קורס רכיבה טיפולית: מה אסור לפספס

מוסד ידוע, סוג התעודה ואפילו מיקום החווה - על איזה דברים מומלץ להקפיד כשבוחרים ללמוד רכיבה טיפולית?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לתחום הרכיבה הטיפולית בארץ, נפתחו קורסים רבים להכשרת מדריכי רכיבה טיפולית. מה כדאי לשאול כשמנסים להחליט היכן ללמוד?

של מי התעודה?

מכיוון שתחום הרכיבה הטיפולית בישראל אינו מוסדר בחוק, אין הגדרה הקובעת למי מותר להסמיך מדריכי רכיבה טיפולית. לכן, חשוב לשאול האם המוסד מוכר ע"י מנהל הספורט בתחום הכשרת המדריכים והמאמנים. כדאי לבחור מוסד מוכר וידוע אשר מהותו בהכשרת מדריכים בתחומים השונים. כדאי לבדוק האם למוסד שבו הולכים ללמוד קורס מדריכי רכיבה טיפולית יש הכרה בין לאומית בתחום הכשרת המדריכים בכדי לפתוח את האפשרות לעבודה בחו"ל. כדאי לוודא שבמוסד שבו הולכים ללמוד קיימת מסורת של הכשרת מדריכי רכיבה טיפולית, ושל הכשרת אנשי מקצוע בתחומים טיפוליים שונים.

איזו תעודה מקבלים?

קיימים שמות שונים ומגוונים לעוסקים בתחום הרכיבה הטיפולית בישראל. מבחינה חוקית, מי שעוסק בתחום הרכיבה נקרא מדריך או מאמן (במידה ועבר קורס מאמנים בחו"ל) ולכן התעודה צריכה להיות של מדריך רכיבה טיפולית. שמות כגון "מורה לרכיבה" או "מטפל ברכיבה" הנם שמות שונים לאותו הדבר שכן מורה הוא מי שיש בידו תעודת הוראה, ומטפל הוא מי שעוסק במספר מצומצם של מקצועות שהוגדרו ע"י משרד הבריאות. לצערנו רכיבה טיפולית אינה אחד מהם.

מהם תנאי הקבלה אל קורס מדריכי רכיבה טיפולית?

עבודה עם סוסים, לא כל שכן עבודה טיפולית, הינה עסק מורכב שאינו מתאים לכל אחד. לא כדאי להתחיל קורס מדריכי רכיבה טיפולית ללא ידע מוקדם ברכיבה ובטיפול בסוסים. ישנם קורסים שניתן להתקבל אליהם גם בלי ניסיון, אך אין שום ערובה לכך שהסטודנט יגיע לרמה הנדרשת לסיום הקורס. כדאי לבוא מוכנים – ידע בסיסי ברכיבה הוא תנאי מינימאלי לתחילת הלימודים. חשוב לוודא שביה"ס אליו נרשמים לא מקבל תלמידים שלא עומדים בתנאי זה.

מיהם המרצים בקורס?

חשוב לוודא שהקורס מספק שילוב של מרצים הן מתחום הרכיבה הטיפולית והן מתחומי טיפול נוספים, וזאת כדי לקבל ראיה כוללת של הרוכבים.

באיזו חווה לומדים?

באופן טבעי חלק גדול מהלימוד נעשה "בשטח" כלומר בחווה. חלק מבתי-הספר מחזיקים חוות משלהם, אך לעיתים מתקיים ניגוד אינטרסים בין צרכי החווה לבין צרכי הקורס. רצוי לבחור קורס מדריכי רכיבה טיפולית שבו המוסד המסמיך והחווה הנם גופים נפרדים. במקרה כזה החווה מקבלת תשלום מביה"ס למדריכים עבור השימוש במתקניה, ובית הספר יכול בכל זמן נתון להחליף את החווה שאיתה הוא עובד במידה ואינו מרוצה מהשרות. בנוסף – כאשר בית הספר מחזיק חווה הנטייה תהיה שהעסיק בקורס את המדריכים העובדים באותה חווה כדי לחסוך עלויות. במצב כזה יתכן שהמדריכים טובים בעבודתם אך אינם מתאימים להכשרת מדריכים. לסיום – כדאי לוודא שהחווה שבה מועבר קורס מדריכי רכיבה טיפולית מאושרת ע"י מנהל הספורט להעברת קורסי מדריכים.

האם מקבלים גם תעודת מדריך רכיבה?

עפ"י חוזר מנכ"ל, העוסקים ברכיבה טיפולית צריכים להיות גם מדריכי רכיבה. דרישה דומה קיימת היום גם מצד קופות החולים המפנות מבוטחים לרכיבה טיפולית.

איזו תעודת מדריך מקבלים?

קיימים כיום שלושה סוגים של תעודות מדריך רכיבה: מדריך רכיבה אולימפית (אינגליש) – תעודה זו מתאימה לעוסקים בספורט הקפיצות או הדרסז'. מדריך רכיבה מערבית (ווסטרן) – תעודה זו מתאימה לעוסקים בתחומי הריינינג, הקאטינג ושאר סוגי הספורט הקיימים ברכיבה המערבית. הרמה הנדרשת לשני אלו היא רמת רכיבה גבוהה מאוד, מכיוון שבוגרי הקורסים הללו מוסמכים לאמן ספורטאים מתחרים. באופן מוזר כמעט כל אחד יכול למצוא קורס אליו יוכל להתקבל, אך לא תמיד זמן הקורס מספיק כדי להגיע לרמה הנדרשת במבחני הסיום. הסוג השלישי, המתאים למדריכי רכיבה טיפולית נקרא: "מדריכי לימוד רכיבה" או "מדריך רכיבה בסיסי" – תעודה זו דורשת שליטה מיטבית בבסיס של הרכיבה: פסיכולוגיה של סוסים, יסודות ללימוד רכיבה נכונה, יסודות נכונים לרכיבת שטח, יסודות נכונים לגידול וטיפול בסוסים ועוד. תעודה זו נותנת למעשה את כל הכלים הנדרשים ממדריך רכיבה טיפולית ומדריכי רכיבה בספורט העממי (כלומר לא תחרותי).

האם רוכבים במהלך קורס מדריכי רכיבה טיפולית?

רכיבה במסגרת קורס מדריכי רכיבה טיפולית הינה בעייתית מאוד, שכן הרמות משתנות בין סטודנט לסטודנט. סטודנטים רבים מביעים תסכול מהתנהלות שיעורי הרכיבה בקורס הטיפולי, מכיוון שהדרך הטובה ביותר לקדם את רמת הרכיבה היא באופן אישי ופרטני כך שתוכנית הרכיבה מותאמת לכל רוכב באופן אישי. במידה ומתקיימים שיעורי רכיבה במהלך הקורס, חשוב לוודא שמתקיימית חלוקה לפי סגנון רכיבה (אינגליש או ווסטרן) רמת רכיבה, וכי הרכיבה מתבצעת בקבוצות קטנות. חשוב לציין שכל בתי הספר לרכיבה טיפולית דורשים מהסטודנטים לרכוב במקביל לקורס.

האם יש סטאז'?

בכל הקורסים ישנה התנסות בהדרכה במסגרת הקורס. חשוב לוודא שקיים סטאז' בסוף הקורס, ושקיים מגוון רחב של חוות בהן ניתן לעשות את הסטאז'. החיבור לחוות השונות חשוב ליצירת קשרים בענף. במקרים רבים סטודנטים שסיימו את הסטאז' בחווה נשארו לעבוד בה כמדריכים.

ומה לגבי התנדבות במהלך הלימודים?

כמעט כל הקורסים ממליצים/ דורשים מהתלמידים להשתתף בפעילות טיפולית בחוות במהלך הקורס. כדאי לבחור בקורס אשר בו הפעילות הנ"ל מוסדרת ע"י בית הספר ולא באופן אישי על ידי הסטודנטים. בנוסף – חשוב לדעת כי חלק מבתי הספר משלמים לחווה עבור הפעילות הנ"ל. במצב זה היחס ותשומת הלב לה הם זוכים הסטודנטים יהיו טובים יותר באופן טבעי. כדאי לשאול כשמתעניינים – מה הוא ההסדר של בית הספר.

כמה זמן נמשך קורס מדריכי רכיבה טיפולית?

קיימים קורסים המתנהלים בשנות לימודים "אקדמאיות". כלומר – הלימודים מחולקים לסמסטרים עם חופשות ביניהם. לעומתם ישנם קורסים המתנהלים ברצף ומאפשרים לסיים את אותה תוכנית לימודים ולעיתים אף תכנית לימודים ארוכה יותר בזמן קצר יותר, ובכך להקדים את היציאה לשוק העבודה.

מאת: עמרי לבני, רכז קורס מדריכי רכיבה טיפולית בבית הספר למאמנים ולמדריכים על שם נט הולמן במכון וינגייט

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

סירת דייג נתפסה בפעילות אכיפה של היחידה היחידה הימית בשמורת הטבע הבטיחה לאחר שנעה בשטח שמורה וביצע דייג בתקופת הרבייה.
רוב האנשים נמשכים בתחילה לקוניור שמש (סאן קונור) בשל המראה המדהים שלהם. אלו שמתאהבים במין עושים זאת בשל מאפיינים רבים
כולנו ראינו לטאות ירוקות ששוכבות להן בשמש ומתחממות על אבן כהה או על האספלט השחור. האם פעם עצרנו לחשוב למה?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן