרופות אחרות לטיפול באנמיה ויתר לחץ דם.
אכילת חלבון בכמות גדולה עלולה לגרום לחלק מבעלי החיים לפתח מחלה חריפה יותר, כיוון שהחלבונים הנ"ל מתפרקים בגוף ותוצרי הפירוק שלהם אמורים להיות מופרשים דרך הכליות, במחלה ישארו חומרי פסולת אלו בגוף ולא יופרשו.
אחת הבעיות הקשות במחלה זו היא התייבשות, והיא מסוכנת במיוחד לחולי כליות, מצבם עלול להתדרדר אם לא יטופלו מיידית. חל איסור מוחלט למנוע שתיה מכלבים וחתולים עם פגיעה כליתית!

בבני אדם, פגיעה כלייתית לרוב מטופלת ע"י דיאליזה והשתלת כליה. בכלבים וחתולים הם מבוצעים כיום במקומות ספורים בעיקר בארה"ב, אולם עלותם גבוהה מאוד ואחוזי ההצלחה עדיין אינם גבוהים מספיק.

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

זן הסיסים נמצא בסכנת הכחדה תוך שנים סופרות, ללא התערבות מידית תוכי הסיסים יכחדו מהעולם.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן