מכת חום בכלבים

כלבים סובלים מחום יותר מאשר בני אדם. מכת חום נגרמת מכשל במערכת סילוק החום מהגוף, וגרימת נזק לאיברים ומנגנונים חשובים בו. איך נגרמת מכת חום, איך להשמר מפני מכת חום, מדוע כלבים נכשלים בסילוק חום מהגוף, מה הם סמני מכת החום...
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
מכת חום בכלבים

הקייץ הגיע והביא עימו הנאות רבות: חופש גדול, ארטיק, אבטיח, ים…אבל עם ההנאות באות גם סכנות. אחת הסכנות שחשוב להיות מודעים לה, זו מכת החום. כלבים חשופים למכת חום, ואפילו יותר מבני אדם וזאת בשל ההבדל בינהם לביננו באופן בו מסולק החום מהגוף.

מכת חום נוצרת כאשר כמות החום בגוף עולה על זו שהגוף מצליח לסלק החוצה.

בתנאי מזג אויר רגילים טמפרטורת ליבת הגוף נשמרת קבועה ע"י מנגנוני סילוק חום טבעיים. בתנאי מזג אויר קשים (חום ולחות גבוהים) מנגנוני סילוק החום העומדים לרשות הכלב אינם מספיקים לקרור הגוף, ואף עושים את הפעולה ההפוכה, תוך יצירת "מעגל קסמים" שגורם לטמפרטורת הגוף לעלות עוד יותר.


עיקר קרור גופו של הכלב נעשה ע"י פעולת ההלחתה. בפעולה זו משתמש הכלב בפיו ובלשונו כברדיאטור: הכלב פוער את פיו, מרטיב את חלל הפה והלשון בכמות רוק מוגברת וע"י פעולות נשימה שטחיות מעביר כמות רבה של אויר מבחוץ, אשר מתקרר מרטיבות פיו ומקרר את הדם הזורם בכלי הדם הרבים המצויים בחלל הפה וכן את האויר הזורם בסינוסים. הדם המקורר מקרר את הגוף, והאויר המקורר שומר על המח מלהתחמם יתר על המידה. בדומה לפעולת ההזעה, נכשל מנגנון זה בטמפ' גבוהות מדי ובתנאי לחות גבוהה, ואז מתגלים חסרונותיו: הפעולה דורשת אנרגיה ויוצרת חום נוסף (גול עצמי).

אז מתגייס מנגנון ההסעה לעזרה. במנגנון זה מתרחבים כלי הדם ההקפיים (עור, אזניים) בנסיון להסיע חום החוצה אל הסביבה לפי העקרון של מעבר חום מגוף חם לגוף חם פחות. הזרמת הדם להיקףבאה על חשבון הזרמתו לאיברים חיוניים אחרים (כליות, מח, מעיים ועוד…) וככל שהפעולה נמשכת זמן רב יותר, גורמת בהם נזק חמור כתוצאה מחוסר אספקת דם למקום, ומפגיעה ישירה של החום שהצטבר בגוף. גם חלבונים נפגעים מטמפ' גבוהות, וכך למשל נפגע מנגנון קרישת הדם. נזקים אלו בסופו של דבר יכולים להביא למותו של בעל החיים. לכן חשוב :

יש לספק לכלב תנאים לקרור הגוף. צל, אוורור, מים.
אין להשאיר כלב במכונית סגורה או בחדר שאינו מאוורר גם אם יש לרשותו מים לשתיה.
יש למנוע מהכלב מאמץ בשעות חמות (ריצה, משחקים על החוף, ג'וגינג…) הכלב לא שם לעצמו גבולות ובעיקר שואף לרצות את בעליו.
רגישים במיוחד: גורים וזקנים, כלבים גדולים, בעלי פנים פחוסות (בולדוג, פג, בוקסר), חולים, בעלי מחלות לב וריאה.

במידה והכלב מראה סימני התחממות: נשימה מהירה, עייפות, האדמת העיניים ואפרכסות האזניים, יש מיד להרטיבו במי ברז (לא מומלץ לקרר בקרח), לכוון לעברו מאוורר ולפנות במהרה למרפאה ליעוץ ו/או המשך טיפול.

הנזק הנגרם תלוי במשך החשיפה לחום, ובמהירות הגשת העזרה!!

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן